Spring naar inhoud

Organisatieontwikkeling

HRM

Personeel en Organisatie

2022 kenmerkt zich als een hectisch jaar. Corona is ‘afgesloten’, medewerkers gaan weer naar kantoor. We hebben een regeling structureel thuiswerken geïntroduceerd die medewerkers in staat stelt vanuit huis te werken met faciliteiten zodat de thuiswerkplek Arbo-proof is. Begin 2023 wordt deze regeling geëvalueerd.

Zoals verderop valt te lezen blijft de arbeidsmarkt weerbarstig. Vrijwel alle aandacht van P&O gaat uit naar werving en selectie waardoor andere interne projecten vertraging oplopen of worden uitgesteld.

Het strategisch HR-beleid is herijkt waarbij voor de komende jaren per jaar een kalender wordt gehanteerd met activiteiten/projecten die gerealiseerd moeten worden. Het strategisch HR-plan loopt van 2022 tot 2025.

De implementatie van Tobias 365 (zie paragraaf 4.2) heeft veel impact gehad op medewerkers. Er is veel extra werk ontstaan en de werkdruk was hoog. Dit heeft helaas ook geleid tot een aantal burn-out-situaties. In die gevallen was er meer dan werkgerelateerde zaken aan de hand.

De energiecrisis en stijgende inflatie heeft eveneens tot zorgen geleid. Medewerkers gaven signalen af dat de portemonnee sneller leeg raakt. De directie heeft besloten aan het einde van het jaar een eenmalige, substantiële gratificatie toe te kennen om enerzijds tegemoet te komen aan de stijgende lasten van medewerkers en anderzijds de waardering uit te spreken over hoe er het afgelopen jaar onder moeilijke omstandigheden is gewerkt.

We zijn in 2022 gestart met een heroriëntatie van onze arbeidsmarketing. Onder begeleiding van Bureau SGNM zijn met managers, P&O en Communicatie workshops gehouden om de positie van BrabantWonen op de arbeidsmarkt te versterken. Vervolgens is hiervoor een copyplatform gebouwd op basis waarvan we onze vacatures beter kunnen vermarkten en profileren. Eind 2022 is gestart met het aanpassen van de website. Begin 2023 gaat de vernieuwde arbeidsmarktbenadering van start.

Het leiderschapsontwikkeltraject onder begeleiding van de Galangroep is afgesloten voor wat betreft de actieve begeleiding door de Galangroep. Als management gaan we onder het motto ‘Eén team, één taak’, verder met het professionaliseren van onze samenwerking en leiderschapsvaardigheden. Hiervoor wordt structureel, tweewekelijks ruimte in de gezamenlijke agenda’s gepland.

Talentontwikkeling
Op het gebied van gestructureerde talentontwikkeling was 2022 een mager jaar. Enerzijds door de uitloop van Corona, anderzijds door de problemen rond Tobias 365. Op individuele basis zijn wel opleidingen gestart, zowel via het persoonlijk loopbaanbudget als via de reguliere afdelingsplannen. Corona heeft mensen ook aan het denken gezet over hun loopbaan en dat leidt vervolgens weer tot individuele opleidingen die een andere richting uitgaan dan het eigen vakgebied.

Duurzame inzetbaarheid
Duurzame Inzetbaarheid heeft in 2022 te weinig aandacht gekregen, o.a. door de continue stroom van vacatures. We missen een systematiek waarin structureel door managers met hun medewerkers wordt gesproken over ontwikkeling, prestatie, inzetbaarheid, vitaliteit, toekomst etc. Ook het medewerkersbelevingsonderzoek heeft uitgewezen dat hier bij zowel managers als medewerkers behoefte aan is. Dit wordt in 2023 opgepakt door P&O. Wel is de regeling vitaliteit uitgebreid waardoor medewerkers meer mogelijkheden hebben om individuele activiteiten/investeringen in hun eigen vitaliteit deels door BrabantWonen vergoed te krijgen.

Inzet stagiaires
Tijdens de coronaperiode is afgesproken meer gebruik te maken van stagiaires op alle afdelingen. Niet om extra capaciteit te genereren maar vooral vanwege onze maatschappelijke verantwoordelijkheid én om binnen de poorten van de opleidingsinstituten te komen. Na afloop van de stages blijven we contact houden met de studenten om hen na hun afstuderen mogelijk opnieuw te ontvangen binnen BrabantWonen maar dan als directe collega. Door Corona en het veelvuldig thuiswerken is dit vrijwel stil komen te liggen omdat stagiaires ook vaak op de werkplek begeleid moesten worden. Na Corona hebben we dit weer opgepakt doch bleek dat de problemen rond Tobias365 voor onvoldoende stagebegeleiding zorgden. In 2022 hebben we welgeteld 1 stagiaire een plek kunnen bieden. Na de zomer zijn we opnieuw gestart met het actief werven van stagiaires en het benaderen van opleidingsinstituten wat resulteert in het aannemen van 7 stagiaires voor de stageperiode februari-juli 2023.

Deelname Expeditie Loopbaan
Ook Expeditie Loopbaan is na de coronaperiode weer actief opgepakt. We nemen als BrabantWonen deel aan de opzet van een nieuwe arbeidsmarktcampagne voor de sector in Noordoost Brabant. Daarnaast hebben we deelgenomen aan het seminar “Veranderende samenleving en digitalisering”. Ten slotte is ook weer een trainee aangenomen voor de tweede en derde periode van het Expeditie Loopbaan-traineeship.

Personeelskosten

We hebben de begroting overschreden. Dit komt met name door inleen als gevolg van langdurig zieken, naweeën van Corona en de extra benodigde capaciteit rond de implementatie van Tobias 365. Ook het moeten vervangen van 3 managers als gevolg van  ziekte (Informatiebeheer, Dagelijks Onderhoud en Financiën) door interim managers is een kostbare aangelegenheid. 

Werkkostenregeling

De fiscale loonsom over 2022 bedroeg € 11.607.916,48. De ruimte voor de werkkostenregeling bedroeg € 139.053,41. We realiseerden € 122.484,67.

Personele wisselingen

In 2022 zijn 26 medewerkers (21,85 fte) uit dienst getreden, 12 medewerkers hebben ‘regulier’ opgezegd en 8 medewerkers hebben gebruik gemaakt van de pensioenregeling. Bij 3 medewerkers is het tijdelijke contract beëindigd, 2 medewerkers zijn uit dienst gegaan middels een vaststellingsovereenkomst en 1 medewerker is in de proeftijd uit dienst gegaan.

We hebben 28 nieuwe collega’s welkom geheten (25,72 fte). Tevens hebben in 2021 een aantal collega’s hun contracturen aangepast. Het jaar sluiten we af met een bezetting van 217 medewerkers (195,33 fte). We hebben 33 vacatures intern ingevuld en 28 vacatures extern. 

Ziekteverzuim

Ten opzichte van 2021 is het verzuimpercentage 2022 fors gestegen van 4,09% naar 7,15%. We zitten daarmee 3,15% boven het streefcijfer van 4%. Met een gemiddelde verzuimfrequentie van 0,89 zitten we boven het cijfer van 2021 (0,57) maar zitten we organisatie-breed onder het streefcijfer én het landelijke gemiddelde van 1,00.

De gemiddelde verzuimduur ligt landelijk op 8 dagen per jaar per werknemer. Met een gemiddelde verzuimduur van 20,05 dagen per werknemer scoren we als BrabantWonen te hoog. Het langdurig verzuim is met een gemiddelde van 5,79% toegenomen ten opzichte van 2021 (2,64%). 2022 kenmerkt zich als een jaar waarin we een groot aantal langdurig zieke collega’s hebben, grofweg verdeeld over ernstige, levensbedreigende ziektes, burn-out en longcovid.

Arbo

De Arbocommissie kwam in 2022 drie keer (digitaal) bij elkaar en heeft de voortgang van het Plan van Aanpak naar aanleiding van de gehouden RI&E in 2021 bewaakt.

Overige statistieken

42,4% van onze medewerkers werkt parttime, dit is een lichte daling ten opzichte van 2021 (43,1%). De verhouding man-vrouw is 52% - 48% (2021: 51% - 49%, 2020: 52% - 48%, 2019 51% - 49% en 2018: 54% - 46%). De gemiddelde leeftijd bedraagt 49 jaar (2021: 50).

Investeren in medewerkers

Begin 2022 bedroeg het saldo van het individueel loopbaanbudget € 691.231. Het eindsaldo van 2022 is € 668.440. De mutaties in het saldo zijn het gevolg van opbouw in het boekjaar 2022, de wisselingen binnen het personeelsbestand en de uitgaven ten last van het loopbaanbudget. De uitgaven voor scholing en training in het kader van het loopbaanbudget bedroegen in 2022 € 20.363,01.

In 2022 heeft BrabantWonen naast het loopbaanbudget € 547.002,- begroot voor reguliere functie-gerelateerde opleiding en ontwikkeling van haar medewerkers. Gerealiseerd is € 329.647,-.

Inclusiviteit / social return

Nieuwbouwprojecten
In 2023 streven we voor onze eigen projecten naar een invulling van 4% op de arbeidscomponent. Er zijn meerdere partijen waarmee invulling kan worden gegeven aan Social Return. We verbinden ons niet aan één partij maar geven projectleiders de ruimte  om binnen projecten de best passende partij te selecteren. Wanneer een partij een PSO certificering heeft, volstaat deze voor de invulling van Social Return. PSO is een (landelijk) keurmerk van TNO.

Afdeling Facilitaire Zaken
Binnen de afdeling Facilitaire Zaken worden diverse werkzaamheden verricht door personen met een achterstand tot de arbeidsmarkt. Zo worden o.a. onze schoonmaakwerkzaamheden in de kantoorpanden door IBN uitgevoerd.

Afdeling Informatiebeheer
De afdeling Informatiebeheer zet bewust net afgestudeerde trainees in voor projectondersteuning, waarbij diversiteit een belangrijk argument is. Het brengt een welkome verjonging binnen de afdeling en het project, met nieuwe inzichten en nieuwe energie.

Samen met de GGZ in Oss
Jongeren verrichten vanuit de GGZ Oost-Brabant elke maandag werkzaamheden in en rondom onze complexen aan de Van Veldekestraat in Oss. Deze werkzaamheden bestaan onder andere uit het prikken van afval, het verrichten van klusjes en het ophalen van vuilnis/rommel.

Digitalisering

Digitalisering

In februari 2022 is BrabantWonen live gegaan met Tobias 365, ons nieuwe bedrijfsinformatiesysteem (ERP). Met de overstap naar Tobias 365 maken we gebruik van een nieuwe generatie (cloud) ERP, waarmee we ook een belangrijke stap naar de toekomst hebben gezet. Het is een intensief project gebleken, wat een grote inspanning van de hele organisatie heeft gevraagd. Maar ondertussen ontdekken we steeds meer hoe de nieuwe software onze processen beter kan ondersteunen.

Naar aanleiding van de hack van meerdere woningcorporaties begin 2022 heeft BrabantWonen de beveiliging en het beheer van haar laptops en tablets verbeterd. Daarnaast is er geïnvesteerd in een First Responder Training voor collega’s van Informatiebeheer en Control, zodat we weten hoe te handelen bij een eventuele hack.

Tenslotte is eind 2022 gestart met het actualiseren van het informatiebeveiligingsbeleid naar de huidige context. De IT-omgeving van BrabantWonen is de afgelopen jaren veranderd, maar ook de wereld om ons heen. We laten ons daarbij ondersteunen en adviseren door FOX-IT, specialist in cybersecurity.

Na de zomer 2022 is de implementatie van SKARP gestart, onze nieuwe Business Intelligence oplossing. Met SKARP heeft BrabantWonen een datawarehouse tot haar beschikking gebaseerd op corporatiestandaarden, in combinatie met diverse gestandaardiseerde dashboards voor haar primaire processen. Daardoor kunnen we snel stuurinformatie beschikbaar stellen voor de afdelingen. Dat doen we gefaseerd, in 2022 zijn de dashboards voor het reparatieonderhoud en beheren financiën in gebruik genomen. Ook is gestart met de volgende fase, wat de dashboards voor het verhuurmutatieproces en incasso bevat. De implementatie loopt door in 2023, voor de zomer willen we 8 dashboards in gebruik hebben genomen.

Versie:
v6.2.32

Met iWink Report maak je professionele online publicaties. Publicaties die je online, in print en als PDF-download kunt aanbieden.

En daarmee voldoe je direct aan de WCAG-wetgeving rond digitale toegankelijkheid.

Eenvoudig, veilig en efficiënt.

Meer over iWink Report