Spring naar inhoud

Prettig thuis

Schoon, heel, veilig

Schoon, heel en veilig. Een veel gehoorde kreet waar we in 2024 weer veel aandacht voor hebben gehad. Maar wat is schoon, heel, veilig? Onze bewoners bepalen of dit zo is.

Wat in de ene straat of complex geaccepteerd of als gewoon wordt gezien, kan dit in een
ander stuk van de wijk heel anders worden ervaren. Op verzoek van bewoners, maar ook zeker op eigen initiatief zetten we ons in om de leefbaarheid op peil te houden. 
 
Op het gebied van schoon, heel en veilig hebben we in 2024: 

  • Diverse brandgangen afgesloten om vervuiling en overlast te voorkomen.  
  • Een samenwerking aangegaan met Transfarmers en Zayaz om verwaarloosde tuinen aan te pakken.
  • Bij diverse complexen camerasystemen gehangen. 
  • In Oss zijn we gestart met de gezamenlijke (gemeente, welzijn, politie) wijkvisie Schadewijk

Aanpak drugsproblematiek

Het voorhanden hebben, dealen of produceren van (hard)drugs is een aanslag op leefbaarheid in onze wijken. Daarnaast vaak gevaarlijk vanwege brandgevaar of de aanwezigheid van chemische middelen. De grens tussen de onder- en bovenwereld wordt hierin opgezocht. Komt dit voor in onze woningen, dan zorgen we ervoor dat dit stopt. Dit doen we in samenwerking met gemeente en politie. De gemeente kan op basis van het 13b beleid een pand sluiten. Als verhuurder verzoeken we de huur vrijwillig op zeggen. Gebeurt dit niet dan starten we een juridische procedure met als doel de huurovereenkomst te beëindigen. We bekijken per situatie welke maatregelen we treffen. In schrijnende gevallen kan worden volstaan met een waarschuwing of aanvullende voorwaarden binnen de huurovereenkomst. Ook in 2024 merken we dat de hennep zaken minder vaak voorkomen. Het voorhanden hebben van harddrugs komt steeds vaker voor. In 2024 zijn er 7 zaken voorbij gekomen waarbij explosieven betrokken zijn. Dit is een enorme groei ten opzichte van voorgaande jaren waarbij dit maar een enkele keer voor kwam. 

13B-zaken

Aanpak woonfraude

In 2024 zijn er 51 nieuwe woonfraudezaken behandeld.  

Aanpak overlast

Problematische, zorgelijke overlastsituaties blijven structureel aan bod komen. Variërend van vervuilde woningen, geluidsoverlast, prostitutie vanuit een woning, vuurwerkopslag in schuurtjes tot bedreigingen en aanslagen met vuurwerkbommen. Het gaat daarbij vaak om een kwetsbare groep die moeite heeft met zelfstandig wonen. Maar ook bij de doelgroep waar geen sprake is van kwetsbaarheid komt dit voor. In 2024 zijn bij de afdeling Sociaal Beheer meer dan 500 nieuwe dossiers geregistreerd. Meer dan 900 zaken zijn in 2024 afgesloten. Eind 2024 zijn er nog meer dan 560 lopende dossiers in behandeling.
 
De samenwerking met Buurtbemiddeling verloopt erg prettig, efficiënt en effectief. Buurtbemiddeling wordt zo veel als mogelijk ingezet bij startende overlastzaken, maar ook bij zaken in een verder stadium kunnen zij uitkomst bieden bij het bemiddelen van problemen.  
 
Geluidsoverlast 
Sinds 2023 werken we in zaken waarbij een geluidsmeting gedaan moet worden met Burenlawaai. Zij ondersteunen bij geluidsoverlastkwesties. In 2024 hebben we een geluidskoffer aangeschaft, waardoor we zelf metingen kunnen doen bij bewoners waarbij geluidsoverlast speelt. Het onderzoeksrapport wordt daarna opgemaakt door Burenlawaai. Er is in 2024 al driemaal gebruikgemaakt van de koffer.  
  
Juridische ondersteuning 
Een juridische procedure proberen we te voorkomen. In eerste instantie waarschuwen we bewoners, sommeren ze en stellen ze daarna in gebreke. Mocht dit niet tot het gewenste resultaat leiden verzoeken wij vrijwillig de huur op te zeggen om een procedure te voorkomen. We passen maatwerk toe als het kan, maar pakken door als het moet. Juridisch advies vragen we aan onze advocaten Law & Pepper en zo nodig starten we een gerechtelijke procedure. De druk bij de rechtbanken is nog steeds hoog en zorgt voor langere doorlooptijden bij bodemprocedures. We merken dat rechters steeds voorzichtiger zijn met het uitspreken van een vonnis ontbinding/ontruiming. 

2021202220232024

Oss

Den Bosch

Oss

Den Bosch

Oss

Den Bosch

Oss

Den Bosch

Totaal vonnissen verzoek rechter ontbinding op basis van:

3

-

5

4

5

4

1

2

Illegale bewoning / woonfraude

2

-

1

2

1

1

1

2

Overlast

1

-

2

2

2

3

-

-

Hennepteelt/drugs

-

-

-

-

2

-

-

-

Niet nakomen voorwaarden tijdelijke huurovereenkomst

-

-

1

-

-

-

-

-

Totaal aantal vonnissen tot ontruiming behaald3993

Aanpak afval

In de wijken waar we renoveren of herstructureren, organiseren we vooraf en ook tijdens de werkzaamheden milieustraten of containerdagen. Dit doen we in samenwerking met de gemeente en vragen onze partners hierbij aan te sluiten. Het contact met bewoners tijdens deze activiteiten levert veel op. 

Na het opruimen bleven we gezellig hangen voor de overheerlijke poffertjes

Informeren en handhaven

Camera’s in complexen
Op dit moment hebben we 166 camera’s hangen in 28 complexen. 7 complexen en 40 camera’s meer dan 2023. Vaak is hier sprake van vernielingen of vervuiling. Camera’s kunnen bewoners een veiliger gevoel geven. Ook voorkomt het criminele activiteiten. Enkel de medewerker camerabeheer kan deze beelden, indien noodzakelijk, uitlezen en veiligstellen voor politie. 

Samenredzaamheid

Complexgerichte aanpak

Renovaties en herstructurering
Medewerkers van Sociaal Beheer ondersteunen bij renovatieprojecten. Ze maken deel uit van de projectgroepen en sluiten aan bij de sociaal overleggen in samenspraak met de sociaal projectleiders.

Nieuwbouw
Bij nieuwbouw organiseren we kennismakingsbijeenkomsten voordat bewoners de sleutel krijgen van hun nieuwe woning. Na oplevering organiseren we ontmoetingsmomenten om bewoners de kans te geven elkaar en BrabantWonen te leren kennen.

Wijkgerichte aanpak

Oss
Zowel in de wijk Ruwaard en Oss-NW (Ussen) zijn we aangesloten bij de Proeftuin. We ondersteunen de samenwerkwijze die in heel Oss uitgerold is en dragen deze ook uit. We sluiten aan of initiëren deze samenwerkingsoverleggen. De bewoner staat hierin centraal en maakt dan ook deel uit van de overleggen. Praten met bewoner in plaats van over de bewoner. 

’s-Hertogenbosch
De doorbraaktafel waarop complexe problematiek integraal besproken wordt en in gezamenlijkheid gezocht wordt naar een oplossing/doorbraak is in Zuid/Oost en West/Noord geformaliseerd. 

De tijden veranderen, en we moeten als buren voor elkaar klaarstaan. Meer dan ooit!

Buurtfonds inzetten

Projecten met kunst, cultuur of in het kader van duurzaamheid en sport zorgen voor verbinding en ontmoetingen. Ook dit jaar zijn er diverse projecten uitgevoerd. 

 Zo is samen met bewoners: 

  • een project op de Havensingel afgerond. Er is een binnenplaats met zitbank gerealiseerd
  • een kunstproject gestart in de gemeente Oss, locatie CKM complex Domus
  • een kunstwerk ter ere van het 25-jarig bestaan in de Schaepmanlaan te Oss opgeleverd

Tevreden bewoners

Klanttevredenheid meten

We monitoren de tevredenheid van onze klanten over onze dienstverlening al meer dan vijftien jaar. Zo blijven we continu alert op mogelijkheden om onze dienstverlening nog verder te verbeteren. 

Kwaliteit: KWH en Aedes benchmark
Al jaren kiezen we ervoor de kwaliteit van onze dienstverlening te laten meten door Kwaliteitscentrum Woningcorporaties Huursector (KWH). KWH doet onderzoek en vraagt jaarlijks zo’n 130.000 bewoners van bijna 150 corporaties wat zij vinden van de dienstverlening van hun corporatie. 
 
Aedes Benchmark
De benchmark is onderverdeeld in vijf verschillende prestatievelden die aansluiten bij de belangrijkste onderdelen van het beleidsplan van een gemiddelde corporatie. Het betreft Huurdersoordeel, Bedrijfslasten, Onderhoud & Verbetering, Duurzaamheid en Beschikbaarheid & Betaalbaarheid. Letterscore A is de hoogste score die kan worden behaald. 
 
Hieronder de letterscores met betrekking tot de prestatievelden binnen de Aedes Benchmark 2024:

* Aedes heeft dit jaar geen letterscore toegekend m.b.t. dit prestatieveld

Resultaat Huurdersoordeel 2024
Het huurdersoordeel gaat over de tevredenheid van huurders over een aantal primaire corporatieprocessen (nieuwe huurders, reparaties en vertrokken huurders), waarbij de huurder wordt gevraagd de dienstverlening per proces met een rapportcijfer te waarderen. 
 
Op het onderdeel Huurdersoordeel is de B-score van BrabantWonen van vorig jaar nu een A-score geworden.
 
Het afgelopen jaar is er aandacht geweest voor onze interne organisatie. De werkprocessen zijn verder geoptimaliseerd om zo de (toekomstig) huurder beter te bedienen. Dit heeft geleid tot een nieuwe afdeling Bewonerscontact, één centrale afdeling waar bewoners en woningzoekenden met al hun vragen, meldingen en/of reparatieverzoeken terecht kunnen. Dit jaar hebben we samen met 7 andere woningcorporaties Thuispoort opgericht. Hiermee hebben we het proces voor woningzoekenden makkelijker gemaakt en gecentraliseerd. Daarom zijn we blij dat we van nieuwe huurders het rapportcijfer 8,1 hebben gekregen, dit is zelfs hoger dan het gemiddelde (7,8) van de sector. Huurders met een reparatieverzoek blijven tevreden over onze dienstverlening en uiten dit ook met een 8,1 score. 

Wij gaan hier nog lang niet weg. Zolang het kan, blijven we in dit huis wonen

KWH-Huurlabel
KWH is het kwaliteitscentrum voor woningcorporaties. KWH helpt corporaties samen met huurders te werken aan goede dienstverlening. Corporaties kunnen in aanmerking komen voor een keurmerk bij het huurdersonderzoek: het KWH-Huurlabel. Wanneer huurders tevreden zijn, de dienstverlening volledig is onderzocht en een onafhankelijke commissie (Commissie Kwaliteitsverklaringen; CKV) het onderzoek en de resultaten heeft bekeken, krijgt een corporatie dit keurmerk toegekend. Corporaties die het keurmerk hebben, blijven de waardering van hun huurders onderzoeken. Blijkt dat de waardering voor de dienstverlening niet meer voldoende is, dan kan een corporatie het keurmerk ook weer kwijtraken. 
 
Voor behoud van het KWH-Huurlabel geldt dat een corporatie voor elk van de vier onderdelen minimaal een 7 moet scoren en 85% van de huurders tevreden is. De meetperiode betreft het kalenderjaar. 
 
We zijn al jaren in het bezit van het KWH-Huurlabel en laten KWH ieder jaar de waardering van onze huurders meten, zo ook in 2024. Het CKV zal in maart 2025 vaststellen of de kwaliteit van dienstverlening in 2024 voldoet aan de uitgangspunten van het keurmerk KWH-Huurlabel. 
 
Resultaat KWH-Huurlabel 2024
KWH meet de kwaliteit van onze dienstverlening op vier onderdelen: nieuwe huurders, vertrokken huurders, reparaties en onderhoud. Het overall gemiddeld resultaat van de KWH-Huurlabel meting in 2024 betreft 7,9 en daarmee is de overall score gelijk aan 2022.  

Onderstaande tabel laat de scores per KWH Huurlabel onderdeel zien.

Alle scores in 2024 komen ruim boven de norm (cijfer 7 of hoger) uit. De resultaten van de metingen hebben we geïntegreerd in onze P&C-cyclus. Daarnaast heeft de KWH-meting een vaste plek in onze Balanced Scorecard.
In het najaar van 2023 zijn we gestart met het nabellen van nieuwe en vertrokken huurders. Dat doen we enerzijds om hun feedback te horen en daarvan te leren en anderzijds om mogelijke mankementen meteen op te lossen.

Klachten 2024
In 2024 kenden we verschillende stromingen klachten. Te weten: Klachten gericht aan de Huurcommissie, Klachten gericht aan de Regionale Klachtencommissie Woningcorporaties (RKCW) en “reguliere” klachten.

Regionale Klachtencommissie Woningcorporaties
Per 1 januari 2024 is de Regionale Klachtencommissie Woningcorporaties (RKCW) van start gegaan. Bij de RKCW kunnen huurders en woningzoekenden een klacht indienen als zij er met de corporatie niet meer uitkomen. Het kan bijvoorbeeld gaan over het onderhoud aan een woning of als een huurder overlast ervaart en vindt dat de corporatie daar niet voldoende tegen doet. De commissie is onafhankelijk en bestaat uit elf leden. De commissie behandelt klachten over negen corporaties uit de regio en Thuispoort.
In totaal ontving de RKCW in 2024 18 klachten over BrabantWonen. 7 daarvan waren (nog) niet ontvankelijk en 2 zijn door de huurder zelf ingetrokken. Door BrabantWonen zijn er nog 3 afgehandeld, voordat een zitting is gepland. Er zijn 6 zittingen geweest. Tijdens 2 zittingen zijn door BrabantWonen samen met de huurder afspraken gemaakt om de klacht alsnog op te lossen. De Commissie heeft in deze zaken geen uitspraak gedaan. In 3 gevallen heeft de Commissie de klacht van de huurder gegrond verklaard. BrabantWonen heeft het advies van de Commissie in alle 3 gevallen overgenomen en daarmee zijn de klachten alsnog verholpen. De secretaris van de RKCW stelt nog een jaarverslag op.

Huurcommissie
De Huurcommissie is een onpartijdige en onafhankelijke geschillenbeslechter voor huurders en verhuurders. Geschillen kunnen gaan over huurverhoging, onderhoud, renovatie en servicekosten. De bezwaren die behandeld zijn over de jaarlijkse huurverhoging zijn in bovenstaande tabel niet meegenomen. Dit jaar waren dat 32 en geen bezwaar is gegrond verklaard. We wachten nog op 1 uitspraak.
Met betrekking tot de overige onderwerpen zijn er 21 klachten binnengekomen. 1 daarvan heeft BrabantWonen zelf ingediend. Het ging daarbij om een huurder die de oude huurprijs niet wilde gaan betalen na herstel van gebreken. Dat de Huurcommissie te maken heeft met achterstanden blijkt uit het feit dat van de 21 zaken er slechts 9 zijn afgerond. 12 casussen zijn nog niet afgerond en kennen een doorloop in 2025. De oudste openstaande klacht ligt er al vanaf 1 februari 2024.

Reguliere klachten
De kwaliteitscontroller is in januari 2024 gestart met het registreren van klachten. Eerst in Excel, later via de leefbaarheidsmodule in Tobias 365. Hierdoor weten we, voor het eerst, dat er in dit jaar 156 klachten zijn binnengekomen die voldoen aan de vastgestelde definitie: “Een schriftelijke uiting (inclusief e-mail) van ontevredenheid met betrekking tot het handelen of niet handelen van BrabantWonen, één van haar medewerkers of een door haar ingeschakelde derde.”. We leren om de klachten te monitoren en starten met het sturen op doorlooptijden. Er is, ook voor het eerst, in-house een SKARP dashboard gebouwd voor klachten. Hierin zien we bijvoorbeeld ook in één oogopslag, waar de meeste klachten binnenkomen. Er liggen nog voldoende uitdagingen om het klachtenproces nog verder te optimaliseren.

Dienstverlening verbeteren

Wij zijn continu bezig onze dienstverlening te verbeteren, zo ook in 2024. Zo heeft het interne project ‘procesoptimalisatie’ een vervolg gekregen. Een traject waarbij we onze primaire processen, zoals het incassoproces en het reparatieprocestegen het licht houden om te kijken waar het beter, simpeler of handiger kan. Dit gebeurt niet alleen op het gebied van efficiency en klantbeleving, maar ook aan de softwarematige kant. 

Enkele resultaten van 2024:

  • Met betrekking tot de eindinspectie is afgesproken dat deze niet meer standaard plaatsvindt zonder opzichter, maar dat de vertrekkende huurder hierin bepaalt. 
  • Het sturen op doorlooptijden, zodat de huurder beter weet waar hij aan toe is.
  • First Time Right: oftewel het proces ondersteunend maken zodat de collega bij het Servicebureau de huurder naar het goede ‘loket’ kan sturen: reparatie door vakman, inspectie van het werk of reparatie door aannemer. 

Ontwikkeling online en social

Eind 2020 zijn we gestart met het structureel inzetten van social media. Omdat we daar wilden zijn waar onze bewoners ook zijn. Webcare bestaat uit 2 onderdelen, het online reageren op vragen van bewoners en woningzoekenden en het strategisch posten zodat we kunnen laten zien hoe we werken aan onze doelstellingen en wat dat dan in de praktijk betekent. Op basis van onze doelgroep en het bereik van de social media kanalen hebben we destijds gekozen voor Facebook en Instagram.

Het afgelopen jaar zijn we er niet in geslaagd om onze zichtbaarheid op Facebook en Instagram te vergroten. Door omstandigheden zijn er minder berichten geplaatst en dit is goed te zien in het bereik dat op beide kanalen significant gedaald is. Op Facebook is het bereik met ruim 80% gedaald, op Instagram met 99%.

In tegenstelling tot het bereik is het bezoek aan de Facebook pagina wel gestegen. We zien dat dit met name komt door bezoekers die onze pagina's niet volgen. Dit is ook te verklaren doordat we vaker getagd (door anderen genoemd) worden. Bij Instagram laat het aantal bezoeken wel een daling zien.

Verder is het goed om te zien dat onze visie steeds meer tot uiting komt in de inhoud van de berichten. Als er standaard content wordt geplaatst dan wordt deze ook steeds meer in lijn gebracht met onze visie. Verhalen van bewoners, de samenwerking met anderen in de wijk en niet te vergeten de rol die onze collega's hierin hebben daar ligt de focus. Naast een meer structurele inzet van sociale media voor de verschillende doelgroepen zetten we de lijn qua type content in 2025 door.

Thuispoort

Op 15 mei 2024 is Thuispoort officieel gestart, zowel de organisatie als het nieuwe systeem waarmee gewerkt wordt. Thuispoort is een zelfstandige organisatie en werkt voor 8 corporaties in de regio Noordoost Brabant: Area, BrabantWonen, Charlotte van Beuningen, Joost, Mooiland, Woonmeij, Woonveste en Zayaz. Deze corporaties zijn tevens de leden van de Coöperatie Thuispoort U.A. 

Het contact met woningzoekenden wordt verzorgd door een hybride pool, medewerkers van de 8 corporaties die gezamenlijk alle telefoontjes en mails beantwoorden. De daadwerkelijke Thuispoort-organisatie bestaat uit 1 manager en 2 medewerkers, die onder meer het systeem beheren, de hybride pool aansturen, het Thuispoort-beleid uitvoeren en de 8 corporaties voorzien van data en rapportages. Daarnaast hebben de 8 leden een bestuur benoemd uit hun midden. 

Zorg en ondersteuning

Samenwerkwijze voortzetten

We geven een vervolg aan projecten als de Bossche Bond, Proeftuin de Ruwaard en Leefgoed Veghel. Oftewel aan de werkwijze waarmee we, samen met bewoners en maatschappelijke partners, wijkgerichte successen boeken op een vanzelfsprekende manier. We noemen die werkwijze inmiddels overal de ‘samenwerkwijze’. 

Proeftuin de Ruwaard
In 2022 is de Proeftuin Ruwaard geëvalueerd. De 5 hoofddoelen van de Proeftuin zijn:

  1. Betere gezondheid en ervaren kwaliteit van leven individuele bewoners.
  2. Meer gezamenlijke betrokkenheid en verantwoordelijkheid van inwoners.
  3. Beter gezamenlijke inzet op wonen, zorg en welzijn.
  4. Lagere maatschappelijke kosten.
  5. Betere, steunende systemen.

Daarnaast is een gezamenlijke ambitie geformuleerd. De proeftuin wordt gefaseerd uitgebreid. 
Fase 1 2023-2025: verlenging van 3 jaar met stevige herijking plus ZVW in de Ruwaard, in combinatie met de uitbreiding van één wijk of kern.
Fase 2 2025-2026: uitbreiding hele gebied inclusief evaluatie en bepalen nieuwe standaard.

Naast een ambitie zijn ook 6 focuspunten benoemd:

  1. Doorontwikkeling samenwerkwijze in al haar vormen
  2. Wijkplannen: nieuw en slag dieper in de Ruwaard
  3. Substitutie: meer en anders
  4. Financiering: allocatie middelen
  5. Monitoring: datagedreven
  6. Governance: netwerkorganisatie

Niet de systemen zijn veranderd, maar wijzelf

Nieuwe passende woonvormen ontwikkelen

In 2024 zijn we gestart met het vormgeven van vraaggestuurd ontwikkelen. Hierbij is de redenatie om vanuit, of nog liever met een beoogde doelgroep, te komen tot een wooncomplex,-concept of -omgeving. Daar zijn we echter nog niet op ingericht. We kennen verschillende woonconcepten, maar kunnen we die standaardiseren zonder steeds opnieuw per project nieuwe concepten te ontwikkelen. Er zijn in 2024 een viertal sessies gehouden om een aantal standaard woonvormen te bepalen en te vertalen naar kansrijke woonvormen die gebruikt kunnen worden bij de ontwikkeling van nieuwe projecten. In 2025 moet dit verder worden uitgewerkt om tot een werkbaar concept te komen.

Met bewoners meedenken over ouder worden

Veilig prettig thuis, en ook de thema’s brandveilig leven, gezonde voeding en valpreventie zijn belangrijk in het langer thuis wonen. We geven presentaties over Weerbaar tegen babbeltrucks, internet criminaliteit, diefstal en inbraak. Iedereen is immers wel eens benaderd via internet of whatsapp. Deze presentatie houden we in samenwerking met BrabantZorg en de KBO Brabant.

Binnen ons programma ‘brandveilig leven’ bezoeken we samen complexen met de brandweer Brabant-noord om voorlichting te geven over het voorkomen van brand. Na het aanbrengen van de rookmelders is daar een activiteit bijgekomen. We gaan daar waar nodig met huurders in gesprek over het gebouw en de te nemen actie bij brand. Waar is men veilig tot de brandweer komt. Door handicap of beperking is het voor deze mensen moeilijk snel te vluchten. We geven uitleg over het fysiek van het gebouw, brand compartimenten, vluchtwegen en hoe te handelen na afgaan van de rookmelder. En waarom de galerij vrij moet blijven van goederen etc.

We zetten ons al jaren in om de ouder wordende mens, die het steeds langer thuis moet zien te rooien, voor te lichten. We doen dit middels presentaties in zalen, op locatie en nu ook middels het T-Huiz. De T staat voor Techniek/Technologie en de Z staat voor Zorgtechnologie. In goede samenwerking met BrabantZorg en het Koning Willem 1 college hebben we twee huizen, zowel in Oss als ’s-Hertogenbosch, met zorgtechniek ontwikkeld. In deze woningen geven we uitleg en presentaties over eenvoudige zorg techniek die men in iedere woning kan toepassen.

Naast algemene informatie en voorbeelden om kennis te maken met de technische oplossingen/hulpmiddelen, gaan we ook het gesprek aan om op maat advies te geven. Zo hebben we in 2024 in samenwerking met het Koning Willem 1 college, Avans Hogeschool, Farent en de gemeente ’s-Hertogenbosch de technologie uit het T-Huiz naar de mensen thuis gebracht. Met de campagne “nu nadenken over straks” gingen studenten met onze BrabantWonen-bus vol technologische snufjes langs de verschillende wijken in de stad.

Er kan zomaar wat gebeuren. Wat kan ik het beste doen om goed voorbereid te zijn ?

Nieuwe technologie inzetten

Er is op het gebied van zorg techniek in de woning nog veel te leren. In het begin waren er nog vooral partners die T-huiz bezochten. Zo gebruiken gemeenten het bezoek om gezamenlijk met zorg en welzijn partners ons voorbeeld te bestuderen en eigen beleid vorm te geven. Uit de evaluatie in 2024 is gebleken dat het bereik van het T-Huiz, zowel qua fysieke locaties als via de website, groot is. Vooral de goede gesprekken met bewoners en hun mantelzorgers over waar zij (dagelijks) tegenaan lopen en welke behoeften zij hebben zijn erg waardevol om zo te bespreken wat de inzet van technologie hierin kan betekenen.

Andere lokale partners kennen het T-Huiz ook steeds beter en weten we aan ons te binden. In 2024 is in samenwerking met BrabantZorg, de gemeente ’s-Hertogenbosch, Avans Hogeschool en Farent het project opgestart om een zogenaamde Proof of Value uit te voeren; om zo vast te stellen wat de toegevoegde waarde van technologie is bij het langer prettig zelfstandig wonen; voor de bewoners, de mantelzorgers en professionals.

Hiervoor zal bij bewoners in hun thuissituatie technologie worden toegepast en het effect hiervan vanuit de verschillende invalshoeken wordt gemeten. De provincie heeft een IZA subsidie toegekend om dit project in 2024 voor te bereiden en begin 2025 uit te voeren.

Versie: v8.2.38

Software voor digital-first corporate reporting

Creëer op efficiënte wijze publicaties die impact maken

Met iwink.report maak je publicaties op een eenvoudige en efficiënte manier. Je bespaart tijd, fouten en stress. Vanuit één plek publiceer je naar een volwaardige webversie, PDF en iXBRL-bestand. Zo geef je lezers de best mogelijke ervaring.

Meer over iwink.report