Spring naar inhoud

Verslag van de Raad van Commissarissen

Inleiding

Begin 2023 was het directieteam van BrabantWonen compleet met de start van de heer Wevers per 1 februari 2023 en het toetreden van mevrouw De Weerd als adjunct-directeur. We zijn blij dat het directieteam inmiddels op volle sterkte is en tijdens het schrijven van dit jaarverslag kan worden gezegd dat het directieteam ook ‘haar draai heeft gevonden’. 

In het verlengde hiervan hebben we met de bestuurder diverse keren gesproken over zijn pensioen. De heer Windmüller bereikt in 2026 zijn pensioengerechtigde leeftijd en is inmiddels bijna 33 jaar verbonden aan BrabantWonen. In goed onderling overleg tussen de bestuurder en de Raad van Commissarissen is besproken dat eind 2024 een goed moment kan zijn voor de heer Windmüller om met vroegpensioen te gaan. De organisatie draait, het directieteam is compleet en functioneert goed. Het huidige ondernemingsplan loopt eind 2025 af, de voorbereidingen voor het nieuwe ondernemingsplan starten begin 2025. De Raad wil graag met het nieuwe bestuur en de organisatie dit plan laten opstellen. In goed overleg is daarom afgesproken dat de heer Windmüller op uiterlijk 1 januari 2025 met pensioen gaat. We hebben als Raad ervoor gekozen het traject van zijn opvolging tijdig te starten. We vinden het belangrijk veel belanghouders hierbij te betrekken en dat kost tijd. Op 7 december 2023 hebben we de organisatie geïnformeerd over het aanstaande pensioen van de heer Windmüller, tevens zijn daarna de externe belanghouders geïnformeerd. In 2024 wordt de werving van de nieuwe bestuurder door ons opgepakt samen met bureau Berenschot. 

Ook in 2023 heeft onze jaarlijkse projectendag plaatsgevonden. We hebben een aantal (zorg)projecten bezocht in Oss, Rosmalen en ’s-Hertogenbosch en met diverse medewerkers gesproken. We hebben ook gelegenheid gehad om met bewoners in gesprek te gaan. Dit hebben we als uiterst waardevol ervaren en krijgt daarom ook een plek in de toekomstige projectendagen. 

Ons jaarlijkse overleg met de voorbereidingsgroep Oss en het Petit Comité ’s-Hertogenbosch heeft aan de hand van een gezamenlijk vastgestelde agenda plaatsgevonden. Alle leden 
van de Raad hebben klankbordgroep bijeenkomsten bijgewoond. 

Elk jaar, zo ook over 2023, leggen we als Raad van Commissarissen verantwoording af over de wijze waarop we het intern toezicht vormgeven. We doen dit vanuit onze rol als toezichthouder, als werkgever als adviseur en als netwerker.

Over besturen en toezichthouden

Toezichthouder, werkgever, adviseur, netwerker
We zijn als Raad van Commissarissen het intern toezichthoudend orgaan bij BrabantWonen. We houden toezicht op het functioneren van het bestuur, het beleid en de algemene gang van zaken binnen BrabantWonen. Het beleid van het bestuur toetsen we aan wet- en regelgeving en de Governancecode voor woningcorporaties en ons eigen governance- en toezichtkader. We adviseren het bestuur gevraagd en ongevraagd, zijn verantwoordelijk voor de benoeming (en eventuele schorsing of ontslag) van de bestuurder en stellen de beoordeling en arbeidsvoorwaarden van het bestuur vast. Daarnaast geven we de accountant opdracht voor de controle van de jaarstukken en keuren de opdrachtverlening goed voor de visitatie die BrabantWonen elke vier jaar laat uitvoeren. 

De Raad van Commissarissen als toezichthouder

Legitimatie
We handelen op basis van de bevoegdheden die in de statuten zijn omschreven. 

Onze werkwijze is beschreven in het reglement Raad van Commissarissen en de bijbehorende bijlagen. 

Aan de hand van het toezichtkader beoordelen we de inzet en behaalde resultaten aan de met het bestuur gemaakte prestatieafspraken en aan meer specifieke door het bestuur vastgestelde en door ons goedgekeurde beleids- en financiële kaders, zoals:

  • De statuten en reglementen.
  • Het ondernemingsplan.
  • De portfoliostrategie (inclusief bijvoorbeeld het huur- en verkoopbeleid).
  • Het statuut Investeringen & Verbindingen, het Financieel Statuut, het Reglement Financieel Beheer & Beleid en het Fiscaal Statuut.
  • Het Inkoop en aanbestedingsbeleid.
  • De (meerjaren)begroting en het activiteitenplan van BrabantWonen. 

We kijken of onze inzet maatschappelijk verantwoord is. We baseren ons oordeel op informatie uit de tertiaalrapportages en informatie afkomstig van het bestuur, de directie en de medewerkers. 
Ook de externe belanghouders en toezichthouders betrekken we in onze oordeelsvorming, via informatie vanuit:

  • De belanghoudercyclus, waaronder het bijwonen van de Klankbordgroep bijeenkomsten van de huurders, de jaarlijkse gesprekken met de overkoepelende huurdersvertegenwoordiging en de gesprekken met bestuur en Raad van Toezicht van BrabantZorg.
  • De Autoriteit woningcorporaties (Aw).
  • Het Ministerie van Infrastructuur en Milieu, Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT).
  • Het Waarborgfonds Sociale Woningbouw (WSW).
  • Gemeenten.
  • De media.

Daarnaast spelen de bevindingen van de vierjaarlijkse visitatie een rol 

Commissies
We hebben drie kerncommissies ingesteld: de Auditcommissie, de Remuneratiecommissie en de Selectiecommissie. Elke commissie heeft een eigen reglement dat onderdeel is van het reglement van de Raad van Commissarissen. De volledige Raad van Commissarissen ontvangt een verslag van de vergaderingen van de commissies.

De Remuneratiecommissie ondersteunt de Raad van Commissarissen bij de uitoefening van onze taken op het gebied van de beoordeling van het functioneren van het bestuur en zijn beloning. De Auditcommissie ziet toe op het financiële beleid, de risico’s, treasury en het interne beheerssysteem.

De derde commissie betreft de Selectiecommissie. Deze commissie heeft tot taak nieuwe leden te werven, te selecteren en voor te dragen voor benoeming door de Raad van Commissarissen. Daarnaast wordt door de Selectiecommissie ook het voortouw genomen om het traject van de werving van de nieuwe bestuurder in te richten.

Governancecode Woningcorporaties
BrabantWonen hecht belang aan goed bestuur, waaronder wordt verstaan: het integer en transparant handelen van het bestuur, een goed toezicht en het afleggen van verantwoording over het uitgevoerde toezicht. Om het vertrouwen in corporaties te bevorderen, zijn de regels over goed bestuur ondergebracht in de Governancecode Woningcorporaties. 
Vanaf 21 november 2019 is de Governancecode woningcorporaties 2020 van kracht. Deze versie is op 24 november 2022 herzien met een lichte wijziging per 1 januari 2023. Zowel het bestuur als de Raad van Commissarissen onderschrijven de inhoud van de Governancecode. 
Deze code bevat normen voor goed bestuur en toezicht, transparantie, externe verantwoording en financiële beheersing bij woningcorporaties. In de Governancecode 2020 (versie 2022) is nadrukkelijk aandacht voor de rol van zowel de corporatie als de RvC ten opzichte van de lokale netwerken.
De vijf principes van de Governancecode zijn uitgewerkt in (in totaal) 60 bepalingen. De code kent twee type bepalingen: ‘pas toe’ en ‘pas toe of leg uit’. 
In lijn met nieuwe wetgeving en om de kwaliteit en transparantie van handelen van bestuur en Raad van Commissarissen te bevorderen, is afwijking met ‘leg uit’ op een aantal bepalingen niet mogelijk, hiervoor geldt uitsluitend ‘pas toe’. Dit is bij de betreffende bepalingen in de code weergegeven. 
Voor de overige bepalingen geldt dat corporaties daarvan kunnen afwijken als dit volgens de betreffende corporatie tot een beter resultaat leidt. Hierbij dient echter nog steeds in de geest van het principe te worden gehandeld en moet de corporatie op inzichtelijke wijze onderbouwen en actief verantwoorden (‘leg uit’) waarom zij hiervan afwijkt. Indien zij op deze wijze gemotiveerd afwijkt, volgt zij dus ook de code. 

BrabantWonen voldoet aan de Governancecode 2020 en wijkt af met ‘leg uit’ bij de volgende bepaling

Bepaling

‘Leg uit’

Bepaling 3.2

De RvC is verantwoordelijk voor de werving en selectie van bestuursleden en neemt daarbij de geldende regelgeving in acht.

De heer Windmüller werkt sinds 1991 bij BrabantWonen en bekleedt sinds oktober 2004 de functie van bestuurder. De heer Windmüller heeft een arbeidsovereenkomst voor onbepaalde tijd en is dus niet, zoals de woningwet voorschrijft (her)benoemd voor een periode van 4 jaar. Het dienstverband dateert van vóór de Governancecode en nieuwe Woningwet.

Accountant in 2023
BDO is sinds 2017 onze accountant. De accountant heeft opdracht gekregen de jaarstukken te controleren en daarover een verklaring af te geven. Hij is gesprekspartner voor de Auditcommissie en de Raad van Commissarissen:

  • De accountant stelt in overleg met de Raad het Controleplan op. Het Controleplan wordt na de zomer besproken met de Auditcommissie en, indien gewenst, met de volledige Raad van Commissarissen.
  • De managementletter wordt, in het najaar, direct na de interim-controle besproken door de accountant met de Auditcommissie. De managementletter wordt daarna besproken met de volledige Raad van Commissarissen. Indien gewenst sluit de accountant hierbij aan.
  • De accountant en de Auditcommissie bespreken de jaarrekening in het voorjaar. De accountant is tevens aanwezig bij de RvC-vergadering waarin de jaarrekening wordt vastgesteld. 
  • Ieder jaar vindt een overleg plaats tussen de Auditcommissie en de accountant zonder aanwezigheid van het bestuur.

Deze werkwijze hebben we in onze reglementen vastgelegd. In 2017 is BDO voor vier jaar benoemd tot onze accountant. In 2021 liep dus de eerste termijn af en is de samenwerking geëvalueerd. Op basis van de uitkomst van deze evaluatie is BDO herbenoemd voor een periode van vier jaar. In 2025 vindt een nieuwe evaluatie plaats, tenzij eerder noodzakelijk.  

Concerncontroller
De functie van concerncontroller wordt sinds april 2018 ingevuld via een ingehuurde externe kracht. De leden van de Auditcommissie hebben ieder jaar een gesprek met de concerncontroller, zo ook in 2023. Tijdens dit overleg is de samenwerking geëvalueerd en heeft de Auditcommissie de wens uitgesproken dat de concerncontroller in zijn oplegmemo’s aandacht besteed aan de dilemma’s en afwegingen binnen de organisatie voordat tot besluitvorming wordt overgegaan.

Klachtenbehandeling
Door middel van het jaarverslag van de klachtencommissie worden we jaarlijks geïnformeerd over de werkzaamheden van de externe klachtencommissie. Het jaarverslag van de klachtencommissie 2023 is besproken tijdens de RvC-vergadering van 21 februari 2024. 

Vanaf 1 januari 2024 is BrabantWonen aangesloten bij de nieuw opgerichte regionale klachtencommissie. Deze klachtencommissie behandelt de klachten voor de corporaties Woonmeij, Woonveste, Joost, Area, Charlotte van Beuningen, Mooiland, Zayaz, Wonen Vierlingsbeek en BrabantWonen. Door het oprichten van deze regionale klachtencommissie is een extra impuls gegeven aan de samenwerking binnen de corporaties, maar is ook een professionaliseringsslag gemaakt ten aanzien van klachtenbehandeling. Wij zijn als Raad enthousiast over deze ontwikkeling en hebben daarom ook, tijdens onze vergadering van 13 december 2023, goedkeuring verleend aan de toetreding van BrabantWonen tot de regionale klachtencommissie.

De Raad van Commissarissen als werkgever

Nevenfuncties
De heer Windmüller bekleedt de volgende nevenfuncties:
• Voorzitter Raad van Toezicht Koning Willem I College
• Voorzitter Raad van Toezicht ZZG Zorggroep
• Bestuurder WoonService Regionaal (sinds 2022)

Bij deze nevenfuncties is geen sprake van onverenigbaarheid zoals opgenomen in de herzieningswet artikel 25 lid 4.

Permanente Educatie
In de Governancecode Woningcorporaties en de Kaders Permanente Educatie van Aedes is opgenomen dat bestuurders van woningcorporaties jaarlijks 36 PE-punten dienen te behalen of in ieder geval 108 PE-punten verspreid over drie jaar. Dit is gebaseerd op 108 studiebelastingsuren zoals vastgesteld door de geaccrediteerde opleidingsaanbieder.

De heer Windmüller heeft het volgende aantal PE-punten behaald:

Aantal behaalde PE-punten in 2021

Aantal behaalde

PE-punten in 2022

Aantal behaalde PE-punten in 2023

29

78

55

Beloning bestuur

Jaarlijks stellen we de beloning van de bestuurder vast. De opbouw van zijn beloning was in 2023 als volgt:

Beloning

 €  201.639,-

Onkostenvergoeding

 €        -  

 € 201.639,-

Werkgeversdeel pensioen

 €    21.348,-

 € 222.987,-

De beloning van de bestuurder in 2023 voldoet aan het wettelijk overgangsrecht uit de Wet Normering bezoldigingsmaxima Topfunctionarissen publieke en semipublieke sector (WNT) en de daarmee samenhangende regeling bezoldigingsmaxima topfunctionarissen toegelaten instelling volkshuisvesting, zoals deze in 2023 van toepassing waren. 

Aan het begin van ieder jaar maken we met het bestuur afspraken over de te bereiken resultaten van het bestuur en de directie en wordt teruggekeken op de realisatie van de doelen van het voorgaande jaar. Aan de hand van afgesproken doelstellingen voor de organisatie, de bijdrage van de bestuurder hieraan en de persoonlijke doelstellingen, worden de resultaten geëvalueerd.

Ter voorbereiding op de vergadering van de remuneratiecommissie leveren alle leden van de Raad een schriftelijke beoordeling van de bestuurder aan bij de commissie. Daarnaast zijn de leden van het directieteam, de bestuurssecretaris, de concerncontroller, de manager P&O, de manager KIC & Verhuur, de manager Sociaal Beheer & Incasso en een vertegenwoordiging van de Ondernemingsraad door de leden van de commissie geïnterviewd. 

De remuneratiecommissie spreekt met de bestuurder over de voortgang en ontwikkelingen. De commissie brengt hierover verslag uit aan de Raad van Commissarissen.

De Raad van Commissarissen als klankbord en adviseur

Bij diverse onderwerpen hebben we onze rol als klankbord en adviseur inhoud gegeven. Dat doen we enerzijds aan de hand van de concrete agenda en anderzijds op themabijeenkomsten. In 2023 hebben we op diverse momenten stilgestaan bij het onderwerp participatie en hebben we een actieve rol vervuld bij de onderwerpen ketensamenwerking bij renovatieprojecten en duurzaamheid.

Participatie 
Binnen BrabantWonen is de bewonersparticipatie vormgegeven met behulp van een overlegstructuur voor zowel Oss als ’s-Hertogenbosch. In ’s-Hertogenbosch is het aanspreekpunt voor BrabantWonen het Petit Comité en in Oss de Voorbereidingsgroep. Beide steden kennen een klankbordgroep. De bijeenkomsten van de klankbordgroep vinden ongeveer 4 keer per jaar plaats in zowel Oss als ’s-Hertogenbosch. Bij iedere vergadering zijn 2 leden van de Raad aanwezig als toehoorder. We hebben met het bestuur en de directie gesproken over deze vorm van participatie. Ons viel op dat met name oudere bewoners deelnemen aan de klankbordgroep vergaderingen. Vanuit de organisatie is intensief ingezet op participatie vanuit jongeren. Hiervoor zijn aparte bijeenkomsten georganiseerd met andere thema’s. Ook wordt op dit gebied samengewerkt met collega corporaties Zayaz en Mooiland. Na iedere klankbordgroep vergadering hebben we, indien nodig, onze bevindingen gedeeld met de organisatie. Door de organisatie wordt hier goed op gereageerd. Voor 2024 wordt gekeken hoe de klankbordgroep vergaderingen op een andere manier kunnen worden vormgegeven en voorbereid zodat bewoners een actievere rol krijgen en BrabantWonen minder ‘aan het zenden’ is.

Ketensamenwerking bij renovatieprojecten
Het aantal te renoveren woningen neemt toe, de processen worden ingewikkelder en de afstemming met de aannemer is steeds belangrijker. Daarom heeft BrabantWonen ervoor gekozen met 3 aannemers een ketensamenwerking vorm te geven. Vanuit ons zijn twee leden bij dit onderwerp betrokken. Op het moment dat de eerste ideeën hierover duidelijk waren, heeft een sessie plaatsgevonden met twee leden van de Raad, de directie en medewerkers over hoe deze ketensamenwerking vorm te geven. Tijdens deze bijeenkomst hebben wij onze ideeën en visie gedeeld. Dit is vervolgens meegenomen door de organisatie. Op 13 december 2023 is de gehele Raad geïnformeerd over hoe de ketensamenwerking wordt vormgegeven.

Duurzaamheid
De duurzaamheidsvisie van BrabantWonen is toe aan een update. Duurzaamheid is een heel breed onderwerp waar veel bij komt kijken, ook vanuit wetgeving. We hebben daarom aangegeven dat we graag in een vroeg stadium willen worden betrokken bij dit onderwerp. Twee leden van de Raad hebben hun input op dit onderwerp gegeven tijdens een bijeenkomst met medewerkers van de afdeling Strategie & Ontwikkeling. Deze input wordt meegenomen in de verdere uitwerking van de visie. Dit onderwerp staat geagendeerd voor onze themavergadering van maart 2024.

De Raad van Commissarissen als netwerker

We willen op gepaste afstand toezicht houden, maar tegelijkertijd ook zichtbaar en aanspreekbaar zijn voor de organisatie en belanghebbenden. We maken elk jaar afspraken over de belanghebbenden die de Raad graag zou willen ontmoeten en spreken. We publiceren ons jaarverslag separaat van het totale jaarverslag van BrabantWonen zichtbaar op de website.

Overleg met Ondernemingsraad
Twee leden van de Raad van Commissarissen vertegenwoordigen ons tijdens het jaarlijks overleg met de Ondernemingsraad. In 2023 heeft 1x een overleg plaatsgevonden. Dit overleg heeft in het teken gestaan van de organisatieontwikkeling, het functioneren van de Ondernemingsraad (bemensing, contact met de bestuurder, relatie met achterban en professionele ontwikkeling Ondernemingsraad), de bedrijfscultuur c.q. het werkklimaat en actualiteiten binnen de Raad van Commissarissen. 

Overleg met huurdersvertegenwoordiging
De commissarissen die op bindende voordracht van de huurdersorganisaties zijn benoemd wonen regelmatig bijeenkomsten van de Klankbordgroepen bij. Vanaf 2021 bezoeken ook de overige RvC-leden met enige regelmaat de klankbordgroep bijeenkomsten. De bedoeling is dat bij iedere klankbordgroep vergadering minimaal 2 RvC-leden aanwezig zijn.
In 2014 is tevens een jaarlijks overleg van een delegatie van de Raad van Commissarissen met de huurdersorganisaties ingesteld. Doel van dit overleg is op informele wijze met elkaar over actuele ontwikkelingen en eventuele knelpunten te spreken. Het overleg op 16 mei 2023 heeft met name in het teken gestaan van het nader verbinden van de contacten tussen de Raad en de huurdersvertegenwoordiging, het voorstellen van de nieuwe directeur Wonen en de manager Sociaal Beheer & Incasso en de gevolgen van prijsstijgingen en marktontwikkelingen.

Bijeenkomst met BrabantZorg
Op 20 juni 2023 heeft ons jaarlijks overleg plaatsgevonden met de besturen van BrabantWonen en BrabantZorg en de Raad van Toezicht van BrabantZorg. Deze bijeenkomst stond in het teken van de gezamenlijke ambitie die door beide organisaties gezamenlijk is opgesteld. In deze ambitie staan 5 actielijnen benoemd, de ontwikkelingen op deze actielijnen worden door ons actief gevolgd.

Bijeenkomst toezichthouders van Lente
In 2023 zijn vanuit de samenwerking met Lente twee bijeenkomsten georganiseerd voor RvC-leden en bestuurders. Vanuit de Raad hebben een aantal leden deelgenomen aan deze bijeenkomsten:
April 2023 ‘De commissaris als hoeder van de dialoog’
Oktober 2023  ‘Gehackt, wat nu?’.

Over de Raad van Commissarissen

Samenstelling Raad van Commissarissen
De Raad van Commissarissen bestaat uit zes leden, waarvan twee leden zijn benoemd op voordracht van de huurdersvertegenwoordiging. We voldoen hiermee aan de wetgeving.     

In 2023 hebben geen nieuwe of herbenoemingen plaatsgevonden.

Het schema samenstelling & rooster van aftreden vindt u op onze website.

Integriteit en onafhankelijkheid
Onze samenstelling is zodanig dat de leden ten opzichte van elkaar, de directie en welk deelbelang dan ook onafhankelijk en kritisch kunnen functioneren en hun taak naar behoren kunnen vervullen. We hebben geen nevenfuncties die tegenstijdig zijn aan het belang van BrabantWonen of onverenigbaar op basis van de herziene Woningwet (artikel 30 lid 6).

Commissarissen melden een (mogelijk) tegenstrijdig belang in de plenaire vergaderingen en melden nieuwe relevante betrekkingen. De bestuurder meldt mogelijke tegenstrijdige belangen bij de voorzitter van de Raad van Commissarissen. In het verslagjaar deden zich bij onze besluitvormig geen onverenigbaarheden voor. Er zijn geen transacties geweest waarbij sprake was van een tegenstrijdig belang.

Het integriteitbeleid of onderdelen van het integriteitbeleid staan regelmatig op de agenda van de werkoverleggen in de organisatie. Het bestuur koppelt, als daar aanleiding toe is, een en ander aan ons terug. 

In 2023 hebben we, voorafgaand aan de themavergadering van de Raad, het integriteitspel Reflect gespeeld. Door de organisatie wordt dit spel gebruikt om het onderwerp integriteit bij, in ieder geval, nieuwe medewerkers onder de aandacht te brengen en een relatief ‘zwaar’ onderwerp op een luchtige manier te bespreken. We vonden het zeer waardevol dit spel gezamenlijk te spelen. Het heeft ons inzicht gegeven in hoe dit gaat binnen de organisatie, maar het heeft ook tot waardevolle discussies geleid.

In juni 2022 heeft een uitzending plaatsgevonden van Nieuwsuur over een onderzoek naar woningen in privébezit van bestuurders en commissarissen die worden verhuurd. Wij vinden het fijn te kunnen concluderen dat binnen het bestuur, de directie en de Raad van Commissarissen niemand woningen bezit die anders worden gebruikt dan voor eigen bewoning. 

Zelfevaluatie
Aan het begin van ieder jaar vindt onze zelfevaluatie plaats. Tijdens deze evaluatie kijken we zowel terug als vooruit. Op donderdag 1 februari 2024 heeft onze zelfevaluatie over 2023 plaatsgevonden, onder externe begeleiding.

De volgende onderwerpen zijn besproken:

Inhoudelijk

  • Het functioneren van de Raad van Commissarissen en haar commissies.
  • Er zijn afspraken gemaakt over de rolverdeling en bezetting van de commissies per 1 oktober 2023, na het aftreden van de heren De Leeuw en Geelhoed.

Thematisch, met introductie en onder begeleiding

  • Toezicht vanuit waarden en integriteit
  • Fasegewijs naar hernieuwde samenwerking bestuur/directie en toezichthouders

Lidmaatschappen & Permanente educatie
We zijn allemaal lid van de Vereniging Toezichthouders Woningcorporaties (VTW) en ontvangen diverse vaktijdschriften en brochures. Daarnaast kunnen we onder andere via de VTW diverse opleidingen, masterclasses en trainingen volgen. Vanaf 2015 zijn leden van de VTW verplicht 5 PE-punten per jaar te behalen. Dit is gebaseerd op 5 studiebelastingsuren zoals vastgesteld door de geaccrediteerde opleidingsaanbieder.

In 2023 hebben we het volgende aantal PE-punten behaald:

Naam toezichthouder

Aantal PE-punten behaald in 2023

De heer De Leeuw

9

De heer Geelhoed

11

De heer Groen

8

De heer Stilma

14

Mevrouw van der Maarel

7

Mevrouw Martijn

14

Beloning van de Raad van Commissarissen
Onze beloning was in 2023 als volgt: 

De heer De Leeuw

         €  26.760,-

Voorzitter

De heer Geelhoed

         €  17.840,-

Lid

De heer Groen

         €  17.840,-

Lid

De heer Stilma

         €  17.840,-

Lid

Mevrouw van der Maarel

         €  17.840,-

Lid

Mevrouw Martijn

         €  17.840,-

Lid

De honorering is onafhankelijk van de financiële prestaties van BrabantWonen.

Budget van de Raad van Commissarissen
Naast de honorering is in 2023 in totaal € 42.199,- aan kosten gemaakt ten lasten van onze budget. Het betreft:

Abonnementen

     €      5.703,-

Aansprakelijkheidsverzekering

     €      7.786,-

Cursuskosten

     €      3.102,-

Advieskosten

     €    25.000,-

Overig

     €         608,-

Totaal

     €    42.199,-

(Bedragen zijn exclusief BTW)

Besluiten 2023

Als Raad van Commissarissen nemen we besluiten door documenten vast te stellen of door goedkeuring te verlenen aan bestuursbesluiten. Onze belangrijkste besluiten van 2023 op een rij:

  • Vaststelling jaarverslag Raad van Commissarissen 2022.
  • Vaststelling jaarrekening 2022 BrabantWonen.
  • Bezoldiging bestuurder. 
  • Honorering leden Raad van Commissarissen. 
  • Mandaat bestuur 2024.

Goedkeuring verleend aan de bestuursbesluiten:

  • Bestuursverslag 2022 BrabantWonen.
  • Jaarrekeningen BV’s BrabantWonen 2022.
  • Activiteitenplan & Begroting 2024, Financieel Meerjarenplan 2024 – 2033, Financiële kaders nieuwbouw en renovaties 2024 en Treasury jaarplan 2024.
  • Jaarlijkse update Financieel,- Fiscaal Statuut en Statuut Investeringen en Verbindingen.
  • Intern controleplan 2024. 
  • Kaderbrief 2024.
  • De investeringen en herstructureringen.
  • Statutenwijziging Stichting BrabantWonen.
RvC Aantal bijeenkomsten in 2023 Bespreekpunten, onder andere:
Reguliere vergaderingen: 8 Naast genoemde besluiten 2023 en actuele ontwikkelingen:
· Regionale klachtencommissie
· Woonruimtevindsysteem (Thuispoort)
· Dasseburcht te Oss
· Organisatieontwikkeling
· Trends en ontwikkelingen BrabantWonen, DESTEP
· Analyse Aedes benchmark
· Regionale woondeal Noordoost Brabant
· Evaluatie inkoop en aanbestedingen 2022
· Klacht bewoner Orthenstraat ’s-Hertogenbosch
· Stand van zaken ontwikkeling locatie Zusterflat ’s-Hertogenbosch
· Bezoek ministerie BZK aan BrabantWonen
·. Huuraanpassing 2023
· Strategisch HR-plan
· Accountantsverslag en managementletter
· Bevindingen 100-dagen directeur Wonen
· Verversingsopgave Oss
· Evaluatie topstructuur
· Benchmarkrapportage Thésor
· Woningmarktmonitor 2022
· Tertiaalrapportages
· Voortgang wetgeving volkshuisvesting
· Evaluatie structureel thuiswerken
· Inzet functie sociaal projectleider
· Afspraken rondom pensionering bestuurder
· Brief Aw inzake Gebiedsontwikkeling ’s-Hertogenbosch Oost
· Jaaragenda netwerken/belanghouders
· Ketensamenwerking bij renovatieprojecten
· Diverse correspondentie met de autoriteit Woningcorporaties
Zelfevaluatie 1 We hebben stilgestaan bij:
Inhoudelijk
· Het functioneren van de Raad van Commissarissen en haar commissies.
· Er zijn afspraken gemaakt over de rolverdeling en bezetting van de commissies per
·  1 oktober 2023, na het aftreden van de heren De Leeuw en Geelhoed.
Thematisch, met introductie en onder begeleiding
· Toezicht vanuit waarden en integriteit
· Fasegewijs naar hernieuwde samenwerking bestuur/directie en toezichthouders
Overig 1 · Themavergadering (integriteitspel, participatie, Strategisch HR-plan en organisatieontwikkeling)
Remuneratie-commissie 2 · Reflectie 2022 en doelstellingen 2023
· Afspraken rondom vroegpensioen
Auditcommissie 4 We hebben onder andere stilgestaan bij:
· Bestuursverslag en jaarrekening 2020 BrabantWonen
· Jaarrekening 2022 BrabantWonen Holding B.V.
· Jaarrekening 2022 BrabantWonen GOBernhoven B.V.
· Jaarrekening 2022 GOGWO B.V.
· Jaarrekening 2022 BrabantWonenGOWillemspoort B.V.
· Jaarrekeningen 2022 overige verbindingen
· Accountantsverslag
· Managementletter interimcontrole 2023 en checklist compliance wet- en regelgeving
· Controleplan accountant
· Intern controleplan 2024
· Jaarlijkse update statuten
· Activiteitenplan & Begroting 2024
· Financieel Meerjarenplan 2024 – 2033
· Financiële kaders nieuwbouw en renovatie
· Treasury jaarplan 2024
· Bevindingen en voortgang audits
· Tertiaalrapportages
· Fraude risico analyse
· Strategisch informatieplan en informatiebeveiligingsbeleid
Overleg met Ondernemings-raad (OR) 1 Besproken onderwerpen, onder andere:
· Topstructuur van BrabantWonen
· Het functioneren van de Ondernemingsraad
· De bedrijfscultuur c.q. het werkklimaat
· Actualiteiten binnen de RvC
Overleg met huurders-organisaties 1 Besproken onderwerpen, onder andere:
· Nader verbinden van de contacten tussen de Raad en de huurdersvertegenwoordiging
· Voorstellen nieuwe directeur Wonen en manager Sociaal Beheer & Incasso
Gevolgen prijsstijgingen en marktontwikkelingen

Verklaring

De  Raad van Commissarissen en het bestuur van BrabantWonen verklaren dat:

  • Ook in 2023 geen leningen of garanties zijn verstrekt aan leden van de Raad van Commissarissen, de bestuurder en/of medewerkers;
  • BrabantWonen in het verslagjaar 2023 haar middelen uitsluitend heeft besteed in het belang van de volkshuisvesting;
  • BrabantWonen in het verslagjaar overeenkomstig de Governancecode heeft gehandeld;
  • BrabantWonen de relevante wet- en regelgeving naleeft en dat de interne risicobeheersing- en controlesystemen effectief zijn;
  • In 2023 geen sprake is geweest van tegenstrijdige belangen zoals bedoeld in principe 3.6 en 3.27 van de Governancecode woningcorporaties, noch van bestuur noch van RvC-leden en dat de bepalingen 3.5 en 3.26 van de code zijn nageleefd;
  • Alle RvC-leden voldoen aan het onafhankelijkheidsprincipe 3.28 van de Governancecode woningcorporaties en dat de RvC-leden geen nevenfuncties uitvoeren die onafhankelijk toezicht kunnen belemmeren.

Aldus vastgesteld op 21 februari 2024 te Oss.

Namens de Raad van Commissarissen,

De heer J. de Leeuw
Voorzitter

Versie:
v6.2.32

Met iWink Report maak je professionele online publicaties. Publicaties die je online, in print en als PDF-download kunt aanbieden.

En daarmee voldoe je direct aan de WCAG-wetgeving rond digitale toegankelijkheid.

Eenvoudig, veilig en efficiënt.

Meer over iWink Report