Spring naar inhoud

Prettig thuis

Schoon, heel, veilig

Schoon, heel en veilig. Een veel gehoorde kreet. Ook in 2023 hebben we ons hier voor ingezet. Op verzoek van bewoners maar ook op eigen initiatief. We doen dit op verschillende manieren. We organiseren acties met bewoners en partners en passen de ‘beeldmeetlat’ toe op onze complexen. Met behulp van deze beeldmeetlat leren we op dezelfde manier te kijken naar een complex en hoe leefbaar en schoon dit eruit ziet.

Op het gebied van schoon, heel en veilig hebben we in 2023:

• Bij de start van renovatieprojecten diverse containerdagen georganiseerd. Zo creëren we voor de start van een renovatie meer opgeruimde huizen, tuinen en schuurtjes.
  • De brandgangen van onze bewoners 2 x per jaar door een externe partij laten schoonmaken.
  • Op verzoek van bewoners 2 brandgangen afgesloten met een poort om zo vervuiling en criminaliteit tegen te gaan.
  • Bij meerdere complexen camerasystemen gehangen (zie paragraaf 2.1.5).
  • Bij complexen extra verlichting geplaatst om zo de ‘donkere hoekjes’ weer in het licht te zetten en duistere praktijken minder kans te geven.

Schoonmaak in de complexen
Door het vastleggen van de kwaliteitseisen met de schoonmaakbedrijven in 2022 heeft dit in 2023 veel duidelijkheid opgeleverd voor onze bewoners, het schoonmaakbedrijf en medewerkers van BrabantWonen. Deze kwaliteitseisen worden steekproefsgewijs door een extern bedrijf gecontroleerd. Dit heeft geleid tot een grote verbetering van de schoonmaak, we krijgen hierover ook minder klachten. In 2023 hebben we afscheid genomen van één van de partijen die de schoonmaak verzorgde. We hebben deze werkzaamheden ondergebracht bij onze andere aangesloten partners. Voor nu leveren Dolmans, Nellen en Hofkens de schoonmaakdiensten voor al onze complexen.

Aanpak drugsproblematiek

Het voorhanden hebben, dealen of produceren van (hard)drugs is een aanslag op leefbaarheid in onze wijken. Daarnaast vaak gevaarlijk vanwege brandgevaar of de aanwezigheid van chemische middelen. De grens tussen de onder- en bovenwereld wordt hierin opgezocht. Komt dit voor in onze woningen dan zorgen we ervoor dat dit stopt. Dit doen we in samenwerking met gemeente en politie. De gemeente kan op basis van het 13b beleid een pand sluiten. Als verhuurder verzoeken we de huur vrijwillig op zeggen. Gebeurt dit niet dan starten we een juridische procedure met als doel de huurovereenkomst te beëindigen. We bekijken per situatie welke maatregelen we treffen. In schrijnende gevallen kan worden volstaan met een waarschuwing of aanvullende voorwaarden binnen de huurovereenkomst. In 2023 merken we op dat de hennep zaken minder vaak voorkomen. Het voorhanden hebben van harddrugs komt steeds vaker voor.

Zelf huur opgezegd

Waarschuwingen

Nog in behandeling

Vonnis gehaald

Lopende juridische procedure

Totaal artikel 13B zaken

Aanpak woonfraude

In 2023 zijn er 73 nieuwe woonfraudezaken opgevoerd. 48 zaken zijn afgesloten.

Niet geconstateerd

Reeds vertrokken

Zelf opgezegd

Vonnis gehaald

Afspraken gemaakt

Waarschuwing

Totaal

Aanpak overlast

Problematische, zorgelijke overlastsituaties blijven structureel aan bod komen. Variërend van vervuilde woningen, geluidsoverlast, prostitutie vanuit een woning, vuurwerkopslag in schuurtjes tot bedreigingen en aanslagen met vuurwerkbommen. Het gaat daarbij vaak om een kwetsbare groep die moeite heeft met zelfstandig wonen. Maar ook bij de doelgroep waar geen sprake is van kwetsbaarheid komt dit voor. In 2023 zijn bij de afdeling Sociaal Beheer ruim 1.100 zaken in behandeling. Meer dan 520 zaken zijn in 2023 afgesloten.

De samenwerking met Buurtbemiddeling verloopt erg prettig, efficiënt en effectief. Buurtbemiddeling wordt zo veel als mogelijk ingezet bij startende overlastzaken maar ook bij zaken in een verder stadium kunnen zij uitkomst bieden bij het bemiddelen van problemen.

Geluidsoverlast
We hebben in 2023 een partij gevonden die ons kan ondersteunen bij geluidsoverlastkwesties. Indien noodzaak kunnen we Burenlawaai inschakelen om het dossier te ondersteunen met een onderzoek. Zij hebben een technisch middel ontwikkeld  om geluidsoverlast vast te stellen en voorzien ons na een meting van een gedegen rapport.

Juridische ondersteuning
Een juridische procedure proberen we te voorkomen. In eerste instantie waarschuwen we bewoners, sommeren ze en stellen ze daarna in gebreke. Mocht dit niet tot het gewenste resultaat leiden verzoeken wij vrijwillig de huur op te zeggen om een procedure te voorkomen. We passen maatwerk toe als het kan, maar pakken door als het moet. Juridisch advies vragen we aan onze advocaten Law&Pepper en zo nodig starten we een gerechtelijke procedure.
De druk bij de rechtbanken is hoog en zorgt voor lange doorlooptijden bij bodemprocedures. We merken dat rechters steeds voorzichtiger zijn met het uitspreken van een vonnis ontbinding/ontruiming.

2020202120222023

Den Bosch

Totaal vonnissen verzoek rechter ontbinding op basis van:

Illegale bewoning / woonfraude

Overlast

Hennepteelt/drugs

Niet nakomen voorwaarden tijdelijke huurovereenkomst

Totaal aantal vonnissen tot ontruiming behaald7398

Aanpak afval

In de wijken waar we renoveren of herstructureren organiseren we vooraf en ook tijdens de werkzaamheden milieustraten of containerdagen. Dit doen we in samenwerking met de gemeente en vragen onze partners hierbij aan te sluiten. Het contact met bewoners tijdens deze activiteiten levert veel op.

Informeren en handhaven

Camera’s in complexen
Op dit moment hebben we 126 camera’s hangen in 21 complexen. Vaak is hier sprake van vernielingen of vervuiling. Camera’s kunnen bewoners een veiliger gevoel geven. Ook voorkomt het criminele activiteiten. Enkel de medewerker camerabeheer kan deze beelden, indien noodzaak, uitlezen en veilig stellen voor politie.

Samenredzaamheid

Complexgerichte aanpak

Renovaties
Door diverse medewerkers wordt ondersteuning geboden bij adressen waar extra aandacht naar toe moet. Vervuilde woning? We kijken hoe we dit in gezamenlijk met onze partners en gemeente kunnen oplossen. Extra huisbezoek nodig omdat zo’n renovatie best ingrijpend kan zijn? Dat regelen we. Is inzet van een van onze partners noodzaak? We nemen contact met ze op.

Herstructurering
We zetten ons in om een herstructureringsproject zo soepel mogelijk te laten verlopen. Je huis uit moeten omdat er nieuw wordt gebouwd is ingrijpend. We blijven met onze bewoners in gesprek. Een fijne nieuwe plek is voor iedereen belangrijk. Samen kijken we wat nodig is. Hulp nodig bij het zoeken naar een andere woning? Regelen we. Is verhuizen een hele klus? Ook dan kijken we wat we kunnen betekenen, samen met onze partners in de wijken vinden we meestal een oplossing.

In het kader ven herstructurering en wijkaanpak zijn we actief in de Gestelsebuurt
(’s-Hertogenbosch) en Schadewijk (Oss). In deze wijken staat verouderd bezit wat  niet te renoveren is naar kwalitatief duurzame woningen. Ook biedt herstructurering in deze wijken de kans om te verdichten, de leefbaarheid te vergroten door vergroening en zijn we samen met partners actief in de sociale verbinding. Samen met de gemeenten, welzijnsorganisaties en bijvoorbeeld de politie pakken we ook sociale projecten op ten behoeve van de wijkaanpak.

Wijkgerichte aanpak

Oss
Zowel in de wijk Ruwaard en Oss-NW zijn we aangesloten bij de Proeftuin. We ondersteunen de samenwerkwijze en dragen deze ook uit. We sluiten aan of initiëren samenwerkoverleggen. De bewoner staat hierin centraal en maakt dan ook deel uit van de overleggen. Praten met bewoner in plaats van over de bewoner.

‘s-Hertogenbosch
We sluiten aan bij Thuis in de wijk. Ook hier bekijken we samen met partners hoe we zorgen van bewoners weg kunnen nemen.

Buurtfonds inzetten

Door samen een project op het gebied van kunst, cultuur, duurzaamheid of sport te bedenken en uit te voeren, ontstaan vaak mooie ontmoetingen. Ook dit jaar zijn er diverse projecten uitgevoerd.

Zo is samen met bewoners:
• Een project met kunst op de muren in algemene ruimten op de Doornburgstede opgeleverd;
• Muurschilderingen aangebracht in complex Argentum;
• 28 muurschilderingen op 700m2 aan muren in de Copernicuslaan aangebracht;
• Een ontmoetingsruimte voorzien van een muurschildering;
• Een elektrakast voorzien van een mooie print;
• En een kunstwerk in de Thuishaven opgeleverd.

De muurschildering brengt niet alleen kleur in ons gebouw, hij zorgt ook voor meer contact met de buren

Tevreden bewoners

Klanttevredenheid meten

We monitoren de tevredenheid van onze klanten over onze dienstverlening al meer dan vijftien jaar. Zo blijven we continu alert op mogelijkheden om onze dienstverlening nog verder te verbeteren.

Kwaliteit: KWH en Aedes benchmark
Al jaren kiezen we ervoor de kwaliteit van onze dienstverlening te laten meten door Kwaliteitscentrum Woningcorporaties Huursector (KWH). KWH doet onderzoek en vraagt jaarlijks zo’n 130.000 bewoners van bijna 150 corporaties wat zij vinden van de dienstverlening van hun corporatie.

Daarnaast wordt, sinds 2014, een overkoepelend onderzoek uitgevoerd door onze brancheorganisatie Aedes. Aan deze ‘Aedes Benchmark Woningcorporaties’ werken de meeste corporaties mee. De deelnemende corporaties vertegenwoordigen 97% van alle corporatiewoningen. Wij willen transparant zijn in wat we doen en dit met cijfers kunnen onderbouwen. De benchmark maakt duidelijk welke corporaties een goede dienstverlening leveren tegen aanvaardbare kosten. Met de resultaten kan iedere corporatie zien waar verbetering mogelijk is.

Aedes Benchmark
De benchmark is onderverdeeld in vijf verschillende prestatievelden, die aansluiten bij de belangrijkste onderdelen van het beleidsplan van een gemiddelde corporatie. Het betreft Huurdersoordeel, Bedrijfslasten, Onderhoud & Verbetering, Duurzaamheid en Beschikbaarheid & Betaalbaarheid. Letterscore A is de hoogste score die kan worden behaald.

Hieronder de letterscores met betrekking tot de prestatievelden binnen de Aedes Benchmark 2023:

Huurdersoordeel

Bedrijfslasten

Onderhoud & Verbetering

Beschikbaarheid & Betaalbaarheid

* Aedes heeft dit jaar geen letterscore toegekend m.b.t. dit prestatieveld

Resultaat Huurdersoordeel 2023
Het huurdersoordeel gaat over de tevredenheid van huurders over een aantal primaire corporatieprocessen (nieuwe huurders, Reparaties en vertrokken huurders), waarbij de huurder wordt gevraagd de dienstverlening per proces met een rapportcijfer te waarderen.

BrabantWonen scoort voor het Huurdersoordeel de overall letterscore ‘B’. De huurdersoordeel-score is gebaseerd op scores behaald tussen 1 oktober 2022 en 31 juli 2023. Met betrekking tot twee processen scoorden iets lager dan in 2022. We streven naar meer werkbare, eenvoudige, duidelijke processen die aansluiten bij de beleving en behoefte van onze klant. De optimalisatie van de processen betreft een doorlopend dynamisch proces van meten en verbeteren.

Nieuwe huurders

Reparaties

Vertrokken huurders

6,9

KWH-Huurlabel
KWH is het kwaliteitscentrum voor woningcorporaties. KWH helpt corporaties samen met huurders te werken aan goede dienstverlening. Corporaties kunnen in aanmerking komen voor een keurmerk bij het huurdersonderzoek: het KWH-Huurlabel. Wanneer huurders tevreden zijn, de dienstverlening volledig is onderzocht en een onafhankelijke commissie (Commissie Kwaliteitsverklaringen; CKV) het onderzoek en de resultaten heeft bekeken, krijgt een corporatie dit keurmerk toegekend. Corporaties die het keurmerk hebben, blijven de waardering van hun huurders onderzoeken. Blijkt dat de waardering voor de dienstverlening niet meer voldoende is, dan kan een corporatie het keurmerk ook weer kwijtraken.

Voor behoud van het KWH-Huurlabel geldt dat een corporatie voor elk van de vier onderdelen minimaal een 7 moet scoren en 85% van de huurders tevreden is. De meetperiode betreft het kalenderjaar.

We zijn al jaren in het bezit van het KWH-Huurlabel en laten KWH ieder jaar de waardering van onze huurders meten, zo ook in 2023. Het CKV zal in maart 2024 vaststellen dat de huurders van BrabantWonen de kwaliteit van haar dienstverlening in 2023 dusdanig waardeerden dat onze dienstverlening voldoet aan de uitgangspunten van het keurmerk KWH-Huurlabel..

Resultaat KWH-Huurlabel 2023
KWH meet de kwaliteit van onze dienstverlening op vier onderdelen: nieuwe huurders, vertrokken huurders, reparaties en onderhoud. Het overall gemiddeld resultaat van de KWH-Huurlabel meting in 2023 betreft 7,9 en daarmee is de overall score gelijk aan 2022.

Onderstaande tabel laat de scores per KWH Huurlabel onderdeel zien.

Nieuwe huurders

Vertrokken huurders

7,6

Reparaties

8,2

Onderhoud

7,7

8,1

Alle scores in 2023 komen ruim boven de norm (cijfer 7 of hoger) uit. De resultaten van de metingen hebben we geïntegreerd in onze P&C-cyclus. Daarnaast heeft de KWH-meting een vaste plek in onze Balanced Scorecard.

In het najaar van 2023 zijn we gestart met het nabellen van nieuwe en vertrokken huurders. Dat doen we enerzijds om hun feedback te horen en daarvan te leren en anderzijds om mogelijke mankementen meteen op te lossen.

Eerstelijns contact met bewoners
Uit het klanttevredenheidsonderzoek KWH kregen wij onvoldoende inzicht in de tevredenheid van huurders en woningzoekenden met betrekking tot ons eerstelijns contact. Daarom hebben wij een aanvullende klanttevredenheidsmeting geïntroduceerd:  de interviewmodule vanuit onze belcentrale Unexus. Zo krijgen we niet alleen inzicht in onze resultaten, maar kunnen ook verbeteringen met betrekking tot de telefonische dienstverlening worden doorgevoerd.

Begin 2023 zijn we gestart met de interviewmodule. Klanten en woningzoekenden die ons bellen kunnen vooraf aangeven of ze na het telefonisch contact mee willen doen aan een kort interview. We monitoren daarbij op drie KPI’s:

1. Heeft de contactzoekende antwoord gekregen op de vraag? Ja of nee.
  2. Wat vond de contactzoekende van de deskundigheid van de medewerker? Geef een score van 1 t/m 5.
  3. Wat vond de contactzoekende van de vriendelijkheid van de medewerker? Geef een score van 1 t/m 5.

Uit de gegenereerde rapportages komt een positief beeld naar voren. Zo scoren we elke maand ruim boven de 80% met beantwoording van de vraag en halen we altijd een score tussen de 4 en 5 op het gebied van deskundigheid en vriendelijkheid.

Klachtencommissie
Voor bijna alle klachten vinden wij met onze bewoners een oplossing waar beide partijen tevreden over zijn. Soms lukt dit niet. Dan kan een bewoner zijn klacht voorleggen aan de Klachtencommissie. Dit is een onafhankelijke commissie. Indien nodig adviseert zij het bestuur over ontvangen klachten. Naast klachtenbehandeling is het een taak van de commissie knelpunten te signaleren en aanbevelingen te doen ter verbetering van de dienstverlening van BrabantWonen. De werkwijze is vastgelegd in een reglement.

In 2023 bestond de klachtencommissie uit vijf leden. Inmiddels werken de corporaties van de regio Noordoost-Brabant op diverse punten actief samen. Vanuit deze samenwerking is ook de wens ontstaan één regionale klachtencommissie op te richten voor de corporaties Woonmeij, Woonveste, Joost, Area, Charlotte van Beuningen, Mooiland, Zayaz, Wonen Vierlingsbeek en BrabantWonen.

In 2023 hebben de voorbereidingen voor deze regionale klachtencommissie plaatsgevonden. Vanuit dit oogpunt zijn de heer Van den Anker en mevrouw Van Outersterp langer actief gebleven binnen de huidige klachtencommissie (tot 31 december 2023). De commissie vond het niet zinvol nieuwe leden te werven als vanuit de organisatie de wens bestaat een regionale klachtencommissie op te richten.

Over de vorderingen met betrekking tot de regionale klachtencommissie is de commissie  op diverse momenten op de hoogte gehouden en bijgepraat door de werkorganisatie. Daarnaast heeft de commissie ook de vraag gekregen of er interesse is in het toetreden tot de nieuwe regionale klachtencommissie. Drie van de vijf leden hebben daar positief op gereageerd. Dit betekent dat mevrouw Van Deijzen-Gremmen, mevrouw Van Erp en de heer Van Wiechen per 1 januari 2024 zijn toetreden tot de regionale klachtencommissie.

De huidige klachtencommissie is per 31 december 2023 niet meer actief.

In 2023 zijn 26 klachten, gericht aan de klachtencommissie, ontvangen. Negen klachten zijn niet ontvankelijk verklaard omdat de klachten gingen over het beleid van BrabantWonen of de interne klachtenprocedure niet was doorlopen.

Van de 17 ontvankelijke klachten, betreffen 5 de locatie Oss. Alle 5 zijn naar tevredenheid van de klager afgehandeld door desbetreffende directeur.

De overige 12 ontvankelijke klachten betreffen de locatie ‘s-Hertogenbosch. Hiervan zijn 7 klachten naar tevredenheid van de klager afgehandeld door de desbetreffende directeur. Vijf klachten zijn behandeld tijdens een hoorzitting.

Ik vind het heel belangrijk dat deze mensen erkenning krijgen voor het werk dat zij doen.

Dienstverlening verbeteren

Wij zijn continu bezig onze dienstverlening te verbeteren, zo ook in 2023. Zo heeft het interne project ‘procesoptimalisatie’ een vervolg gekregen. Een traject waarbij we onze primaire processen, zoals het incassoproces, het reparatieproces en het verhuurmutatieproces tegen het licht houden om te kijken waar het beter, simpeler of handiger kan. Dit gebeurt niet alleen op het gebied van efficiency en klantbeleving, maar ook aan de softwarematige kant.

Enkele resultaten van 2023:

• Met betrekking tot de einsinspectie is afgesproken dat deze niet meer standaard plaatsvindt zonder opzichter, maar dat de vertrekkende huurder hierin bepaalt. Wanneer de huurder de huur opzegt, kan deze keuze worden gemaakt.
  • Bij de bezichtigingen van woningen wordt meer maatwerk geleverd doordat de huurder kan aangeven of het op prijs wordt gesteld als een verhuurmedewerker aanwezig is. Daarnaast kan ook worden gekozen voor een bezichtiging in de avonduren. Indien hiervoor wordt gekozen, kan de kandidaat na bezichtiging de sleutel bij ons inleveren via de brievenbus of het sleutelklusje.
  • Het sturen op doorlooptijden zodat de huurder beter weet waar hij aan toe is.
  • First Time Right: oftewel het proces ondersteunend maken zodat de collega bij het Servicebureau de huurder naar het goede ‘loket’ kan sturen: reparatie door vakman, inspectie van het werk of reparatie door aannemer.

Klachtenafhandeling
Op 1 juni 2023 is de kwaliteitscontroller gestart in deze nieuwe functie. Zij heeft een plan van aanpak en een startnotitie geschreven voor het project ‘optimalisatie klachtenproces’. Met een kick-off in november is de multidisciplinaire projectgroep van start gegaan. Het project wordt afgerond in april 2024, dan kan worden gestart met het nieuwe klachtenproces, inclusief registratie en monitoring van klachten in de leefbaarheidsmodule van Tobias 365. Tussentijds worden medewerkers op hun verzoek ondersteund bij de afhandeling van klachten door de juridisch medewerker en de kwaliteitscontroller.

Ontwikkeling online en social

Eind 2020 zijn we gestart met het structureel inzetten van social media. Omdat we daar wilden zijn waar onze bewoners ook zijn. Webcare bestaat uit 2 onderdelen, het online reageren op vragen van bewoners en woningzoekenden en het strategisch posten zodat we kunnen laten zien hoe we werken aan onze doelstellingen en wat dat dan in de praktijk betekent. Op basis van onze doelgroep en het bereik van de social media kanalen hebben we destijds gekozen voor Facebook en Instagram.

Het afgelopen jaar lag de focus bij de inzet van social media op het vergroten van het bereik, meer zichtbaar zijn en het uitdragen van de visie natuurlijk samen.

Het bereik van zowel onze Facebook als Instagram pagina’s is fors gestegen. Het bereik van Facebook is 41.697, dit is een stijging van 248,5% ten opzichte van 2022. Het bereik van Instagram is verder gestegen naar 117.638, een stijging van 1.900%. De stijging van het bereik zet zich niet door in het aantal volgers, dit is voor Facebook zelfs gedaald.
We waren het afgelopen jaar meer zichtbaar op Facebook en Instagram. In totaal zijn bijna 200 berichten geplaatst, dit is een stijging van bijna 30% ten opzichte van 2022. Dit is een gevolg van de inzet van meer actieve collega’s en dit zetten we door. Er is ook meer gebruik gemaakt van stories en reels en in de berichten is er meer afwisseling tussen foto’s en tekst en filmpjes. Ook hier gaan we mee verder.

Het feit dat we ons bereik hebben weten te vergroten heeft ook te maken met de soort content, het taggen (we worden door anderen genoemd) en dat er ook meer mensen onze pagina’s hebben bezocht. Het relatief beperkte aantal volgers leidt dus niet tot een lager aantal bezoekers.

Verder is het goed om te zien dat onze visie steeds meer tot uiting komt in de inhoud van de berichten. In 2021 werd in verhouding nog meer standaard content geplaatst met informatie over onze dienstverlening en tips. Afgelopen jaar is dit echt veranderd en ligt de focus meer op de activiteiten in de wijk en laten we zien hoe we samenwerken met anderen aan onze ambities. Bewoners spelen hierin een cruciale rol. De resultaten laten zien dat dit soort content ook meer aanspreekt en dat dit een positieve impact heeft op de interactie. We zetten deze lijn ook in 2024 door.

De top 3 van best presenterende berichten op social media zijn alle 3 berichten op Facebook. Onderstaande berichten behaalden allebei een bereik van ongeveer 1.200.

Het aantal mensen dat via de social media kanalen contact met ons zoekt laat ook dit jaar een dalende lijn zien. We hebben in 2023 ruim 500 unieke berichten ontvangen via Facebook Messenger (Facebook chat-app). Een contact via Messenger (conversatie) bevat vaak meerdere berichten. Er zijn 27% minder conversaties geweest dan het jaar ervoor. Het merendeel van de ontvangen berichten bevat reparatieverzoeken en verhuur gerelateerde vragen bijvoorbeeld over de inschrijving.

Eén regionaal woonruimtevindsysteem

WoonService Regionaal
WoonService Regionaal is een coöperatie en heeft zeven leden: Zayaz, BrabantWonen, Joost, WoonZorg Nederland, Mooiland, Woonveste en het SHP. Deze leden houden toezicht op Woonservice Regionaal. WoonService Regionaal is een zelfstandige onderneming en staat los van de individuele corporaties. De bestuurder van WoonService is benoemd door de leden. Eind 2023 zijn 90.000 woningzoekenden ingeschreven bij WoonService Regionaal.

WoonService Regionaal biedt woningen aan van de corporaties BrabantWonen, JOOST, Zayaz, Mooiland, Woonveste en Woonzorg Nederland.

Woonruimtevindsysteem
Samen met zeven andere corporaties werken we toe naar één woonvindsysteem waar woningzoekenden zich kunnen inschrijven om een sociale huurwoning te zoeken en te vinden in de hele regio Noordoost Brabant. Het belang en de toegevoegde waarde van een regionaal vindsysteem voor de woningzoekenden in de regio staat voor de bestuurders en de medewerkers van de corporaties centraal. Door deze samenwerking hoeven woningzoekenden zich maar op één plek in te schrijven en kunnen zij vervolgens reageren op alle woningen van de aangesloten corporaties. Zo ontstaat één transparante woningmarkt en zijn we in staat betere marktanalyses te maken.

Begin 2023 is het systeemselectietraject afgerond en na de zomer is de implementatie daarvan opgestart. Daarvoor zijn diverse werkgroepen opgericht met elk hun eigen verantwoordelijkheid. Ook een belangrijk moment was de lancering van de naam ‘Thuispoort’ in juni. Daarnaast is gestart met het uitwerken van de organisatiestructuur en een besluit genomen over de organisatievorm (entiteit). De implementatie van het systeem en de organisatie lopen door in 2024 en zijn naar verwachting voor de zomer gereed, zodat we komend jaar van start kunnen met Thuispoort.

Zorg en ondersteuning

Samenwerkwijze voortzetten

We geven een vervolg aan projecten als de Bossche Bond, Proeftuin de Ruwaard en Leefgoed Veghel. Oftewel aan de werkwijze waarmee we, samen met bewoners en maatschappelijke partners, wijkgerichte successen boeken op een vanzelfsprekende manier. We noemen die werkwijze inmiddels overal de ‘samenwerkwijze’.

Proeftuin de Ruwaard
In 2022 is de Proeftuin Ruwaard geëvalueerd. De 5 hoofddoelen van de Proeftuin zijn:

1. Betere gezondheid en ervaren kwaliteit van leven individuele bewoners
  2. Meer gezamenlijke betrokkenheid en verantwoordelijkheid van inwoners
  3. Beter gezamenlijke inzet op wonen, zorg en welzijn
  4. Lagere maatschappelijke kosten
  5. Betere, steunende systemen

Daarnaast is een gezamenlijke ambitie geformuleerd. De proeftuin wordt gefaseerd uitgebreid.

• Fase 1 2023-2025: verlenging van 3 jaar met stevige herijking plus ZVW in de Ruwaard, in combinatie met de uitbreiding van één wijk of kern.
  • Fase 2 2025-2026: uitbreiding hele gebied inclusief evaluatie en bepalen nieuwe standaard.

Naast een ambitie zijn ook 6 focuspunten benoemd:

1. Doorontwikkeling samenwerkwijze in al haar vormen
  2. Wijkplannen: nieuw en slag dieper in de Ruwaard
  3. Substitutie: meer en anders
  4. Financiering: allocatie middelen
  5. Monitoring: datagedreven
  6. Governance: netwerkorganisatie

De gemeenteraad Oss heeft in 2022 besloten dat de aanpak van de samenwerkwijze wordt doorgezet en dat de gebiedsgerichte financiering ook wordt toegepast in de wijk Ussen. Ook in deze wijk leveren wij onze bijdrage.

Leefgoed Veghel
BrabantWonen heeft vanaf het begin een actieve rol vervuld in de projectgroep en bij de totstandkoming van de samenwerking. Het resultaat is een gedragen visie voor een concept voor wonen, werken leren en (be)leven. De naam hiervoor is Leefgoed. Het beoogt verbindingen te maken tussen organisaties, activiteiten en inwoners. In 2021 hebben wij besloten als partner actief te blijven bij Leefgoed ondanks dat wij geen mogelijkheden meer hebben op nieuwbouwontwikkelingen op het Kloosterkwartier. Het Leefgoed concept is echter van dusdanig belang voor Veghel en daarmee onze huurders in de Novice en De Thuishaven dat wij partner blijven.

Thuis in de Wijk / Bossche Bond in ‘s-Hertogenbosch
In 2022 is ervoor gekozen de Bossche Bond en Thuis in de Wijk meer samen te laten gaan. Op casusniveau zijn wij betrokken om samen te zoeken naar duurzame oplossingen op het gebied van veiligheid, vervuiling, woonproblematiek etc.

Niet de systemen zijn veranderd, maar wijzelf

Versie:
v6.2.32

Met iWink Report maak je professionele online publicaties. Publicaties die je online, in print en als PDF-download kunt aanbieden.

En daarmee voldoe je direct aan de WCAG-wetgeving rond digitale toegankelijkheid.

Eenvoudig, veilig en efficiënt.

Meer over iWink Report