Spring naar inhoud

Voorwoord

Het jaar 2023 is het derde jaar van ons nieuwe ondernemingsplan ‘Natuurlijk samen’. Onze missie is hetzelfde gebleven: ‘Drijvende kracht achter goed wonen en leven’. Onze visie luidt ‘Natuurlijk samen’. Natuurlijk omdat we duurzaam denken en doen. Samen omdat we het niet in ons eentje kunnen en ‘natuurlijk samen’, omdat het voor ons vanzelfsprekend is.

2022 was het jaar van de herwaardering voor de ‘Volkshuisvesting’. Sinds 10 januari 2022 hebben we weer een ministerie voor Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening. Hugo de Jonge heeft veel in gang gezet. Inmiddels is het kabinet gevallen en constateren we dat de voortvarendheid er uit is. Niet alles is echter stilgevallen.

We hebben vanuit Aedes nationale prestatieafspraken gemaakt met Het ministerie, de Woonbond, de VNG en het IPO. Een uitgebreid pakket aan maatregelen, zowel gericht op de ordening van als de sturing binnen de volkshuisvesting. De minister wilde meer regie, meer betaalbare nieuwbouw, een verdubbeling van de bouwproductie van sociale huurwoningen, meer productie van betaalbare koopwoningen, midden-huurwoningen en flexwoningen, beperkte huurverhogingen en huurverlaging bij de lagere inkomens, meer inzet op verduurzaming en verbetering van de bestaande voorraad, etc. Een breed en stevig programma, dat alleen kan worden opgebracht door de verhuurdersheffing af te schaffen. Dat is gelukkig gebeurd. We hebben de huurverlaging doorgevoerd. Dat doen we graag omdat we zien dat een deel van onze huurders kwetsbaar is en minder goed rondkomt. Tegelijkertijd scheelt dat investeringsruimte. De huurverlaging in het afgelopen jaar komt overeen met € 200.000,- minder aan inkomsten per maand. Dat missen we dit jaar voor 6 maanden (€ 1,27 miljoen), maar ook de volgende jaren. In 2024 missen we zo’n € 2,4 miljoen aan inkomsten. De verhuurdersheffing is gelukkig afgeschaft, maar we kunnen helaas niet spreken van een duurzaam verdienmodel voor corporaties. Onze collectieve opgaven zijn groter dan onze middelen aankunnen.

Passend Wonen
Onze opgaven hebben we vertaald in twee thema’s; Passend Wonen en Prettig Thuis. Onder de noemer passend wonen werken we aan beschikbaarheid en betaalbaarheid van het wonen, de verduurzaming en aan het huisvesten van bijzondere doelgroepen. De regionale woondeal staat nog steeds. De gezamenlijke woningcorporaties in Brabant Noord Oost tekenden voor zo’n € 3,7 miljard aan investeringen tot 2030. Onze inzet is meer dan evenredig. In 2023 hadden we 859 woningen in aanbouw, 782 sociale huurwoningen en 77 ten behoeve van het middenhuursegment. In totaal zijn 302 sociale huurwoningen opgeleverd. Daarnaast hebben we 403 woningen gerenoveerd en zijn voor 449 woningen de renovaties gestart. In 2024 halen we 1.500 woningen concreet in aanbouw. BrabantWonen is wat dat betreft op stoom.

We hebben gewerkt aan het invullen en uitvoeren van onze duurzaamheidsakkoorden met de gemeenten. In 2023 reikte Republiq voor de derde keer de duurzaamheidsprijs uit aan de corporaties die tussen 2021 en 2022 de meeste energie hebben bespaard. BrabantWonen is winnaar geworden met de meest bespaarde energie in de categorie grote corporaties (meer dan 15.000 vhe). Het gemiddelde gasverbruik per woning laat over meerdere jaren nog steeds een dalende lijn zien. We werken aan circulariteit en het versterken van onze ecosystemen.

Tenslotte hebben we afspraken gemaakt in het kader van Housing First en Wonen Eerst. Samen zetten we ons in tegen dakloosheid. Ook al is de ene naam de vertaling van de ander, het richt zich op verschillende doelgroepen. Bij elkaar vormt het een stevig vangnet.

Prettig thuis
Onder de noemer Prettig Thuis werken we aan schoon, heel en veilig, het vergroten van de samenredzaamheid, tevreden bewoners en het ondersteunen van kwetsbare mensen in de wijk.

We hebben een nieuw ambitiedocument vastgesteld met onze partner BrabantZorg. Tegelijkertijd werken we met zowel Vivent als de Van Neynselgroep aan de ontwikkeling van nieuwe zorg en woonconcepten. We werken wijkgericht en vernieuwend in de Proeftuin de Ruwaard, inmiddels de Samenwerkwijze in Oss. We werken aan vergelijkbare ontwikkelingen in 's-Hertogenbosch, via het overleg Zorgzaam en in Meijerijstad via Leefgoed Veghel. Inmiddels hebben de 3 subregio’s in Brabant Noordoost in hun IZA-aanvraag afgesproken dat de ervaringen in Oss de basis vormen voor het organiseren van een breder lerend netwerk gericht op substitutie van individuele zorg naar preventie, samenredzaamheid en collectieve oplossingen. We werken ook wijkgericht aan het aanpakken van woonfraude, drugscriminaliteit en ondermijning.

We verbeteren onze dienstverlening. Een belangrijke stap hierin is het organiseren van Thuispoort, één nieuw woningvindsysteem voor geheel Brabant Noordoost.

We hebben samen veel bereikt, mooie projecten gerealiseerd en nieuwe ontwikkelingen in gang gezet. Daar mogen we trots op zijn. Ik dank dan ook al onze collega’s voor hun inzet en betrokkenheid. Recent hebben we de resultaten van ons medewerkersbelevingsonderzoek gekregen. Op basis van de beoordelingen van onze collega’s mogen we het label World Best Workplace hanteren. Daar spat en spreekt de betrokkenheid van af. Nogmaals dank.

Er is nog veel te doen. Dat is ook nodig. Ons werk wordt gelukkig weer gezien en gewaardeerd. Juist in deze periode kunnen we betekenisvol bijdragen aan de maatschappelijke opgaven van deze tijd. Dat hebben we gedaan in het afgelopen jaar. Dat doen we ook volgend jaar.

Persoonlijke noot
Dit is mijn 20e en laatste bestuursverslag van BrabantWonen. Vanaf 2004 mocht ik leiding geven aan deze mooie organisatie. Dit jaar blijf ik actief, het volgende jaarverslag is echter voor mijn opvolger. Ik wens iedereen veel succes in deze nieuwe fase voor BrabantWonen.

Harrie Windmüller
Bestuurder

Versie:
v6.2.32

Met iWink Report maak je professionele online publicaties. Publicaties die je online, in print en als PDF-download kunt aanbieden.

En daarmee voldoe je direct aan de WCAG-wetgeving rond digitale toegankelijkheid.

Eenvoudig, veilig en efficiënt.

Meer over iWink Report