
Schoon, heel, veilig
We investeren in het schoon, heel en veilig houden van woningen, wooncomplexen en de omgeving. Dit doen we op verschillende manier. Enerzijds door het organiseren van acties samen met bewoners en partners, maar we zijn in 2022 ook gestart met het toepassen van de ‘beeldmeetlat’ op onze complexen. Met behulp van deze beeldmeetlat leren we op dezelfde manier te kijken naar een complex en hoe leefbaar en schoon dit eruit ziet.
Onderstaande acties hebben we o.a. in 2022 uitgevoerd op het gebied van schoon, heel en veilig:
- Opruimactie tijdens groot onderhoud in de Rozenstraat / Dahliastraat in Oss.
- Samen met Linc naar Zorg en de Weenergroep het opruimen van oude, achtergelaten of kapotte fietsen in de Stadionlaan ’s-Hertogenbosch.
- In de Schadewijk in Oss is tijdens de renovatie op verschillende momenten een mobiele milieustraat georganiseerd, zie paragraaf 2.1.4.
- In het centrum van ’s-Hertogenbosch, de Havensingel, is het complex aan de hand van de beeldmeetlat bekeken. Vervolgens zijn diverse kleine acties en aanpassingen doorgevoerd met een positief resultaat. De bewoners zijn hier erg blij mee. Ook in Oss zijn diverse complexen bekeken aan de hand van de beeldmeetlat, zijn verbeterpunten benoemd en acties uitgezet.
- Aan de Berkenstraat in Oss zijn de brandgangen opgeknapt en vergroend. De bewoners hebben meegeholpen. Naast de vergroening voorkomt dit ook de afvaldumping in de brandgangen.
- In de Kruiskamp in ’s-Hertogenbosch heeft bij de hofjeswoningen een opruimactie van de moestuinen plaatsgevonden en konden bewoners grofvuil weggooien. In 2023 wordt samen met Donkergroen gekeken naar de inrichting van het pleintje.
- Ter voorbereiding op de renovatie in de Ruwaard in Oss zijn in augustus en oktober containerdagen georganiseerd waarbij bewoners hun oude spullen kunnen weggooien.
Schoonmaak in de complexen
In 2021 zijn we gestart met een nieuwe aanbesteding van de schoonmaak van onze complexen. We hebben 4 nieuwe schoonmaakcontracten met partijen afgesloten. ICS en Nellen werken in Oss en Dolmans en Hofkens werken in ‘s-Hertogenbosch. In het verleden waren geen kwaliteitseisen met de schoonmaakbedrijven vastgelegd. Dit is nu aangepast. Dit levert zeer veel duidelijkheid op voor bewoners, het schoonmaakbedrijf en medewerkers van BrabantWonen. Deze kwaliteitseisen worden steekproefsgewijs door een extern bedrijf gecontroleerd. Dit heeft geleid tot een grote verbetering van de schoonmaak, we krijgen hierover ook minder klachten.
Aanpak drugsproblematiek
Het dealen en produceren van drugs zorgt voor een aanslag op de leefbaarheid en veiligheid in onze wijken. Daar waar we een hennepkwekerij ontdekken, harddrugs aantreffen of sprake is van drugs dealen met de bijkomende aanloop van mensen, zorgen we ervoor dat dit stopt. Dit betekent dat, wanneer een kwekerij of een grote hoeveelheid drugs wordt ontdekt, we in principe inzetten op een vrijwillige opzegging van het huurcontract. Wanneer bewoners het huurcontract niet vrijwillig opzeggen, starten we een procedure om tot ontbinding van het huurcontract te komen. Met de uitvoering van onze aanpak zijn we steeds meer met beide gemeentes verbonden. Dit door de Opiumwet, oftewel de uitvoering van de gemeentes van Artikel 13B. Dit betekent dat bij de vondst van een hoeveelheid drugs, op last van de gemeente de woning gesloten wordt voor een periode van 3 of 6 maanden. Als dit gebeurt gaan wij over tot beëindiging van het huurcontract. Ook kan een waarschuwing door de gemeente gegeven worden. In dat geval bekijken wij per situatie hoe we uitvoering kunnen geven aan ons zero tolerance beleid. We kiezen in die gevallen soms ook voor een waarschuwing.
2019 |
2020 |
2021 |
2022 |
|
Zelf huur opgezegd |
9 |
9 |
3 |
3 |
Waarschuwingen |
6 |
2 |
2 |
2 |
Nog in behandeling |
3 |
5 |
1 |
1 |
Vonnis gehaald |
- |
2 |
- |
2 |
Lopende juridische procedure |
- |
2 |
- |
- |
Totaal artikel 13B zaken |
18 |
20 |
6 |
8 |
Aanpak woonfraude
In 2022 was het, vanwege het opheffen van de Corona-maatregelen, weer mogelijk meer onderzoek te doen naar woonfraude. De afdeling heeft in 2022 78 meldingen over woonfraude ontvangen. Doordat de inzet van de afdeling in 2022 met name uitging naar zware overlastzaken, was het voor team Veiligheid niet mogelijk structureel aandacht te besteden aan woonfraude. In 2022 zijn 39 woonfraudezaken opgepakt door het team Veiligheid.
2020 |
2021 |
2022 |
|
Niet geconstateerd |
23 |
26 |
10 |
Reeds vertrokken |
3 |
- |
1 |
Zelf opgezegd |
16 |
17 |
9 |
Vonnis gehaald |
2 |
2 |
1 |
Afspraken gemaakt |
8 |
2 |
11 |
Waarschuwing |
- |
8 |
7 |
Totaal |
52 |
55 |
39 |
Aanpak overlast
We zien de afgelopen jaren een toename van problematische, zorgelijke overlastsituaties. Variërend van snel escalerende zaken, vervuilde woningen die ineens aan het licht komen tot casuïstiek die door de gemeente wordt aangedragen (prostitutie, vuurwerk, dreigende situaties in de straten). Dit is zichtbaar bij bewoners die uitstromen uit de hulpverlening of die wonen met ambulante begeleiding, maar ook bij de ‘gewone’ huurder. Het gaat daarbij vaak om een kwetsbare groep die moeite heeft met zelfstandig wonen.
Om een juridische procedure te voorkomen wordt in veel gevallen een oplossing gezocht. Dat kan het vrijwillig opzeggen van de huur zijn of het tekenen van een vrijwillige gedragsaanwijzing. Indien deze oplossingen niet haalbaar zijn wordt de gang naar de rechter gemaakt. We hebben 30 zaken in behandeling laten nemen door onze advocaat Law&Pepper. Niet alle zaken hebben geleid tot een behandeling door de rechter, maar hebben wel veel tijd en inzet gekost van de afdeling. Ook de druk bij de rechtbanken zorgt ervoor dat men een goede afweging moet maken voordat een kort geding of bodemprocedure wordt gestart. Ook tijdens de zitting worden steeds vaker afspraken gemaakt welke in een proces verbaal worden vastgelegd. Er volgt dan geen vonnis. Vergeleken met de twee voorgaande jaren, is sprake van een grote stijging in het aantal ontruimingsdossiers op basis van overlast/woonfraude.
2019 |
2020 |
2021 |
2022 |
|||||
Oss |
Den Bosch |
Oss |
Den Bosch |
Oss |
Den Bosch |
Oss |
Den Bosch |
|
Totaal vonnissen verzoek rechter ontbinding op basis van: |
3 |
4 |
3 |
4 |
3 |
- |
5 |
4 |
Illegale bewoning / woonfraude |
1 |
1 |
1 |
1 |
2 |
- |
1 |
1 |
Overlast |
1 |
3 |
1 |
2 |
1 |
- |
2 |
3 |
Hennepteelt/drugs |
- |
- |
1 |
1 |
- |
- |
2 |
- |
Niet nakomen voorwaarden tijdelijke huurovereenkomst |
1 |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
Totaal aantal vonnissen tot ontruiming behaald |
7 |
7 |
3 |
9 |
|
Aanpak afval
De gemeente Oss heeft sinds eind vorig jaar een nieuw afvalbeleid. Daarbij wil men vooral het produceren van afval voorkomen. Het storten van afval is daardoor niet meer gratis. En dat effect merken we duidelijk in de wijken. In ‘s-Hertogenbosch zagen we deze problematiek al langer, omdat daar het storten van afval al langere tijd niet meer gratis is. Je ziet daardoor in brandgangen en dode stukken straat steeds meer dat grof vuil wordt gedumpt. Het is en blijft een lastig probleem om aan te pakken en we zetten daarvoor verschillende manieren in. De inzet van onderstaand bord heeft gewerkt op een aantal plekken/brandgangen in de Schadewijk. Sindsdien heeft geen afvaldumpingen meer plaatsgevonden.
Een aantal wijken vallen daarbij op. In Oss is dat de Schadewijk. In ’s-Hertogenbosch zijn dat Schutskamp/West en Boschveld, Gestelse Buurt/de Fuik. Over het algemeen is er sprake van een directe link met wijken waar we veel aan het renoveren en herstructureren zijn. Daar waar we veel herstructureren vindt meer grofvuil dumpingen plaats. In deze wijken organiseren we daardoor vooraf en ook tijdens de renovatie milieustraten of containerdagen. Dit doen we in samenwerking met de gemeente.
Informeren en handhaven
Camera’s in complexen
In een aantal complexen, waar veel leefbaarheidsproblematiek speelt, hebben we camera’s hangen. Deze camera’s waren verouderd, niet meer veilig en moeilijk af te lezen op het moment dat een incident heeft plaatsgevonden. De afgelopen jaren hebben we 78 camera’s in complexen verbeterd en beter beveiligd. Deze actie staat de komende periode nog gepland voor 8 locaties.
Samenredzaamheid
Buurtfonds inzetten
In het jaarverslag participatie doen we verslag van alle buurtfondsprojecten. Door buurtgenoten samen een project op het gebied van kunst, cultuur, duurzaamheid of sport te laten bedenken en uit te voeren, ontstaan er vaak mooie ontmoetingen. Dit jaar zijn 5 projecten uitgevoerd in ’s-Hertogenbosch en 6 projecten in Oss. De meeste projecten worden nog steeds uitgevoerd om algemene hallen te verfraaien. Dit wordt soms gedaan onder begeleiding van een kunstenaar, maar bij de Hadewychstraat was er een bewoner in het complex zelf die de hal heeft verfraaid. Er zijn ook samenwerkingen met Heroes en Thuis in Oss, om jongeren en statushouders te betrekken op het gebied van sport. Ook dat heeft mooie ontmoetingen onderling opgeleverd.
Tevreden bewoners
Klanttevredenheid meten
We monitoren de tevredenheid van onze klanten over onze dienstverlening al meer dan vijftien jaar. Zo blijven we continu alert op mogelijkheden om onze dienstverlening nog verder te verbeteren.
Kwaliteit: KWH en Aedes benchmark
Al jaren kiezen we ervoor de kwaliteit van onze dienstverlening te laten meten door Kwaliteitscentrum Woningcorporaties Huursector (KWH). KWH doet onderzoek en vraagt jaarlijks zo’n 130.000 bewoners van bijna 150 corporaties wat zij vinden van de dienstverlening van hun corporatie.
Daarnaast wordt, sinds 2014, een overkoepelend onderzoek uitgevoerd door onze brancheorganisatie Aedes. Aan deze ‘Aedes Benchmark Woningcorporaties’ werken de meeste corporaties mee. De deelnemende corporaties vertegenwoordigen 97% van alle corporatiewoningen. Wij willen transparant zijn in wat we doen en dit met cijfers kunnen onderbouwen. De benchmark maakt duidelijk welke corporaties een goede dienstverlening leveren tegen aanvaardbare kosten. Met de resultaten kan iedere corporatie zien waar verbetering mogelijk is.
Aedes Benchmark
De benchmark is onderverdeeld in vijf verschillende prestatievelden, die aansluiten bij de belangrijkste onderdelen van het beleidsplan van een gemiddelde corporatie. Het betreft Huurdersoordeel, Bedrijfslasten, Onderhoud & Verbetering, Duurzaamheid en Beschikbaarheid & Betaalbaarheid. Letterscore A is de hoogste score die kan worden behaald.
Hieronder de letterscores met betrekking tot de prestatievelden binnen de Aedes Benchmark 2022:
2019 |
2020 |
2021 |
2022 |
|
Huurdersoordeel |
B |
C |
A |
A |
Bedrijfslasten |
B |
B |
A |
A |
Duurzaamheid |
A |
A |
B |
|
Onderhoud & Verbetering |
A |
A |
A |
A |
Beschikbaarheid & Betaalbaarheid |
C |
* |
* |
* |
* Aedes heeft dit jaar geen letterscore toegekend m.b.t. dit prestatieveld
Resultaat Huurdersoordeel 2022
Het huurdersoordeel gaat over de tevredenheid van huurders over een aantal primaire corporatieprocessen (nieuwe huurders, Reparaties en vertrokken huurders), waarbij de huurder wordt gevraagd de dienstverlening per proces met een rapportcijfer te waarderen.
BrabantWonen scoort voor het Huurdersoordeel de overall letterscore ‘A’. Dit betekent dat we tot de corporaties behoren met de relatief hoogste klanttevredenheid op de gemeten processen. De overallscore van BrabantWonen is gelijk aan de overallscore in 2021.
De huurdersoordeel-score is gebaseerd op scores behaald tussen 1 oktober 2020 en 31 juli 2021. Met betrekking tot twee processen scoorden iets lager dan in 2021. We streven naar meer werkbare, eenvoudige, duidelijke processen die aansluiten bij de beleving en behoefte van onze klant. De optimalisatie van de processen betreft een doorlopend dynamisch proces van meten en verbeteren.
2019 |
2019 |
2020 |
2020 |
2021 |
2021 |
2022 |
2022 |
|
Nieuwe huurders |
7,6 |
B |
7,8 |
B |
8,0 |
A |
8,0 |
A |
Reparaties |
7,6 |
B |
7,5 |
C |
8,0 |
A |
8,1 |
A |
Vertrokken huurders |
6,9 |
C |
6,9 |
C |
7,5 |
B |
7,4 |
C |
KWH-Huurlabel
KWH is het kwaliteitscentrum voor woningcorporaties. KWH helpt corporaties samen met huurders te werken aan goede dienstverlening. Corporaties kunnen in aanmerking komen voor een keurmerk bij het huurdersonderzoek: het KWH-Huurlabel. Wanneer huurders tevreden zijn, de dienstverlening volledig is onderzocht en een onafhankelijke commissie (Commissie Kwaliteitsverklaringen; CKV) het onderzoek en de resultaten heeft bekeken, krijgt een corporatie dit keurmerk toegekend. Corporaties die het keurmerk hebben, blijven de waardering van hun huurders onderzoeken. Blijkt dat de waardering voor de dienstverlening niet meer voldoende is, dan kan een corporatie het keurmerk ook weer kwijtraken.
Voor behoud van het KWH-Huurlabel geldt dat een corporatie voor elk van de vier onderdelen minimaal een 7 moet scoren en 85% van de huurders tevreden is. De meetperiode betreft het kalenderjaar. Het onderdeel “woning zoeken” is per 1 januari vervallen en opgegaan in het onderdeel “nieuwe huurders”.
We zijn al jaren in het bezit van het KWH-Huurlabel en laten KWH ieder jaar de waardering van onze huurders meten, zo ook in 2022. Het CKV zal in maart 2023 vaststellen dat de huurders van BrabantWonen de kwaliteit van haar dienstverlening in 2022 dusdanig waardeerden dat onze dienstverlening voldoet aan de uitgangspunten van het keurmerk KWH-Huurlabel en daarmee zal de geldigheidsduur van het label worden verlengd. De geldigheidsduur loopt vooralsnog tot maart 2024.
Resultaat KWH-Huurlabel 2022
KWH meet de kwaliteit van onze dienstverlening op vier onderdelen: nieuwe huurders, vertrokken huurders, reparaties en onderhoud. Het overall gemiddeld resultaat van de KWH-Huurlabel meting in 2022 is een 7,9 en daarmee lager dan de overall score in 2021 (8,0).
Onderstaande tabel laat de scores per KWH Huurlabel onderdeel zien.
2019 |
2020 |
2021 |
2022 |
|
Nieuwe huurders |
7,7 |
7,8 |
8,0 |
7,8 |
Vertrokken huurders |
7,3 |
7,6 |
7,9 |
7,5 |
Reparaties |
7,9 |
7,9 |
8,2 |
8,1 |
Onderhoud |
7,7 |
7,7 |
8,0 |
8,0 |
Alle scores in 2022 komen ruim boven de norm (cijfer 7 of hoger) uit. De resultaten van de metingen hebben we geïntegreerd in onze P&C-cyclus. Daarnaast heeft de KWH-meting een vaste plek in onze Balanced Scorecard.
Klachtencommissie
Voor bijna alle klachten vinden wij met onze bewoners een oplossing waar beide partijen tevreden over zijn. Soms lukt dit niet. Dan kan een bewoner zijn klacht voorleggen aan de Klachtencommissie. Dit is een onafhankelijke commissie. Indien nodig adviseert zij het bestuur over ontvangen klachten. Naast klachtenbehandeling is het een taak van de commissie knelpunten te signaleren en aanbevelingen te doen ter verbetering van de dienstverlening van BrabantWonen. De werkwijze is vastgelegd in een reglement.
In 2022 bestond de klachtencommissie uit vijf leden. Vanwege privéomstandigheden zijn twee leden van de klachtencommissie vervroegd afgetreden. Beide leden waren benoemd op voordracht van de huurdersvertegenwoordiging. Na het doorlopen van een wervingsprocedure zijn mevrouw Van Erp en de heer Van Wiechen per 1 mei 2022, op voordracht van de huurdersvertegenwoordiging, benoemd.
In 2019 is het lidmaatschap van mevrouw Van Outersterp verlengd voor een periode van 3 jaar, dit betrof de laatste verlengingstermijn. Wettelijk gezien was het mogelijk in 2019 nog een termijn van 4 jaar aan te gaan, maar aangezien mevrouw Van Outersterp dan tegelijkertijd met de voorzitter zou aftreden, is met wederzijds goedvinden gekozen voor een verlenging van 3 jaar waarmee de termijn in 2022 eindigde. Vanwege het vervroegd aftreden van twee leden is, met wederzijds goedvinden, de termijn van mevrouw Van Outersterp vervolgens met één jaar verlengd. Dit was passend binnen de afspraken van het reglement van de klachtencommissie en hierdoor werd de continuïteit van de commissie geborgd.
In 2022 zijn 27 klachten, gericht aan de klachtencommissie, ontvangen. Twee klachten zijn niet ontvankelijk verklaard omdat de klachten gingen over het beleid van BrabantWonen.
Van de 25 ontvankelijke klachten, betreffen 12 de locatie Oss. 10 hiervan zijn naar tevredenheid van de klager afgehandeld door desbetreffende directeur. Eén klacht heeft geleid tot een hoorzitting en eind 2022 staat de behandeling van één klacht nog open.
De overige 13 ontvankelijke klachten betreffen de locatie ‘s-Hertogenbosch. Alle klachten zijn naar tevredenheid van de klager afgehandeld door de desbetreffende directeur. Er zijn geen klachten behandeld tijdens een hoorzitting.
Dienstverlening verbeteren
Wij zijn continue bezig om onze dienstverlening te verbeteren. Intern zorgen wij voor de informatie-uitwisseling zodat de afdeling KlantInformatieCentrum (KIC) steeds meer vragen aan de voorkant kan beantwoorden. We bekijken de KWH uitslagen om te zien waar wij als BrabantWonen kunnen verbeteren. Bij KWH missen wij de mogelijkheid om resultaten van het KIC te filteren. Om de kwaliteit van onze telefoongesprekken te meten en verbeteren hebben we een enquête-module van de leverancier van onze telefooncentrale aangeschaft. Deze zal begin 2023 live gaan. De beller krijgt vooraf de vraag of hij na het gesprek een aantal korte vragen wil beantwoorden. Op deze manier kan de klant direct het gevoerde gesprek beoordelen op deskundigheid en vriendelijkheid van de medewerker die hij gesproken heeft.
Verbeteringen in mutatie- en reparatieproces
De afgelopen jaren is aandacht besteed aan het verbeteren van de dienstverlening in het reparatie- en mutatieproces. Ook in 2022 hebben we verdere stappen gezet met het verbeteren van de dienstverlening. Zo zijn er procesdashboards geïntroduceerd die inzage geven in hoe het proces ervoor staat en waar eventuele bijsturing nodig is. Het procesdashboard geeft ons (bijna) realtime inzicht in het reilen en zeilen van het proces. Het is bijvoorbeeld in één oogopslag duidelijk hoe wordt gescoord op contract KPI’s met leveranciers of welke bonnen te lang openstaan en wat de gemiddelde mutatie kost. Door dit continu inzichtelijk te hebben, weten we waar de aandacht naar moet uitgaan in de dagelijkse operatie en kunnen we sneller bijsturen. Zo monitoren we nu bijvoorbeeld continu op bonnen die te lang openstaan. Hier zit vaak een huurder achter die op antwoord wacht. En bij veel klachten over de dienstverlening zien we dat het gaat om bonnen die ergens zijn blijven hangen. Om dit te voorkomen spreken we leveranciers actief aan op basis van de procesdashboards. In 2022 heeft zich dat al vertaald in minder te lang openstaande bonnen. In 2023 hopen we hier ook het effect van te zien in het aantal klachten.
Ook is een nieuw contract afgesloten met de Rayon aannemers. Dit zijn de aannemer die (naast onze eigen vakploeg) het meeste van de reparatieverzoeken en mutatiewerkzaamheden uitvoeren. In het contract is uitgebreid opgenomen wat we van elkaar verwachten, hoe we verwachten dat met onze huurders wordt omgegaan, welke normen we hanteren en wat de consequenties zijn als deze niet gehaald worden.
Verder zijn we in 2022 begonnen met het project procesoptimalisatie. Een traject waarbij we onze primaire processen, zoals het reparatieproces en het verhuurmutatieproces, nog eens tegen het licht houden om te kijken waar het beter, simpeler of handiger kan. We doen dat niet alleen of het gebied van efficiency en klantbeleving, maar kijken nadrukkelijk ook of we de software die we gebruiken ter ondersteuning van het proces (bijvoorbeeld Tobias 365 en Fox opname) optimaal inzetten. Afgelopen jaar hebben de eerste sessies met onder andere ook onze software leverancier Aareon plaatsgevonden. Daar zijn veel verbeterpunten uit gekomen, zowel qua procesverbeteringen als het slimmer toepassen van de software en apps die we al in huis hadden. In 2023 zullen we in fasen deze verbeteringen implementeren. Doelstelling daarbij is de klant nog beter bedienen en verspilling in onze processen elimineren.
Klachtenafhandeling
In 2022 hebben we het proces van de klachtenafhandeling binnen BrabantWonen onder de loep genomen. Gebleken is dat de afhandeling van klachten niet altijd voldoende wordt gemonitord en gevolgd door de organisatie. Ook zijn verbeteringen mogelijk in het proces. Daarom is besloten de functie van kwaliteitscontroller te introduceren in de organisatie. De verwachting is dat deze functie voor de zomer van 2023 wordt ingevuld. De focus van deze medewerker ligt in eerste instantie op de optimalisatie van het klachtenproces.
Ontwikkeling online en social
Eind 2020 zijn we gestart met het structureel inzetten van social media. Omdat we daar wilden zijn waar onze bewoners ook zijn. Webcare bestaat uit 2 onderdelen, het online reageren op vragen van bewoners en woningzoekenden en het strategisch posten zodat we kunnen laten zien hoe we werken aan onze doelstellingen en wat dat dan in de praktijk betekent. Op basis van onze doelgroep en het bereik van de social media kanalen hebben we destijds gekozen voor Facebook en Instagram.
Het bereik van onze Facebook pagina is 12.267, dit is gedaald ten opzichte van 2021 met 26,1%. Het afgelopen jaar hebben we een klein team van enthousiaste medewerkers getraind in het strategisch posten op Instagram en de inzet van Stories. Dit is succesvol en gaan we het volgende jaar verder uitbreiden. Het bereik van onze Instagram pagina is nu 5.843, dit is een stijging van 584,2% ten opzichte van 2021.
Het afgelopen jaar is het totaal aantal geposte berichten (153) ongeveer gelijk gebleven aan het jaar daarvoor. Hier ligt een aandachtspunt voor het volgend jaar om gemiddeld 2 berichten per week per social media kanaal te posten. Ondanks dat het Facebook gebruik licht daalt, is het nog steeds erg hoog (10 mln in Nederland), zeker onder onze doelgroep. Het Instagram gebruik is met ruim 10% gestegen tot 6.6 mln gebruikers. Beide kanalen zijn nog steeds het meest geschikt om in te zetten voor onze bewoners.
De impact van onze berichten is verbeterd, dit betekent dat de betrokkenheid groter is. In vergelijking met 2021 zijn er meer berichten die een hoger bereik genereren en er zijn meer berichten waarop gereageerd wordt. Gemiddeld ligt het aantal ‘vind ik leuks’ hoger bij Instagram dan bij Facebook, bij het aantal reacties geldt het omgekeerde. Een hoger bereik per bericht vertaalt zich nog onvoldoende in een hoger aantal ‘vind ik leuks’ voor de Facebook en Instagram pagina’s. Hier zal in 2023 meer aandacht aan worden besteed.
Onderstaande post behaalde het hoogste bereik: 1.872 in 2022.
Verder zien we dat het taggen (@mentions) zorgt voor meer bereik en een hoger deelpercentage. Naast een blijvende focus op de inhoud ‘natuurlijk samen’ zal ook hier meer nadruk op gelegd worden.
De verharding en verruwing van de samenleving zien we ook geleidelijk in de reacties op social media terug.
In 2021 was het merendeel van de openbare reacties nog positief van aard, nu zijn ze vaker neutraal van aard met enkele uitschieters naar negatief. We blijven zelf altijd correct reageren en negatieve reacties worden nooit zomaar verwijderd. We merken dat deze aanpak werkt.
We ontvangen ook privé berichten van bewoners en woningzoekenden via de social media kanalen. Messenger (Facebook) wordt het meest gebruikt. De opmerkingen en vragen die hierop binnenkomen zijn heel divers, van reparatieverzoeken, klachten, vragen ter verduidelijking etc. Het afgelopen jaar zijn er bijna 700 berichten via Messenger binnengekomen, dit is minder dan in 2021.
Eén regionaal woonruimtevindsysteem
WoonService Regionaal
WoonService Regionaal is een coöperatie en heeft zeven leden: Zayaz, BrabantWonen, Joost, WoonZorg Nederland, Mooiland, Woonveste en het SHP. Deze leden houden toezicht op Woonservice Regionaal. WoonService Regionaal is een zelfstandige onderneming en staat los van de individuele corporaties. De bestuurder van WoonService is benoemd door de leden. Eind 2022 zijn 90.000 woningzoekenden ingeschreven bij WoonService Regionaal.
WoonService Regionaal biedt woningen aan van de corporaties BrabantWonen, JOOST, Zayaz, Mooiland, Woonveste en Woonzorg Nederland.
Woonruimtevindsysteem
Door de bestuurders van negen woningcorporaties die actief zijn in de regio Noordoost Brabant, is de wens uitgesproken de verdeling van sociale huurwoningen regionaal te organiseren, dat wil zeggen: met één systeem waar woningzoekenden zich kunnen inschrijven om een sociale huurwoning te zoeken en te vinden in de hele regio Noordoost Brabant. Het belang en de toegevoegde waarde van een regionaal vindsysteem voor de woningzoekenden in de regio staat voor de bestuurders en de medewerkers van de corporaties centraal.
Om te komen tot een regionaal woonruimtevindsysteem is in 2022 onder leiding van RIGO stapsgewijs in diverse projectgroepen gewerkt aan een integraal voorstel. Er is een aantal bestuurlijke keuzes gemaakt voor de verdere invulling van de regionalisering in de regio en het systeemselectietraject is gestart. Begin 2023 wordt het systeemselectietraject afgerond en gaan de projectgroepen aan de slag met het onderwerp ‘organisatie’.
Zorg en ondersteuning
Samenwerkwijze voortzetten
We geven een vervolg aan projecten als de Bossche Bond, Proeftuin de Ruwaard en Leefgoed Veghel. Oftewel aan de werkwijze waarmee we, samen met bewoners en maatschappelijke partners, wijkgerichte successen boeken op een vanzelfsprekende manier. We noemen die werkwijze inmiddels overal de ‘samenwerkwijze’.
Proeftuin de Ruwaard
In 2022 is de Proeftuin Ruwaard geëvalueerd. De 5 hoofddoelen van de Proeftuin zijn:
- Betere gezondheid en ervaren kwaliteit van leven individuele bewoners
- Meer gezamenlijke betrokkenheid en verantwoordelijkheid van inwoners
- Beter gezamenlijke inzet op wonen, zorg en welzijn
- Lagere maatschappelijke kosten
- Betere, steunende systemen
Daarnaast is een gezamenlijke ambitie geformuleerd. De proeftuin wordt gefaseerd uitgebreid.
Fase 1 2023-2025: verlenging van 3 jaar met stevige herijking plus ZVW in de Ruwaard, in combinatie met de uitbreiding van één wijk of kern.
Fase 2 2025-2026: uitbreiding hele gebied inclusief evaluatie en bepalen nieuwe standaard.
Naast een ambitie zijn ook 6 focuspunten benoemd:
- Doorontwikkeling samenwerkwijze in al haar vormen
- Wijkplannen: nieuw en slag dieper in de Ruwaard
- Substitutie: meer en anders
- Financiering: allocatie middelen
- Monitoring: datagedreven
- Governance: netwerkorganisatie
2022 heeft in het teken gestaan van de evaluatie. Ondertussen is door de gemeenteraad Oss besloten dat de aanpak van de samenwerkwijze wordt doorgezet en dat de gebiedsgerichte financiering ook wordt toegepast in de wijk Ussen. Ook in deze wijk zal BrabantWonen haar bijdrage leveren.
Leefgoed Veghel
In 2018 heeft BrabantWonen voor het eerst prestatieafspraken gemaakt met de gemeente Meierijstad. BrabantWonen heeft 36 appartementen turn key afgenomen in het Kloosterkwartier. Het Kloosterkwartier beoogt meer te zijn dan een nieuwe buurt. De herontwikkeling betreft een nieuwe invulling van het gedachtengoed van de zusters, op een eigentijdse manier: meedoen, omkijken naar elkaar, leren van elkaar.
BrabantWonen heeft vanaf het begin een actieve rol vervuld in de projectgroep en bij de totstandkoming van de samenwerking. Het resultaat is een gedragen visie voor een concept voor wonen, werken leren en (be)leven. De naam hiervoor is Leefgoed. Het beoogt verbindingen te maken tussen organisaties, activiteiten en inwoners. In 2021 hebben wij besloten om als partner actief te blijven bij Leefgoed ondanks dat wij geen mogelijkheden meer hebben op nieuwbouwontwikkelingen op het Kloosterkwartier. Het Leefgoed concept is echter van dusdanig belang voor Veghel en daarmee onze huurders in de Novice en De Thuishaven dat wij partner blijven.
Thuis in de Wijk / Bossche Bond in ‘s-Hertogenbosch
In 2022 is ervoor gekozen de Bossche Bond en Thuis in de Wijk meer samen te laten gaan. Op casusniveau zijn wij betrokken om samen te zoeken naar duurzame oplossingen op het gebied van veiligheid, vervuiling, woonproblematiek etc.
Nieuwe passende woonvormen ontwikkelen
Thuishaven Veghel
In 2022 is de voormalige zorglocatie Sint Joachim & Anna, in het hart van Veghel, getransformeerd tot een nieuw wooncomplex voor jong volwassenen tot 30 jaar. Er zijn 48 zelfstandige woningen gerealiseerd en 3 gezamenlijke ontmoetingsruimtes. De helft van de woningen wordt vanaf eind januari 2023 bewoond door huurders uit Veghel en directe omgeving, de andere helft door nieuwkomers die uitstromen uit een AZC. De basisgedachte bij De Thuishaven is omkijken naar elkaar en de omgeving. BrabantWonen en de gemeente Meierijstad dragen samen de verantwoordelijkheid voor het beheer, dat wordt uitgevoerd door een community builder. Voor de verbouwing van de zorglocatie tot deze wooncommunity is door het ministerie van BZK een subsidie van € 1,1 miljoen beschikbaar gesteld.
Johannes Veghel
Op de plek van de voormalige Johanneskerk in de wijk Veghel Zuid is in 2022 een nieuw woonzorgcomplex De Johannes gerealiseerd. Het complex bestaat uit 23 zelfstandige appartementen voor mensen met een zorgvraag die zelfstandig willen blijven wonen, een gemeenschappelijke ontmoetingsruimte en gezamenlijke voorzieningen. De appartementen zijn nul-op-de-meter-woningen (NOM-woning) en daardoor zeer energiezuinig. Ze worden verwarmd/gekoeld door middel van een warmtepomp. BrabantZorg heeft een eigen kantoor in De Johannes en verleent de thuiszorg of huishoudelijke hulp aan alle bewoners. Zowel jonge als oude mensen met een zorgvraag komen in aanmerking voor de appartementen. Nieuwe huurders voor de Johannes worden gezocht door BrabantZorg. De nieuwe huurder dient een zorgvraag te hebben en/of iets te kunnen betekenen voor de medebewoners.
Met bewoners meedenken over ouder worden
Veilig prettig thuis
Ook de thema’s brandveilig leven, gezonde voeding en valpreventie zijn belangrijk in het langer thuis wonen. We geven presentaties over Weerbaar tegen babbeltrucks, internet criminaliteit, diefstal en inbraak. Iedereen is immers wel eens benaderd via internet of whatsapp. Deze presentatie houden we in samenwerking met BrabantZorg en de KBO Brabant.
Binnen ons programma ‘brandveilig leven’ bezoeken we samen complexen met de brandweer Brabant-noord om voorlichting te geven over het voorkomen van brand.
Na het aanbrengen van de rookmelders is daar een activiteit bijgekomen. We gaan daar waar nodig met huurders in gesprek over het gebouw en de te nemen actie bij brand. Waar is men veilig tot de brandweer komt. Door handicap of beperking is het voor deze mensen moeilijk snel te vluchten. We geven uitleg over het fysiek van het gebouw, brand compartimenten, vluchtwegen en hoe te handelen na afgaan van de rookmelder. En waarom de galerij vrij moet blijven van goederen etc. Bezocht zijn de Sterrebosflat en ons complex in Megen. In de Ruwaard hebben we samen met de brandweer Brabant-Noord een test gedaan met een rook container. Dit om huurders op een veilige manier kennis te laten maken met rook in de woning. De container werd goed bezocht.
Nieuwe technologie inzetten
We zetten ons al jaren in om de ouder wordende mens, die het steeds langer thuis moet zien te rooien, voor te lichten. We doen dit middels presentaties in zalen, op locatie en nu ook middels het T-Huiz.
De T staat voor Techniek/Technologie en de Z staat voor Zorgtechnologie. In goede samenwerking met BrabantZorg en het Koning Willem 1 college hebben we twee huizen, zowel in Oss als ’s-Hertogenbosch, met zorgtechniek ontwikkeld. In deze woningen geven we uitleg en presentaties over eenvoudige zorg techniek die men in iedere woning kan toepassen. Naast algemene informatie en voorbeelden om kennis te maken met de technische oplossingen/hulpmiddelen, gaan we ook het gesprek aan om op maat advies te geven.
Er is veel belangstelling van partners in wonen, zorg, welzijn en gemeenten. Thuiszorg medewerkers en ergotherapeuten leren van ons en wij leren van hen. Er is op het gebied van zorg techniek in de woning door iedereen nog veel te leren. In het begin waren er nog vooral partners die het huis bezochten. Zo gebruiken gemeenten het bezoek om gezamenlijk met zorg en welzijn partners ons voorbeeld te bestuderen en eigen beleid vorm te geven.
Door de publicatie in het blad van KBO-Brabant en andere publiciteit is de bekendheid nu groter geworden. Eind van het jaar zaten we op 3 à 4 bezoeken per dag op iedere locatie.
T-Huiz op locatie
Als de afstand te groot is of het is moeilijk voor een doelgroep om het T-Huiz te bezoeken, gebruiken we de keet of gaan met boodschappen tassen vol op locatie het T-Huiz presenteren. Heeft men behoefte aan een meer persoonlijk gesprek dan kan men een afspraak maken en met partner of mantelzorger het T-Huiz bezoeken.
We hebben ons gepresenteerd tijdens een informatiebijeenkomst van het stedelijk huurders platform in ‘s-Hertogenbosch, de vitaliteit dag in Berlicum, bij senioren in Boekel, de opening van het studiejaar Koning Willem 1 college in ‘s-Hertogenbosch, het alzheimer café in Oss, de ouderenmarkt van het KBO in Berghem, jaarlijks KBO congres in het provinciehuis ’s-Hertogenbosch, dementie vriendelijk Schutskamp in ‘s-Hertogenbosch en zijn lid geworden van de dementie coalitie in ’s-Hertogenbosch.