Inleiding
Op basis van de Wet op de Ondernemingsraden gaf de Ondernemingsraad met passie invulling aan medezeggenschap binnen BrabantWonen, dacht mee, gaf (on)gevraagd zijn mening aan het Bestuur, waarbij betrokken belangen zorgvuldig werden afgewogen. De samenwerking tussen Ondernemingsraad en Bestuur was in 2023 goed. De Ondernemingsraad kreeg ruimte om zijn rol te pakken. Bestuur informeerde de Ondernemingsraad (on)gevraagd over belangrijke actuele dossiers met ruimte voor discussie.
Samenstelling Ondernemingsraad 2023
Op basis van het OR Reglement is de Ondernemingsraad samengesteld uit medewerkers vanuit verschillende kiesgroepen. Hiermee wordt een deskundige, flexibele, evenwichtige en transparante afspiegeling van onze organisatie geborgd.
De volgende zeven leden vormden in 2023 de Ondernemingsraad.
naam | OR functie | 1e benoeming | functie BrabantWonen | kiesgroep |
Peter Krol | voorzitter | 1-1-2004 | adviseur ontwikkeling | bestuur |
Dennis Ruijs | vice voorzitter | 1-1-2015 | opzichter maatschappelijk vastgoed | wonen |
Thea de Veer | lid | 1-1-2022 | assistent controller | vastgoed & bedrijfsvoering |
Cecile Polman | lid | 1-1-2023 | adviseur ontwikkeling | bestuur |
Johan van Erp | lid | 1-1-2019 | projectleider projecten | vastgoed & bedrijfsvoering |
Dyonne van den Berg | vice secretaris | 1-1-2020 | woonconsulent bewonersparticipatie | wonen |
Anne Hoevenaars | secretaris | 1-1-2020 | informatiebeheerder | Vastgoed & bedrijfsvoering |
Wijziging OR Reglement
Omdat sprake is van meer dan 200 fte's binnen BrabantWonen heeft de Ondernemingsgraad besloten per 1 januari 2024 te groeien naar negen leden. Hiertoe is het OR Reglement aangepast. Na de wijziging ziet de zetelverdeling er als volgt uit:
- Kiesgroep Wonen: 5 zetels
- Kiesgroep Vastgoed & Bedrijfsvoering: 3 zetels
- Kiesgroep Bestuur: 1 zetel
Wijzigingen in de samenstelling
Vanwege het verstrijken van de zittingstermijn en de uitbreiding naar negen leden zijn met betrekking tot de kiesgroepen Wonen en Vastgoed & Bedrijfsvoering meerdere vacatures ontstaan. Eind 2023 zijn verkiezingen uitgeschreven, medewerkers werden opgeroepen om zich kandidaat te stellen. Janneke Broeksteeg, Daniëlle Kohler-Michiels en Mark van der Leest zijn per 1 januari 2024 als OR lid benoemd. Johan van Erp is per 31-12-2023 uitgetreden.
Overleg met Bestuur
Ondernemingsraad en Bestuur overlegden maandelijks met elkaar over interne en externe ontwikkelingen en vraagstukken. Het betrof een formele en informele gesprekscyclus. De gesprekken waren constructief en verliepen in een open, goede sfeer.
De Ondernemingsraad werd in 2023 met betrekking tot onderstaande dossiers om een standpunt gevraagd. Daarnaast werd de Ondernemingsraad betrokken bij diverse (nog lopende) optimalisatietrajecten.
De volgende instemmingsaanvragen zijn afgelopen jaar behandeld:
Instemmingsaanvraag | Datum | Instemming |
Aangepaste werkwijze arbo Unie | 14 juni 2023 | Ja |
Aanpassing beleid telefonie | 7 september 2023 | Ja |
Wijziging Handboek P&O | 25 juli 2023 | Ja |
Reisbalans app | 27 september 2023 1e versie 12 december 2023 2e versie | Ja met voorwaarden |
De volgende adviesaanvragen zijn afgelopen jaar behandeld:
Adviesaanvraag | Datum ontvangst | Advies |
Verplaatsing kantoor Den Bosch | 17 april 2023 | Positief advies |
Bij verschillende van deze onderwerpen leidden de gesprekken tussen Bestuur en OR tot aanpassing van de oorspronkelijke voorgenomen plannen/besluiten. Zo werd de invalshoek van de werknemer sterker in de uitvoering geborgd en werden signalen, zorgen en ideeën meegenomen. Samen met Bestuur organiseerde de OR ‘denktanks’ waarin OR, Bestuur en personeelszaken samen nadachten over specifieke onderwerpen.
Overleg met Raad van Commissarissen
De Ondernemingsraad sprak ook in 2023 met een afvaardiging van de Raad van Commissarissen. Het openhartig overleg van 2023, waarbij de volgende onderwerpen werden besproken: formatie van OR en RvC; organisatieontwikkelingen; relatie tussen OR en Bestuur, functioneren van de OR en contact achterban, beloning.
mr. H.P. Krol
Voorzitter Ondernemingsraad