
HRM
Personeel en Organisatie
2024 stond vooral in het teken van het project “herijking functies en loongebouw”. Normaliter herijken we de functies eenmaal per vier jaar. Omdat Aedes en vakbonden al enige tijd in overleg zijn over een nieuw handboek is twee jaar lang besloten te wachten op het nieuwe handboek, omdat dit transparanter en overzichtelijker zou zijn. Omdat dit handboek nog steeds niet af is, is besloten toch alle functies te gaan herijken omdat de afgelopen (inmiddels) 6 jaar maatschappelijk veel veranderingen hebben plaatsgevonden maar er ook functie specifiek meer van medewerkers gevraagd wordt.
Na een inkooptraject, dat gezamenlijk met Inkoop en de OR is doorlopen, is gekozen voor Mens & Werk Personeelsadvies, in de persoon van Guido Dekker, die ons hierin heeft ondersteund.
Met alle medewerkers, managers, directie en P&O zijn gesprekken gevoerd over de functies. Nadat management en medewerkers akkoord hebben gegeven op de functie-inhoud zijn de functies gewogen en ingeschaald in de juiste functieschaal. Er zijn 81 functies opnieuw beschreven en ingedeeld. Van die 81 functies zijn 18 functies (22%) hoger ingedeeld en 2 lager (2,5%). In het Directieteam van 17 december 2024 zijn alle functies door het Directieteam vastgesteld inclusief de indeling. Een klein aantal functies is nu niet meegenomen. Dat zijn functies die vallen onder de nieuwe bestuurder of functies waarvan we weten dat ze komend jaar gaan wijzigen. Alle medewerkers krijgen een digitale brief met de uitslag van het herwaarderingstraject en de uitleg over de beroepsmogelijkheid. Deze procedure zal in 2025 zijn beloop krijgen.
In juli 2024 is Reisbalans ingevoerd, een app die naast de verplichte registratie van CO2-uitstoot tevens de vergoedingen voor woon-werkverkeer, zakelijke kilometers en thuiswerken registreert.
De begroting is niet overschreden, maar we zien wel een paar opmerkelijke verschillen. De salariskosten zijn lager dan begroot. Dit komt vooral door vacatures. De pensioenlasten zijn eveneens lager dan begroot. Dit komt naast de vacatures vooral, omdat rekening is gehouden met een CAO-stijging. De CAO-stijging van 10% is met terugwerkende kracht doorgevoerd waardoor de pensioengrondslagen niet meer zijn aangepast aan het nieuwe loon. Deze verhoging zullen we in 2025 terugzien in de pensioenlasten. Ook in 2024 hebben we veel uitzendkrachten moeten inzetten om langdurig zieken en vacatures tijdelijk in te vullen. Door de krapte op de arbeidsmarkt zie je de individuele kosten voor inhuur stijgen, tarieven gaan snel omhoog.
Werkkostenregeling
De fiscale ruimte voor de werkkostenregeling bedroeg in 2024 € 152.820,57. We realiseerden € 115.028,69.
Personele wisselingen
In 2024 zijn 14 medewerkers uit dienst getreden, 8 medewerkers hebben ‘regulier’ opgezegd en 4 medewerkers hebben gebruik gemaakt van de pensioenregeling. Bij 1 medewerker is uit dienst gegaan middels een vaststellingsovereenkomst, 1 persoon is overleden en er zijn geen medewerkers uitgestroomd naar de WIA in 2024.
We hebben 21 nieuwe collega’s welkom geheten (18,25 fte). Tevens hebben in 2024 een aantal collega’s hun contracturen aangepast. Het jaar sluiten we af met een bezetting van 229 medewerkers (204,65 fte).
We hebben 17 vacatures intern ingevuld en 13 vacatures extern. In 2023 was het verlooppercentage 11,26%. In 2024 6,7%.
Aantal stagiaires in 2024: 7. Daarnaast hebben we gedurende 2024 33 meeloopstagiaires van het Koning Willem I college gehad die met de vakploeg op pad zijn gegaan om te kunnen proeven aan het werk van een allround vakman bij BrabantWonen
Opleiding is belangrijk voor de toekomst van het allround onderhoud. Er moet nieuwe aanwas komen. Daarom is deze samenwerking met het Koning Willem 1 college zo belangrijk.
Ziekteverzuim
Ten opzichte van 2023 is het verzuimpercentage 2024 gedaald van 6,74% naar 5,28%.
We zitten daarmee 1,28 % boven het streefcijfer van 4%. Met een gemiddelde
verzuimfrequentie van 0,76 zitten we onder het cijfer van 2023 (0,79) én onder het streefcijfer én het landelijke gemiddelde van 1,00.
De gemiddelde verzuimduur ligt landelijk op 8 dagen per jaar per werknemer. Met een
gemiddelde verzuimduur van 20,61 dagen per werknemer scoren we als BrabantWonen
hoog, maar lager dan in 2023 (28,79 dagen). Het langdurig verzuim is met een gemiddelde van 3,4% afgenomen ten opzichte van 2023 (5,32%).
Arbo
De Arbocommissie kwam in 2024 2 keer (digitaal) bij elkaar en heeft gesproken over de nieuw op te stellen risico-inventarisatie en -evaluatie (RI&E) volgens de nieuwe brancherichtlijnen. Bij de uitvoering van het Plan van Aanpak krijgen managers een belangrijke rol in het realiseren van actiepunten.
Overige statistieken
39% van onze medewerkers werkt parttime, dit is een lichte daling ten opzichte van 2023 (40%). De verhouding man-vrouw is 50% - 50% (2023: 51% - 49%). De gemiddelde leeftijd bedraagt 48 jaar, net zoals in 2023.
Investeren in medewerkers
Begin 2024 bedroeg het saldo van het individueel loopbaanbudget € 729.654,60. Het
eindsaldo van 2024 is € 646.201,65 De mutaties in het saldo zijn het gevolg van opbouw in het boekjaar 2024, de wisselingen binnen het personeelsbestand en de uitgaven ten laste van het loopbaanbudget. De uitgaven voor scholing en training in het kader van het loopbaanbudget bedroegen in 2024 € 31.074,77.
Inclusiviteit / social return
Nieuwbouwprojecten
In 2024 streven we voor onze eigen projecten naar een invulling van 4% op de arbeidscomponent. Er zijn meerdere partijen waarmee invulling kan worden gegeven aan Social Return. We verbinden ons niet aan één partij maar geven projectleiders de ruimte om binnen projecten de best passende partij te selecteren. Wanneer een partij een PSO certificering heeft, volstaat deze voor de invulling van Social Return. PSO is een (landelijk) keurmerk van TNO.
Afdeling Facilitaire Zaken
Binnen de afdeling Facilitaire Zaken worden diverse werkzaamheden verricht door personen met een achterstand tot de arbeidsmarkt. Zo worden o.a. onze schoonmaakwerkzaamheden in de kantoorpanden door de firma IBN Facilitair uitgevoerd.
Samen met de GGZ in Oss
Jongeren verrichten vanuit de GGZ Oost-Brabant elke maandag werkzaamheden in en rondom onze complexen aan de Van Veldekestraat in Oss. Deze werkzaamheden bestaan onder andere uit het prikken van afval, het verrichten van klusjes en het ophalen van vuilnis/rommel
Digitalisering
Na de adoptie en optimalisatie van Tobias365 in de voorgaande jaren is er in 2024 werk van gemaakt om de on premise omgeving van BrabantWonen volledig op te heffen. Eind 2024 is de laatste applicatie naar de cloud gegaan, waarmee BrabantWonen nu volledig in cloud werkt.
In 2024 zijn plannen gemaakt op een aantal thema’s rondom digitalisering aan te pakken in de tweede helft van het jaar en komende jaren:
Organisatie van afdeling Informatiemanagement
De bezetting van deze afdeling is nog niet op voldoende niveau en nog op een dusdanige manier georganiseerd dat het volledig faciliterend kan zijn aan alle bedrijfsprocessen van BrabantWonen. Er is een plan gemaakt om de afdeling te organiseren aan de hand van een ITIL -model (Information Technology Infrastructure Library). Er worden begin komend jaar meerdere functies geworven om de organisatie compleet te maken.
Security
In het voorgaande jaar is er al geïnvesteerd in Security door een awareness programma en het opstellen van een Incident Respons Plan (IRP). Door een hack eind 2024 van een derde partij waar BrabantWonen gebruik van maakt, is het IRP in de praktijk gebracht. De hack heeft de noodzaak benadrukt om meerdere verbeteringen rondom security door te voeren. In het komende jaar zullen deze verbeteringen worden opgepakt. Tevens zal er een hack-oefening onder leiding van FOX IT met het Rapid Respons Team en andere stakeholders worden georganiseerd.
Data
Gaandeweg 2024 is er steeds meer vraag naar data ten behoeve van meerdere bedrijfsprocessen. Het ontbreekt de organisatie aan duidelijke data strategie en een daaruit volgende data governance structuur. In het komende jaar dient die strategie nader vormgegeven te worden en te worden bepaald in hoeverre BrabantWonen data gedreven wil gaan werken.
Doelgroepgericht werken
Begin 2024 is onderzocht wat de beste wijze is om de teams KIC & Servicebureau te organiseren. BrabantWonen wil graag verdere invulling geven aan de in 2018 vastgestelde klantvisie en met de komst van Thuispoort komt er een vernieuwde taak bij voor het KIC. Bovendien lag er al een paar jaar de vraag op tafel om te onderzoeken of een mogelijke samenvoeging van het KIC en Servicebureau zorgt dat deze teams optimaler kunnen werken. Tot slot zijn er zowel binnen het Servicebureau als het KIC diverse verbeterbehoeftes die de afgelopen jaren onvoldoende aandacht en prioriteit hebben gekregen (onder andere kennisbank, huurdersportaal en klantvolgsysteem). Voor we een stap vooruit kunnen zetten richting de ambitie uit de klantvisie, dienen deze verbeterbehoeftes eerst opgepakt te worden.
Naar aanleiding van dat onderzoek heeft het DT 9 april 2024 besloten om het Servicebureau en KIC onder te brengen in een nieuwe afdeling: Bewonerscontact. Door deze samen te voegen in één afdeling creëert dat verbinding op onze eerstelijns bewonerscontact en geeft dit kans om hier in gezamenlijkheid en met focus op te verbeteren. Door het vele klantcontact fungeren zij als de ogen en oren binnen BrabantWonen en zijn zij hiermee het hart van de organisatie. In oktober is onze nieuwe manager Bewonerscontact gestart en daarmee is ook de nieuwe afdeling formeel gestart.
BrabantWonen is een unieke corporatie door haar veelzijdigheid. We werken in een brede regio en zijn zowel studentenhuisvester als verhuurder van zorgvastgoed. Het afgelopen jaar is onderzocht hoe we die veelzijdigheid beter kunnen organiseren binnen de organisatie. Waarbij we enerzijds meer gebruik maken van synergie, kennis en standaardisatie en anderzijds de kracht van onze veelzijdigheid en flexibiliteit borgen. Dit is tot uiting gekomen in een nieuw ontwerp van de directie Wonen, genaamd: Doelgroepgericht Werken. Dit heeft geleid tot onder andere het herpositioneren van de afdeling Zorgvastgoed. Daarnaast is gekeken naar studentenhuisvesting, BOG, MOG en COG. In april 2024 heeft het bestuur het nieuwe organisatiemodel vastgesteld, vanaf 1 november 2024 zijn de teams zo gaan werken.
Het kader van dat nieuwe organisatiemodel is: we standaardiseren waar dat kan (in het reguliere proces en de reguliere afdelingen van Wonen) en specialiseren (verbijzonderen) waar dat moet in een matrixstructuur of kenniskring. Daarnaast is gekeken naar een logische clustering van onderwerpen (doelgroepen), waarbij gekeken is naar volume (aantal VHE), eenduidigheid in afwijking van het reguliere proces en bemensing.
Zo zijn we gekomen tot in totaal 3 verbijzonderingen (groene lijnen in het figuur):
- ZOG, MOG en BOG: vaak zitten deze vastgoedtypes samen in hetzelfde complex, wat het beheer vereenvoudigd, met name voor de afdeling dagelijks onderhoud. Daarnaast hebben ZOG en MOG beiden een maatschappelijk/zakelijk karakter. Het karakter van BOG is commercieel/zakelijk, maar aangezien het merendeel van ons huidige BOG in complexen zit met ook ZOG en MOG, is vanuit beheer het logischer om dit te bundelen.
- Regulier en Zorg: dit is de verzamelterm geworden voor regulier bezit met een zorgcomponent. Waarbij zorg zo breed mogelijk gedefinieerd wordt: van statushouder tot 65+verhuisregeling. Van proeftuin tot intermediair zelfstandig. Maar in alle gevallen betreft het bewoners met een aanvullende zorgvraag, die in 1 of meerdere van onze processen vragen om een afwijking op het reguliere proces – en daarmee om specifieke kennis en aandacht. Daarnaast zal de vraag naar aanvullende zorg alleen maar toenemen gezien de maatschappelijke ontwikkelingen.
- COG en Studentenwoningen: de stroom met het laagste volume en met een commercieel/zakelijk karakter. Voor Studentenwoningen uit dat commercieel/zakelijk karakter zich naar de hogescholen toe, niet naar de studenten. De verhuur naar studenten vindt ook in het reguliere proces plaats, daar zit niet de oorzaak van de verbijzondering.
Dat leidt tot onderstaand organisatiemodel:
Alle drie de verbijzonderingen vragen om coördinatie. Het karakter en de omvang van die coördinatie verschilt en hangt af van de omvang en het afbreukrisico.