
verborgen titel ivm losse tekst
Elk jaar, zo ook over 2022, leggen we als Raad van Commissarissen verantwoording af over de wijze waarop we het intern toezicht vormgeven. We doen dit vanuit onze rol als toezichthouder, als werkgever, als adviseur en als netwerker.
Inleiding
Na twee bewogen jaren die werden gedomineerd door Corona, voelde 2022 weer als ‘normaal’. De RvC-vergaderingen hebben weer fysiek plaatsgevonden, we konden elkaar weer in de ogen kijken en dit voelde goed.
Ook in 2022 hebben we diverse keren met het bestuur gesproken over de vacature in de topstructuur. Het invullen van deze functie heeft langer geduurd dan van tevoren verwacht. We zijn blij dat het inmiddels is gelukt de functie per 1 februari 2023 in te vullen en kijken uit naar de samenwerking met de heer Wevers.
Ook in 2022 heeft onze jaarlijkse projectendag plaatsgevonden. We hebben een aantal (zorg)projecten bezocht in Oss, Veghel en ’s-Hertogenbosch en met diverse medewerkers gesproken. In 2023 maken we in het programma meer tijd vrij om ook met bewoners in gesprek te gaan.
Ons jaarlijkse overleg met de voorbereidingsgroep Oss en het Petit Comité ’s-Hertogenbosch heeft aan de hand van een gezamenlijk vastgestelde agenda plaatsgevonden. Tijdens onze zelfevaluatie is afgesproken dat bij dit overleg voortaan ook de voorzitter van de Raad van Commissarissen aansluit. Vanaf 2023 wordt invulling gegeven aan deze afspraak. Alle leden van de Raad hebben klankbordgroepbijeenkomsten bijgewoond.
Elk jaar, zo ook over 2022, leggen we als Raad van Commissarissen verantwoording af over de wijze waarop we het intern toezicht vormgeven. We doen dit vanuit onze rol als toezichthouder, als werkgever als adviseur en als netwerker.
Over besturen en toezichthouden
Toezichthouder, werkgever, adviseur, netwerker
We zijn als Raad van Commissarissen het intern toezichthoudend orgaan bij BrabantWonen. We houden toezicht op het functioneren van het bestuur, het beleid en de algemene gang van zaken binnen BrabantWonen. Het beleid van het bestuur toetsen we aan wet- en regelgeving en de Governancecode voor woningcorporaties en ons eigen governance- en toezichtkader. We adviseren het bestuur gevraagd en ongevraagd, zijn verantwoordelijk voor de benoeming (en eventuele schorsing of ontslag) van de bestuurder en stellen de beoordeling en arbeidsvoorwaarden van het bestuur vast. Daarnaast geven we de accountant opdracht voor de controle van de jaarstukken en keuren de opdrachtverlening goed voor de visitatie die BrabantWonen elke vier jaar laat uitvoeren.
De Raad van Commissarissen als toezichthouder
Legitimatie
We handelen op basis van de bevoegdheden die in de statuten zijn omschreven.
Onze werkwijze is beschreven in het reglement Raad van Commissarissen en de bijbehorende bijlagen.
Aan de hand van het toezichtkader toetsen we de inzet en behaalde resultaten aan de met het bestuur gemaakte prestatieafspraken en aan meer specifieke door het bestuur vastgestelde en door ons goedgekeurde beleids- en financiële kaders, zoals:
- De statuten en reglementen.
- Het ondernemingsplan.
- De portfoliostrategie (inclusief bijvoorbeeld het huur- en verkoopbeleid).
- Het statuut Investeringen & Verbindingen, het Financieel Statuut, het Reglement Financieel Beheer & Beleid en het Fiscaal Statuut.
- Het Inkoop en aanbestedingsbeleid.
- De (meerjaren)begroting en het activiteitenplan van BrabantWonen.
We kijken of onze inzet maatschappelijk verantwoord is. We baseren ons oordeel op informatie uit de tertiaalrapportages en informatie afkomstig van het bestuur, de directie en de medewerkers.
Ook de externe belanghouders en toezichthouders betrekken we in onze oordeelsvorming, via informatie vanuit:
- De belanghoudercyclus, waaronder het bijwonen van de Klankbordgroep bijeenkomsten van de huurders, de jaarlijkse gesprekken met de overkoepelende huurdersvertegenwoordiging en de gesprekken met bestuur en Raad van Toezicht van BrabantZorg.
- De Autoriteit woningcorporaties (Aw).
- Het Ministerie van Infrastructuur en Milieu, Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT).
- Het Waarborgfonds Sociale Woningbouw (WSW).
- Gemeenten.
- De media.
Daarnaast spelen de bevindingen van de vierjaarlijkse visitatie een rol
Commissies
We hebben drie kerncommissies ingesteld: de Auditcommissie, de Remuneratiecommissie en de Selectiecommissie. Elke commissie heeft een eigen reglement dat onderdeel is van het reglement van de Raad van Commissarissen. De volledige Raad van Commissarissen ontvangt een verslag van de vergaderingen van de commissies.
De Remuneratiecommissie ondersteunt de Raad van Commissarissen bij de uitoefening van onze taken op het gebied van de beoordeling van het functioneren van het bestuur en zijn beloning. De Auditcommissie ziet toe op het financiële beleid, de risico’s, treasury en het interne beheerssysteem.
De derde commissie betreft de Selectiecommissie. Deze commissie heeft tot taak nieuwe leden te werven, selecteren en voor te dragen voor benoeming door de Raad van Commissarissen.
Governancecode Woningcorporaties
BrabantWonen hecht belang aan goed bestuur, waaronder wordt verstaan: het integer en transparant handelen van het bestuur, een goed toezicht en het afleggen van verantwoording over het uitgevoerde toezicht. Om het vertrouwen in corporaties te bevorderen, zijn de regels over goed bestuur ondergebracht in de Governancecode Woningcorporaties.
Vanaf 21 november 2019 is de Governancecode woningcorporaties 2020 van kracht. Deze versie is op 24 november 2022 herzien. Zowel het bestuur als de Raad van Commissarissen onderschrijven de inhoud van de Governancecode.
Deze code bevat normen voor goed bestuur en toezicht, transparantie, externe verantwoording en financiële beheersing bij woningcorporaties. In de Governancecode 2020 (versie 2022) is nadrukkelijk aandacht voor de rol van zowel de corporatie als de RvC ten opzichte van de lokale netwerken.
De vijf principes van de Governancecode zijn uitgewerkt in (in totaal) 60 bepalingen. De code kent twee type bepalingen: ‘pas toe’ en ‘pas toe of leg uit’.
In lijn met nieuwe wetgeving en om de kwaliteit en transparantie van handelen van bestuur en Raad van Commissarissen te bevorderen, is afwijking met ‘leg uit’ op een aantal bepalingen niet mogelijk, hiervoor geldt uitsluitend ‘pas toe’. Dit is bij de betreffende bepalingen in de code weergegeven.
Voor de overige bepalingen geldt dat corporaties daarvan kunnen afwijken als dit volgens de betreffende corporatie tot een beter resultaat leidt. Hierbij dient echter nog steeds in de geest van het principe te worden gehandeld en moet de corporatie op inzichtelijke wijze onderbouwen en actief verantwoorden (‘leg uit’) waarom zij hiervan afwijkt. Indien zij op deze wijze gemotiveerd afwijkt, volgt zij dus ook de code.
BrabantWonen voldoet aan de Governancecode 2020 en wijkt af met ‘leg uit’ bij de volgende bepaling:
Bepaling |
‘Leg uit’ |
Bepaling 3.2 De RvC is verantwoordelijk voor de werving en selectie van bestuursleden en neemt daarbij de geldende regelgeving in acht. |
De heer Windmüller werkt sinds 1991 bij BrabantWonen en bekleedt sinds oktober 2004 de functie van bestuurder. De heer Windmüller heeft een arbeidsovereenkomst voor onbepaalde tijd en is dus niet, zoals de woningwet voorschrijft (her)benoemd voor een periode van 4 jaar. Het dienstverband dateert van vóór de Governancecode en nieuwe Woningwet. |
Accountant in 2022
BDO is sinds 2017 onze accountant. De accountant heeft opdracht gekregen de jaarstukken te controleren en daarover een verklaring af te geven. Hij is gesprekspartner voor de Auditcommissie en de Raad van Commissarissen:
- De accountant stelt in overleg met de Raad het Controleplan op. Het Controleplan wordt na de zomer besproken met de Auditcommissie en, indien gewenst, met de volledige Raad van Commissarissen.
- De managementletter wordt, in het najaar, direct na de interim-controle besproken door de accountant met de Auditcommissie. De managementletter wordt daarna besproken met de volledige Raad van Commissarissen. Indien gewenst sluit de accountant hierbij aan.
- De accountant en de Auditcommissie bespreken de jaarrekening in het voorjaar. De accountant is tevens aanwezig bij de RvC-vergadering waarin de jaarrekening wordt vastgesteld.
- Ieder jaar vindt een overleg plaats tussen de Auditcommissie en de accountant zonder aanwezigheid van het bestuur.
Deze werkwijze hebben we in onze reglementen vastgelegd. In 2017 is BDO voor vier jaar benoemd tot onze accountant. In 2021 liep dus de eerste termijn af en is de samenwerking geëvalueerd. Op basis van de uitkomst van deze evaluatie is BDO herbenoemd voor een periode van vier jaar. In 2025 vindt een nieuwe evaluatie plaats, tenzij eerder noodzakelijk.
Klachtenbehandeling
Door middel van het jaarverslag van de klachtencommissie worden we jaarlijks geïnformeerd over de werkzaamheden van de externe klachtencommissie. Het jaarverslag van de klachtencommissie 2022 is besproken tijdens de RvC-vergadering van 1 maart 2023.
Concerncontroller
De functie van concerncontroller wordt sinds april 2018 ingevuld via een ingehuurde externe kracht. Begin 2022 heeft hier een wisseling plaatsgevonden.
Ook binnen de Auditcommissie is de samenstelling veranderd, dit kwam o.a. door het aftreden van de voorzitter. De nieuwe leden van de Auditcommissie hebben in 2022 een gesprek gevoerd met de nieuwe concerncontroller over de wederzijdse verwachtingen. Tijdens dit overleg is geconcludeerd dat de huidige constructie op enkele inhoudelijke punten kan worden verbeterd, maar verder naar tevredenheid functioneert, onafhankelijkheid waarborgt én voldoende flexibiliteit biedt aan zowel de concerncontroller als BrabantWonen. Afgesproken is dat de samenwerking in 2023 wordt gecontinueerd.
De Raad van Commissarissen als werkgever
Nevenfuncties
De heer Windmüller bekleedt de volgende nevenfuncties:
- Voorzitter Raad van Toezicht Koning Willem I College
- Voorzitter Raad van Toezicht ZZG Zorggroep
- Bestuurder WoonService Regionaal (sinds 2022)
Bij deze nevenfuncties is geen sprake van onverenigbaarheid zoals opgenomen in de herzieningswet artikel 25 lid 4.
Permanente Educatie
In de Governancecode Woningcorporaties en de Kaders Permanente Educatie van Aedes is opgenomen dat bestuurders van woningcorporaties jaarlijks 36 PE-punten dienen te behalen of in ieder geval 108 PE-punten verspreid over drie jaar. Dit is gebaseerd op 108 studiebelastingsuren zoals vastgesteld door de geaccrediteerde opleidingsaanbieder.
De heer Windmüller heeft het volgende aantal PE-punten behaald:
Aantal behaalde PE-punten in 2020 |
Aantal behaalde PE-punten in 2021 |
Aantal behaalde PE-punten in 2022 |
23,5 |
29 |
78 |
Beloning bestuur
Jaarlijks stellen we de beloning van de bestuurder vast. De opbouw van zijn beloning was in 2022 als volgt:
Beloning |
€ 196.927,- |
Onkostenvergoeding |
€ - |
€ 196.927,- |
|
Werkgeversdeel pensioen |
€ 19.058,- |
€ 215.985,- |
De beloning van de bestuurder in 2022 voldoet aan het wettelijk overgangsrecht uit de Wet Normering bezoldigingsmaxima Topfunctionarissen publieke en semipublieke sector (WNT) en de daarmee samenhangende regeling bezoldigingsmaxima topfunctionarissen toegelaten instelling volkshuisvesting, zoals deze in 2022 van toepassing waren.
Aan het begin van ieder jaar maken we met het bestuur afspraken over de te bereiken resultaten van het bestuur en de directie en wordt teruggekeken op de realisatie van de doelen van het voorgaande jaar. Aan de hand van afgesproken doelstellingen voor de organisatie, de bijdrage van de bestuurder hieraan en de persoonlijke doelstellingen, worden de resultaten geëvalueerd.
Ter voorbereiding op de vergadering van de remuneratiecommissie leveren alle leden van de Raad een schriftelijke beoordeling van de bestuurder aan bij de commissie. Daarnaast zijn de leden van het directieteam, de bestuurssecretaris, de concerncontroller, de manager P&O, de manager KIC & Verhuur, de manager Sociaal Beheer & Incasso en een vertegenwoordiging van de Ondernemingsraad door de leden van de commissie geïnterviewd.
De remuneratiecommissie spreekt met de bestuurder over de voortgang en ontwikkelingen. De commissie brengt hierover verslag uit aan de Raad van Commissarissen.
De Raad van Commissarissen als klankbord en adviseur
Bij diverse onderwerpen hebben we onze rol als klankbord en adviseur inhoud gegeven. Dat doen we enerzijds aan de hand van de concrete agenda en anderzijds op themabijeenkomsten. In 2022 is op diverse momenten stilgestaan bij de invulling van de topstructuur van BrabantWonen. Daarnaast hebben we stilgestaan bij de gevelproblematiek van de Dasseburcht te Oss en het strategisch HR-plan.
Invulling van de topstructuur
Eind 2021 heeft KMPG een advies uitgebracht over de invulling van de topstructuur van BrabantWonen. Als Raad zijn we betrokken geweest bij het proces van de totstandkoming van het advies van KPMG. De topstructuur van BrabantWonen bestaat uit één bestuurder, twee directeuren (directeur Vastgoed & Bedrijfsvoering en directeur Wonen) en een adjunct directeur Ontwikkeling & Strategie. 2022 heeft in het teken gestaan van het werven van de directeur Wonen en het benoemen van de adjunct directeur. De adjunct directeur is intern benoemd. De werving van de directeur Wonen heeft meer voeten in aarde gehad. We hebben de ontwikkelingen hierover nauwlettend gevolgd en de bestuurder regelmatig bevraagd of de huidige situatie (zonder interim directeur) nog behapbaar was. Uiteindelijk is eind 2022 bekend geworden dat de heer Wevers, op dat moment werkzaam als interim manager Informatiebeheer, per 1 februari 2023 zou worden benoemd tot directeur Wonen. We kijken als Raad uit naar een fijne samenwerking met zowel de directeur Wonen als de adjunct directeur Ontwikkeling & Strategie.
Gevelproblematiek Dasseburcht te Oss
BrabantWonen heeft in 1972 (toen nog als St. Willibrordus) 265 eengezinswoningen en 120 appartementen laten bouwen in de wijk Het Woud in Oss. In de loop der jaren is veel van dit bezit verkocht. In 2022 heeft BrabantWonen de appartementen en nog 64 van deze woningen in bezit. Tijdens groot onderhoud dat in 2019 en 2020 heeft plaatsgevonden zijn grote betoncorrosieschades in de gevelelementen van deze woningen geconstateerd. Eind 2022 zijn alle bewoners van de in totaal 265 eengezinswoningen geïnformeerd over de problemen met de gevelelementen. We hebben als Raad samen met het bestuur gezocht naar de grenzen van onze verantwoordelijkheid, advies ingewonnen bij de Aw en dit advies is uiteindelijk opgevolgd. Iedere RvC-vergadering zijn we voorzien van een update en hebben we met de bestuurder gesproken over de vervolgstappen.
HR Toezichtkader / Strategisch HR-plan
Tijdens onze zelfevaluatie begin 2022 hebben we afgesproken dat we gaan experimenteren met het in duo’s voorbereiden van onderwerpen op de agenda die belangrijk zijn én een goede voorbereiding verdienen. Dit met als doel verrijking, verdieping en versnelling van de discussie in de Raad. Eén van deze onderwerpen was het HR Toezichtkader. Mevrouw Van der Maarel en de heer Groen hebben dit onderwerp namens ons opgepakt. Ter voorbereiding hebben zij een notitie geschreven waarin een aantal thema’s op het gebied van HR aan de orde komen. Deze notitie hebben zij vervolgens besproken met de manager P&O. Dit heeft geleid tot een constructief overleg waarin beelden over HR binnen de organisatie zijn uitgewisseld. In december 2022 is het onderwerp behandeld in de RvC-vergadering. We hebben als Raad de organisatie uitgedaagd een visiedocument op te stellen waarin een visie op het werkgeverschap van de toekomst worden neergezet: hoe ziet de organisatie er over 5 jaar uit en welk personeelsbeleid hoort hierbij. Dit wordt in 2023 verder opgepakt door de organisatie.
De Raad van Commissarissen als netwerker
We willen op gepaste afstand toezicht houden, maar tegelijkertijd ook zichtbaar en aanspreekbaar zijn voor de organisatie en belanghebbenden. We maken elk jaar afspraken over de belanghebbenden die de Raad graag zou willen ontmoeten en spreken. We publiceren ons jaarverslag separaat van het totale jaarverslag van BrabantWonen zichtbaar op de website.
Overleg met Ondernemingsraad
Twee leden van de Raad van Commissarissen vertegenwoordigen ons tijdens het jaarlijks overleg met de Ondernemingsraad. In 2022 heeft 1x een overleg plaatsgevonden. Dit overleg heeft in het teken gestaan van de topstructuur van BrabantWonen, het functioneren van de Ondernemingsraad (bemensing, contact met de bestuurder, relatie met achterban en professionele ontwikkeling Ondernemingsraad), de bedrijfscultuur c.q. het werkklimaat en actualiteiten binnen de Raad van Commissarissen.
Overleg met huurdersvertegenwoordiging
De commissarissen die op bindende voordracht van de huurdersorganisaties zijn benoemd wonen regelmatig bijeenkomsten van de Klankbordgroepen bij. Vanaf 2021 bezoeken ook de overige RvC-leden met enige regelmaat de klankbordgroepbijeenkomsten. De bedoeling is dat bij iedere klankbordgroepvergadering minimaal 2 RvC-leden aanwezig zijn.
In 2014 is tevens een jaarlijks overleg van een delegatie van de Raad van Commissarissen met de huurdersorganisaties ingesteld. Doel van dit overleg is op informele wijze met elkaar over actuele ontwikkelingen en eventuele knelpunten te spreken. Het overleg op 17 mei 2022 heeft met name in het teken gestaan van o.a. de werving nieuwe directeur Wonen, duurzaamheid, de samenwerking met BrabantWonen en andere corporaties in
’s-Hertogenbosch en het huurbeleid in relatie tot maatschappelijke ontwikkelingen zoals energie-armoede.
Bijeenkomst met BrabantZorg
We hebben met beide besturen en de beide toezichthoudende organen gesproken over de context van de samenwerking: de nationale prestatieafspraken voor de volkshuisvesting, de voortgang van het integraal zorgakkoord en het programma Wonen, Ondersteuning en Zorg voor Ouderen van het Ministerie Volksgezondheid, Welzijn en Sport. Daarnaast is gesproken over een aantal concrete projecten en ontwikkelingen binnen beide organisaties, o.a. proeftuin de Ruwaard, de doorontwikkeling van het T-Huiz, het manifest en symposium ‘ondersteuning en zorg in de wijk’ en de Taskforce Wonen en Zorg & het Brabants netwerk Wonen-Zorg-Welzijn. In de eerste helft van 2023 komen we wederom gezamenlijk bij elkaar om te spreken over de gezamenlijke portfoliostrategie.
Bijeenkomst toezichthouders van Lente
In november 2022 heeft een aantal RvC-leden deelgenomen aan de Lente-bijeenkomst ‘Toezicht op digitale transformatie’.
Over de Raad van Commissarissen
Samenstelling Raad van Commissarissen
De Raad van Commissarissen bestaat uit zes leden, waarvan twee leden zijn benoemd op voordracht van de huurdersvertegenwoordiging. We voldoen hiermee aan de wetgeving. Mevrouw Van Blokland is, na een periode van 8 jaar, per 1 april 2022 afgetreden. Eind 2021 / begin 2022 heeft de werving van een nieuw lid plaatsgevonden. Mevrouw Martijn is per 1 april 2022 benoemd tot lid van de Raad van Commissarissen en voorzitter van de Auditcommissie.
De heren Groen en Stilma zijn in 2022 herbenoemd voor een 2e termijn en zijn derhalve beide in 2026 aftredend.
Het schema samenstelling & rooster van aftreden vindt u op onze website.
Integriteit en onafhankelijkheid
Onze samenstelling is zodanig dat de leden ten opzichte van elkaar, de directie en welk deelbelang dan ook onafhankelijk en kritisch kunnen functioneren en hun taak naar behoren kunnen vervullen. We hebben geen nevenfuncties die tegenstijdig zijn aan het belang van BrabantWonen of onverenigbaar op basis van de herziene Woningwet (artikel 30 lid 6).
Commissarissen melden een (mogelijk) tegenstrijdig belang in de plenaire vergaderingen en melden nieuwe relevante betrekkingen. De bestuurder meldt mogelijke tegenstrijdige belangen bij de voorzitter van de Raad van Commissarissen. In het verslagjaar deden zich bij onze besluitvormig geen onverenigbaarheden voor. Er zijn geen transacties geweest waarbij sprake was van een tegenstrijdig belang.
Het integriteitbeleid of onderdelen van het integriteitbeleid staan regelmatig op de agenda van de werkoverleggen in de organisatie. Het bestuur koppelt, als daar aanleiding toe is, een en ander aan ons terug.
Zelfevaluatie
Aan het begin van ieder jaar vindt onze zelfevaluatie plaats. Tijdens deze evaluatie kijken we zowel terug als vooruit. Op woensdag 18 januari 2023 heeft onze zelfevaluatie over 2022 plaatsgevonden, zonder externe begeleiding.
De onderwerpen die uitvoerig besproken zijn:
- Een terugblik op 2022 samen met de aandachtspunten van de zelfevaluatie over 2021.
- Het functioneren van de Raad van Commissarissen en haar commissies.
- De accenten c.q. grootste uitdagingen voor 2023 (zowel intern als extern) zijn besproken en benoemd.
- De governance, wijzigingen in wet- en regelgeving.
- Integriteit.
Lidmaatschappen & Permanente educatie
We zijn allemaal lid van de Vereniging Toezichthouders Woningcorporaties (VTW) en ontvangen diverse vaktijdschriften en brochures. Daarnaast kunnen we onder andere via de VTW diverse opleidingen, masterclasses en trainingen volgen. Vanaf 2015 zijn leden van de VTW verplicht 5 PE-punten per jaar te behalen. Dit is gebaseerd op 5 studiebelastingsuren zoals vastgesteld door de geaccrediteerde opleidingsaanbieder.
In 2021 hebben we het volgende aantal PE-punten behaald:
Naam toezichthouder |
Aantal PE-punten behaald in 2021 |
De heer De Leeuw |
13 |
De heer Geelhoed |
18 |
De heer Groen |
18 |
De heer Stilma |
7 |
Mevrouw van der Maarel |
12 |
Mevrouw Martijn |
14 |
Mevrouw Van Blokland |
14 |
Beloning van de Raad van Commissarissen
Onze beloning was in 2022 als volgt:
De heer De Leeuw |
€ 24.948,- |
Voorzitter |
De heer Geelhoed |
€ 16.632,- |
Lid |
De heer Groen |
€ 16.632,- |
Lid |
De heer Stilma |
€ 16.632,- |
Lid |
Mevrouw van der Maarel |
€ 16.632,- |
Lid |
Mevrouw Martijn |
€ 12.474,- |
Lid |
Mevrouw Van Blokland |
€ 4.158,- |
Lid |
De honorering is onafhankelijk van de financiële prestaties van BrabantWonen.
Budget van de Raad van Commissarissen
Naast de honorering is in 2022 in totaal € 37.022,- aan kosten gemaakt ten lasten van onze budget. Het betreft:
Abonnementen |
€ 5.631,- |
Aansprakelijkheidsverzekering |
€ 7.786,- |
Cursuskosten |
€ 10.066,- |
Advieskosten |
€ 10.950,- |
Overig |
€ 2.189,- |
Totaal |
€ 37.022,- |
(Bedragen zijn exclusief BTW)
Besluiten 2022
Besluiten 2022
Als Raad van Commissarissen nemen we besluiten door documenten vast te stellen of door goedkeuring te verlenen aan bestuursbesluiten. Onze belangrijkste besluiten van 2022 op een rij:
- Vaststelling jaarverslag Raad van Commissarissen 2021.
- Vaststelling jaarrekening 2021 BrabantWonen.
- Bezoldiging bestuurder.
- Honorering leden Raad van Commissarissen.
- Mandaat bestuur 2023.
- Herbenoeming de heren Groen en Stilma.
- Benoeming mevrouw Martijn tot lid van de Raad van Commissarissen en voorzitter van de Auditcommissie.
Goedkeuring verleend aan de bestuursbesluiten:
- Bestuursverslag 2021 BrabantWonen.
- Jaarrekeningen BV’s BrabantWonen 2021.
- Activiteitenplan & Begroting 2023, Financieel Meerjarenplan 2023 – 2032, Financiële kaders nieuwbouw en renovaties 2023 en Treasury jaarplan 2023.
- Jaarlijkse update Financieel,- Fiscaal Statuut en Statuut Investeringen en Verbindingen.
- Aanpassing reglement Financieel Beleid en Beheer 2022.
- Intern controleplan 2023.
- Kaderbrief 2023.
- Inkoop en aanbestedingsbeleid.
- De investeringen en herstructureringen.
- Statutenwijziging Stichting BrabantWonen
RvC | Aantal bijeenkomsten in 2022 | Bespreekpunten, onder andere: |
---|---|---|
Reguliere vergaderingen: |
6 | Naast genoemde besluiten 2022 en actuele ontwikkelingen: • Advies KPMG en invulling topstructuur • Implementatie Tobias 365 • Huuraanpassing 2022 • Integriteitbeleid, reglement ongewenste omgangsvormen en meldregeling BrabantWonen • Benoeming eindverantwoordelijk accountant BDO • Resultaten Aedes benchmark • Tertiaalrapportages • Bod aan de gemeenten • Verkoopbeleid BrabantWonen • Visie op participatie • Evaluatie inkoop en aanbestedingen 2021 • Overzicht bijzondere contracten binnen BrabantWonen • HR Toezichtkader / Strategisch HR-plan • Landelijke prestatieafspraken • Samenwerking BrabantZorg • Bezoldiging bestuurder 2021 en 2022 • Ontwikkelingen gevelproblematiek Dasseburcht te Oss • Uitkomst medewerkers motivatiemeting • Inkoop en CLM-beleid 2022 • Jaarlijkse update reglement Raad van Commissarissen • Huisvesting BrabantWonen ’s-Hertogenbosch • ZAV-beleid BrabantWonen • Privacybeleid • Acquisitie binnen BrabantWonen • Diverse correspondentie met de autoriteit Woningcorporaties |
Zelfevaluatie | 1 | We hebben stilgestaan bij: • Een terugblik op 2022 samen met de aandachtspunten van de zelfevaluatie over 2021. • Het functioneren van de Raad van Commissarissen en haar commissies. • De accenten c.q. grootste uitdagingen voor 2023 (zowel intern als extern) zijn besproken en benoemd. • De governance, wijzigingen in wet- en regelgeving. • Integriteit. |
Overig | 1 | • Themavergadering (leiderschapsontwikkeling) |
Remuneratie-commissie | 1 | • Reflectie 2021 en doelstellingen 2022 |
Auditcommissie | 4 | We hebben onder andere stilgestaan bij: • Bestuursverslag en jaarrekening 2020 BrabantWonen • Jaarrekening 2021 BrabantWonen Holding B.V. • Jaarrekening 2021 BrabantWonen GOBernhoven B.V. • Jaarrekening 2021 GOGWO B.V. • Jaarrekening 2021 BrabantWonenGOWillemspoort B.V. • Jaarrekeningen 2021 overige verbindingen • Accountantsverslag • Managementletter interimcontrole 2022 en checklist compliance wet- en regelgeving • Controleplan accountant • Intern controleplan 2023 • Kaderbrief 2023 • Jaarlijkse update statuten en update inkoop en CLM-beleid • Activiteitenplan & Begroting 2023 • Financieel Meerjarenplan 2023 – 2032 • Financiële kaders nieuwbouw en renovatie • Treasury jaarplan 2023 • Bevindingen en voortgang audits • Tertiaalrapportages • Strategisch risicomanagement BrabantWonen • Benchmarkrapportage Thésor 2022 • ICT benchmark |
Overleg met Ondernemings-raad (OR) | 1 | Besproken onderwerpen, onder andere: • Topstructuur van BrabantWonen • Het functioneren van de Ondernemingsraad • De bedrijfscultuur c.q. het werkklimaat • Actualiteiten binnen de RvC |
Overleg met huurders-organisaties |
1 | Besproken onderwerpen, onder andere: • Werving nieuwe directeur Wonen • Duurzaamheid • De samenwerking met BrabantWonen en andere corporaties in ’s-Hertogenbosch • Het huurbeleid in relatie tot maatschappelijke ontwikkelingen zoals energie-armoede |
Verklaring
De Raad van Commissarissen en het bestuur van BrabantWonen verklaren dat:
- Ook in 2022 geen leningen of garanties zijn verstrekt aan leden van de Raad van Commissarissen, de bestuurder en/of medewerkers;
- BrabantWonen in het verslagjaar 2022 haar middelen uitsluitend heeft besteed in het belang van de volkshuisvesting;
- BrabantWonen in het verslagjaar overeenkomstig de Governancecode heeft gehandeld;
- BrabantWonen de relevante wet- en regelgeving naleeft en dat de interne risicobeheersing- en controlesystemen effectief zijn;
- in 2022 geen sprake is geweest van tegenstrijdige belangen zoals bedoeld in principe 3.6 en 3.27 van de Governancecode woningcorporaties, noch van bestuur noch van RvC-leden en dat de bepalingen 3.5 en 3.26 van de code zijn nageleefd;
- alle RvC-leden voldoen aan het onafhankelijkheidsprincipe 3.28 van de Governancecode woningcorporaties en dat de RvC-leden geen nevenfuncties uitvoeren die onafhankelijk toezicht kunnen belemmeren.
Aldus vastgesteld op 1 maart 2023 te Oss.
Namens de Raad van Commissarissen,
De heer J. de Leeuw
Voorzitter