Spring naar inhoud

Governance en organisatie

Het besturen van BrabantWonen

Bij alles wat we doen, of dat nu renoveren, slopen, verkopen of bouwen is, zijn onze acties gericht op onze basisopgave: zorgen voor voldoende duurzame, goede huurwoningen, tegen lage woonlasten. Onze doelgroepen krijgen een betaalbare woning met een kwaliteit die past bij de huurprijs. Daarnaast streven we naar gelijke slaagkansen voor alle doelgrepen en als blijkt dat de slaagkansen per doelgroep afnemen, nemen we passende maatregelen.  

Ondernemingsplan

Begin 2021 zijn de strategische visie en het ondernemingsplan ‘Natuurlijk samen’ voor de periode 2021-2025 vastgesteld.

Onze missie
We zijn een drijvende kracht achter goed wonen en leven

BrabantWonen wil mensen een toekomst bieden in een sociale, leefbare buurt, waar ze zo lang kunnen wonen als ze maar willen. Onze speciale aandacht gaat daarbij uit naar mensen die een steuntje in de rug kunnen gebruiken. Het gaat ons om meer dan de woning zelf; het gaat ons ook om de openbare ruimte en voorzieningen. We willen dat het veilig is in de wijk, dat er fijn en ongestoord samen wordt gespeeld en geleefd en dat mensen elkaar vertrouwen. Goed wonen is veelomvattend; goed leven – kwaliteit van leven – al helemaal. Onze kerntaak is zorgen voor voldoende goede en betaalbare woningen. Daar zijn we voor verantwoordelijk en dat ligt binnen onze competenties en mogelijkheden. Zorgen voor een duurzame kwaliteit van leven, dat kunnen we niet  alleen. Dat mogen en willen we niet, maar dat hoeft ook niet. Wat we doen is inspireren, agenderen en anderen uitnodigen om met ons samen te werken. Als drijvende kracht.

Onze visie
Natuurlijk samen

We willen dat alle stappen die we zetten, bijdragen aan goed wonen en leven in een sociale en duurzame wereld. Die ambitie is samengebracht in de visie ‘natuurlijk samen’.

‘Natuurlijk’ omdat we duurzaam denken en doen. ‘Samen’ omdat we het niet alleen kunnen. ‘Natuurlijk samen’ omdat samenwerken voor ons vanzelfsprekend is.

Onze kernwaarden

We communiceren ‘Natuurlijk samen’ naar buiten toe als ons overkoepelend gedachtengoed. Ook vormt dit de leidraad voor onze projecten en samenwerkingen. Intern dienen onze kernwaarden de functie van ‘intern geweten’. Ze vormen de basis voor de cultuur en persoonlijkheid van BrabantWonen. En ze spelen dan ook een belangrijke rol bij de keuzes die we maken: doen we wat we belangrijk vinden? Zijn we wie we willen zijn? Onze kernwaarden helpen ons bij hoe we ons gedragen, naar elkaar, naar onze bewoners en naar onze partners in de wijk. Ze herinneren ons aan wie en wat we altijd willen zijn:

  • verbonden
  • persoonlijk
  • en bevlogen.

Fraude en integriteit

Vanuit een gezonde basishouding blijven we continu werken aan bewustzijn over wat wel en wat niet kan. In 2022 zijn binnen BrabantWonen geen integriteitsschendingen geconstateerd die tot vervelende situaties hebben geleid.

Integriteitsbewustzijn
BrabantWonen heeft een actueel integriteitsbeleid dat alle medewerkers bij indiensttreding ontvangen. In 2022 is het integriteitsbeleid en de brochure integriteit geactualiseerd en aangepast op ons huidig Ondernemingsplan.

Met nieuwe medewerkers wordt het integriteitspel Reflect gespeeld. Het spel helpt deelnemers op een informele manier een afweging te maken tussen eigen belang, teambelang en algemeen belang. Daarnaast draagt het bij aan het bevorderen van begrip voor de zienswijze van anderen. Voor de oplossing van een vraag wordt verwezen naar wet- en regelgeving of wordt een beroep gedaan op het morele kompas van de deelnemers. In 2022 hebben we nieuwe medewerkers, ook de medewerkers die door de Corona-periode nog niet hadden deelgenomen, uitgenodigd het spel te spelen. We hebben met in totaal 57 nieuwe medewerkers het spel gespeeld. Gezien de positieve reacties op het spel blijven we nieuwe medewerkers op deze wijze voorzien van informatie over ons beleid en wet- en regelgeving en de mogelijkheid bieden tot het onderling bespreekbaar maken van dilemma’s, het samen komen tot oplossingen of tot nieuwe zienswijzen.

Klokkenluidersreglement, reglement Ongewenste omgangsvormen en externe vertrouwenspersoon
Het reglement Ongewenste omgangsvormen is in 2022 geactualiseerd en aangepast op ons huidig Ondernemingsplan. Het Klokkenluidersreglement wordt in 2023 geactualiseerd, omdat op moment van actualisatie van onze regelingen een wijziging in wetgeving nog niet definitief was. Het Klokkenluidersreglement geeft een goede basis om misstanden aanhangig te maken.

BrabantWonen heeft twee externe vertrouwenspersonen door samenwerking met de Resolute Groep. De samenwerking met de Resolute Groep en de contactgegevens van beide vertrouwenspersonen zijn gepubliceerd op intranet, zodat de namen en contactgegevens beschikbaar zijn voor alle medewerkers. Beide vertrouwenspersonen zijn er om medewerkers bij te staan bij het melden van een misstand of integriteitsschending. Deze professionals ondersteunen de medewerkers ook in geval sprake is van een klacht inzake ongewenste omgangsvormen (zoals seksuele intimidatie en pesten).

In 2022 hebben we de mogelijkheid geboden de externe vertrouwenspersoon aan te laten sluiten bij alle teamoverleggen om kennis te maken met de externe vertrouwenspersonen en informatie te verstrekken over waarvoor medewerkers daar terecht kunnen en hoe de procedure verloopt. Hier hebben diverse teams gebruik van gemaakt. De externe vertrouwenspersonen hebben in 2022 2 meldingen ontvangen van medewerkers van BrabantWonen. Deze meldingen hadden betrekking op situaties binnen de werksfeer van BrabantWonen, maar hebben niet geleid tot een daadwerkelijke klacht.

Governancestructuur

BrabantWonen is een stichting en een ‘toegelaten instelling’. De governancestructuur van BrabantWonen is ingericht volgens de ‘tweelagen structuur’: een Raad van Commissarissen (RvC) die op dit moment uit zes personen bestaat en een Raad van Bestuur die uit één persoon bestaat.

De bestuurder is verantwoordelijk voor het besturen van de onderneming en legt daarover in dit bestuursverslag verantwoording af. De RvC ziet toe op de financiële continuïteit, de rechtvaardigheid van de uitgaven (de legitimiteit), het maatschappelijk presteren, de governancestructuur, een aantal gedragsaspecten (integriteit) en het functioneren van het bestuur.

De taken van de bestuurder en de RvC zijn vastgelegd in de statuten van Stichting BrabantWonen (laatste wijziging d.d. 12 november 2018) en het reglement RvC. Tussen de voorzitter van de RvC en de bestuurder bestaat regelmatig contact, ook buiten de reguliere vergaderingen om.

In de statuten van Stichting BrabantWonen is bepaald dat de RvC bestaat uit tenminste drie en ten hoogste zeven personen. Verder is in de statuten bepaald dat de werkzame huurdersorganisaties het recht hebben een bindende voordracht te doen voor twee leden. RvC-leden hebben een benoeming voor vier jaar. Herbenoeming voor een volgende zittingstermijn is, conform het reglement en wetgeving, eveneens voor vier jaar.

Bij de samenstelling van de RvC is evenwicht van expertise op de diverse vakgebieden en spreiding van maatschappelijke focus van belang. De selectie van nieuwe leden vindt plaats conform het reglement ‘Selectiecommissie’. BrabantWonen heeft momenteel één bestuurder. Hierdoor kan binnen deze functie geen differentiatie toegepast worden. De RvC kent in 2022 een verdeling man/vrouw van 4/2. De RvC vindt een evenwichtige verdeling belangrijk, maar de kwaliteit van de Raad is hierin leidend. Bij de werving van nieuwe RvC-leden wordt ook gekeken naar een evenwichtige verdeling van zetels tussen mannen en vrouwen.

Governance en codes

Alle geledingen binnen BrabantWonen vinden goed bestuur, toezicht, transparantie, externe verantwoording en financiële beheersing, oftewel een goede corporate governance van essentieel belang. Wij onderschrijven de ambities, positionering en rolopvatting van de Governancecode Woningcorporaties. Hier handelen we ook naar. De corporate governance principes komen tot uitdrukking in documenten die BrabantWonen heeft vastgesteld in de vorm van statuten, reglementen, protocollen, beleid en processen. Die processen zijn gebaseerd op principes als functiescheiding, controleerbaarheid, checks and balances, verantwoorden, transparantie en integriteit.

Vanaf 1 juli 2015 geldt voor alle corporaties de verplichting zich tenminste één keer per vier jaar te laten visiteren. Die visitatie houdt in dat een onafhankelijke commissie een geobjectiveerd oordeel geeft over het maatschappelijk presteren van de corporatie. Dit oordeel vormt zich door de prestaties en de ambities in de visitatieperiode af te zetten tegen de opgaven in die periode, door de prestaties te laten beoordelen door de belanghebbenden en door de prestaties af te zetten tegen de financiële mogelijkheden van de corporatie. De methodiek bevat tot slot ook een oordeel over de Governance, waarbij gekeken wordt naar de strategievorming en de sturing, de maatschappelijke oriëntatie van de raad van commissarissen en de externe legitimatie en verantwoording.

In 2021 heeft de visitatie door Cognitum over de periode 2017-2020 plaatsgevonden. Cognitum is geaccrediteerd door de Stichting Visitaties Woningcorporaties Nederland. Het visitatierapport is terug te vinden op onze website. 

Beleidscyclus

Alle besluiten die de directieneemt, spelen zich af binnen de context van onze vierjaarlijkse beleidscyclus.Het ondernemingsplan geeft de richting aan: de verbeterplannen die we maken,vloeien hier uit voort. We doorlopen voortdurend de Plan-Do-Check-Act cyclus(PDCA). Dit helpt ons van verbeterplannen daadwerkelijk verbeteringen te maken.Daarbij blijven we er alert op dat onze plannen aansluiten bij de actueleontwikkelingen. We kijken hierbij afwisselend naar buiten en naar binnen. 

Onderzoek en planning

Elke vier jaar nemen we deel aanhet landelijk woningbehoefteonderzoek. We noemden al de visitatie en debelanghoudercyclus. We voeren ook motivatiemetingen bij onze medewerkers uit.Voor de planning van ons beleid formuleren we een langetermijnvisie op dewoningmarkt en stellen we onze portfoliostrategie vast. Verder maken we meerjarenplannenvoor financiën en onderhouden een treasury jaarplan en ontwikkelen wijkvisies met onze maatschappelijkepartners. Vanuit de PDCA-cyclus komen al deze elementen ook jaarlijks terug: weherijken onze portfoliostrategie en meerjarenplannen en stellen een kaderbriefop. 

Een beschrijving van de Governancestructuur en de bijbehorende documenten staan op onze website www.brabantwonen.nl.

Privacy

Privacybeleid
BrabantWonen heeft een privacybeleid. Hierin staat de visie van BrabantWonen op privacybescherming beschreven, evenals de organisatiestructuur en de verschillende documenten die zijn opgesteld in het kader van de AVG. Het privacybeleid is te vinden op onze website.

Datalekken
Intern zijn in 2022 32 datalekken gemeld, waarvan wij 2 datalekken hebben gemeld aan de Autoriteit Persoonsgegevens. Als zich een datalek voordoet, volgen we de richtlijnen van de Autoriteit Persoonsgegevens om de afweging te kunnen maken of het extern gemeld moet worden. Bij twijfel wordt een datalek altijd gemeld. Voor de overige datalekken was duidelijk dat melding bij de Autoriteit Persoonsgegevens niet noodzakelijk was. 

Bod aan de gemeenten en prestatieafspraken

Ook in 2022 analyseerden we samen met de gemeenten, woningcorporaties en huurdersvertegenwoordiging de lokale (sociale) woningmarkt en maakten voor 2023 concrete afspraken over onze inzet en gezamenlijke speerpunten. Ook zijn de landelijke prestatieafspraken, die voor de periode 2022-2030 zijn gemaakt, meegenomen in de analyse en afspraken. In de gemeenten 's-Hertogenbosch, St. Michielsgestel en Oss zijn in 2020 meerjaren prestatieafspraken opgesteld voor de periode 2021-2024 waardoor er voor 2023 geen nieuwe prestatieafspraken opgesteld zijn. Wel maakten we in deze gemeenten afspraken over nieuwe jaarschijven voor 2023. Daarin vermelden we bijvoorbeeld het aantal nieuwbouwwoningen of hoeveel zonnepanelen we aanleggen.

BrabantWonen heeft in 2022 prestatieafspraken gemaakt met de huurdersvertegenwoordiging, andere woningcorporaties en de gemeenten Bernheze en Meierijstad. Vóór 1 juli brachten we een bod uit aan de gemeenten met onze voorgenomen activiteiten. Vervolgens gingen we hierover in gesprek met de gemeenten en huurdersvertegenwoordiging om tot prestatieafspraken te komen.

In de prestatieafspraken staat welke gezamenlijke inspanningen we leveren om voldoende, betaalbare, kwalitatief goede en energiezuinige woningen in prettige wijken te realiseren. Daarmee vormen deze afspraken een belangrijk deel van de projecten en activiteiten waar we als organisatie volgend jaar mee aan de slag gaan.

In alle gemeenten waarmee we prestatieafspraken maken, ligt de nadruk op de volgende onderwerpen:

  • We willen dat woningzoekenden sneller een woning kunnen vinden. Daarom gaan we bouwen om meer sociale huurwoningen toe te voegen in de gemeenten.
  • We hebben nadrukkelijk aandacht voor speciale doelgroepen. Denk hierbij aan mensen die voorheen in een beschermde woongroep zouden wonen, maar nu langer thuis moeten wonen, of aan starters en senioren.
  • We zetten stevig in op duurzaamheid, door zoveel mogelijk energiezuinig te renoveren en energieneutraal te bouwen. Maar we kijken bijvoorbeeld ook anders naar materiaalgebruik.
  • Leefbaarheid is een belangrijk onderwerp. We willen gedifferentieerde buurten waarin het voor alle mensen fijn wonen is.

Regio

BrabantWonen is actief in 7 gemeenten. In sommige gemeenten en/of kernen gaat het om een enkel (woon)zorgcomplex. Gemeenten en ook collega corporaties hechten steeds meer waarde aan de inbreng van BrabantWonen. We staan open voor samenwerking, mits die past in onze portfoliostrategie en maatschappelijke opgave. Als we actief worden in een gemeente maken we prestatieafspraken.

Na de totstandkoming van de Nationale Prestatieafspraken in juni 2022 is door de overheid het proces in gang gezet om deze afspraken te vertalen naar provinciaal en regionaal niveau. Op regionaal niveau moeten de afspraken zijn beslag krijgen in de regionale woondeal. Dat proces is opgestart met begeleiding vanuit de provincie. De gemeenten maken gezamenlijk afspraken. Daarbij is input gevraagd van de regionale corporaties. In 2022 zijn zij in de gelegenheid gesteld om, naast het leveren van input over bezit, projecten en ambities, mee te lezen met de verschillende concept documenten voor de regionale woondeal. Deze afspraken worden in het eerste kwartaal van 2023 afgerond door de provincie en gemeenten.

Invloed van huurders op beleid en werkwijze

De afgelopen jaren is een visie ontstaan op de manier waarop participatie werkt en zich ontwikkelt. Dit alles met als doel het wonen in de wijken voor de bewoner te verbeteren en de kwaliteit van onze dienstverlening beter af te stemmen op hun wensen en behoeften.

Participatie kan op veel verschillende manieren. Sommige bewoners leveren iedere week een bijdrage in bijvoorbeeld het complex, terwijl een ander één keer per jaar meedenkt over een specifiek onderwerp. We ondersteunen elke vorm van participatie, omdat we de diversiteit aan meningen en ideeën belangrijk vinden.

Uitgangspunten participatie

De afgelopen jaren zetten we steeds meer in op informele participatie, coproductie en samenwerking. Om de participatie binnen BrabantWonen te duiden, formuleerden we onderstaande vijf uitgangspunten waarmee we de komende jaren participatie verder ontwikkelen.

  1. Informeel waar het kan, formeel waar het moet
    We maken verschil in onderwerpen die formeel volgens de woningwet op de agenda moeten staan met huurders en daar waar we op een informele manier input ophalen voor onze dienstvelening. Een mooi voorbeeld van het laatste zijn de klankbordgroepen en verdiepingsgroep van huurders die wij gedurende de aanbesteding van de schoonmaak hebben gehouden. Een groep huurders heeft met ons meegedacht en ook input gegeven op een deel van de prestaties van de schoonmaakbedrijven. Ook hebben ze ons input gegeven op communicatie uitingen en hoe wij huurders moesten informeren over alle wijzigingen. De formele onderwerpen die zijn behandeld met een afvaardiging van onze huurders zijn het huurbeleid en het verkoopbeleid.
  2. We gaan op zoek naar huurders die we weinig spreken
    We realiseren ons dat er verschillende belangen zijn bij onze bewoners en woningzoekenden. We willen deze kennen en serieus nemen. Over het algemeen hebben wij het meeste contact met een de wat oudere doelgroep. We gaan daarom zelf op zoek naar nieuwe doelgroepen die nu nog te weinig betrokken zijn. Onderzoeken hun wensen en ontwikkelen nieuwe vormen voor participatie, aansluitend bij die doelgroep en hun wensen. Vorig jaar hebben we geïnvesteerd in de doelgroep jongeren. Met succes hebben we bijeenkomsten gehad met een groep van 50 à 60 jongeren over thema’s die hen aantrekken. Daarna hebben we een deel van deze groep bereid gevonden input te leveren voor de planontwikkeling op het EKP terrein, waar we woningen voor jongeren gaan bouwen.
  3. We bieden diverse mogelijkheden aan alle bewoners aan om aan te sluiten
    Zoals eerder benoemd willen we graag onze bewoners veel meer betrekken dan officieel van ons wordt gevraagd. Dit vanuit de visie dat door deze participatie mensen prettiger kunnen wonen. Dit kan via een bewonerscommissie of klankbordgroep, maar juist individuele meningen zijn van groot belang voor onze dienstverlening. We bedenken hierbij allerlei manieren om bewoners te betrekken. Zo was er afgelopen jaar weer ruimte om projecten vanuit het buurtfonds te ondersteunen, maar hebben we ook allerlei andere initiatieven ondersteunt of mee georganiseerd. Verschillende complexen hebben hier gebruik van gemaakt en dit heeft tot nieuwe ontmoetingen geleid. Het kennen van je buurtgenoten draagt bij aan een fijnere leefomgeving.
  4. Meer coproductie en samenwerken
    We zijn als woningcorporatie niet de enige organisatie die probeert mensen te laten participeren. Daarom hebben we in ’s-Hertogenbosch de samenwerking gezocht met de gemeente, de andere corporaties en het SHP. Door het gezamenlijk organiseren van bijeenkomsten was het doel meer jongeren te bereiken. En dat is gelukt! We hebben meerdere bijeenkomsten georganiseerd, waar veel jongeren op af zijn gekomen. 
  5. Van buiten naar binnen
    Participatie moet mede een bijdrage leveren aan de kwaliteit van onze dienstverlening en aan onze ondernemingsdoelstellingen. Echter, voor een succesvolle participatie is het noodzakelijk dat de wensen, behoeften en interesses van bewoners het uitgangspunt vormen en niet de processen, procedures en agenda van BrabantWonen; we moeten van buiten naar binnen werken.
    Zo hebben we jongeren expliciet gevraagd welke vorm een jongerenbijeenkomst moet hebben, welke onderwerpen zijn interessant om te bespreken? Welke locatie is hiervoor geschikt? Hoe kunnen we jongeren bereiken? Deze input heeft ons geholpen bij de organisatie.   

Ontwikkeling bewonerscommissies

Op wijk- en complexniveau hebben we ongeveer 80 bewonerscommissies. BrabantWonen hecht veel waarde aan de commissies. De rol van de bewonerscommissies wordt door henzelf bepaald; enkele commissies zijn een echte belangenvereniging voor de huurders in het complex, echter hebben steeds meer commissies een meer informele rol. Deze bewonerscommissies organiseren allerlei activiteiten en hand- en spandiensten om de leefbaarheid in de omgeving te vergroten. Ook afgelopen jaar zijn er veel creatieve manieren bedacht om het onderlinge contact te behouden. 

BrabantWonen heeft regelmatig afstemming met de bewonerscommissies. De vorm van het contact en de frequentie wordt met elkaar afgesproken. Waar de ene bewonerscommissie graag een aantal keer per jaar met BrabantWonen contact heeft, heeft de andere enkel behoefte aan overleg op het moment dat er iets speelt binnen het complex. 

Ondanks dat bewonerscommissies ‘vergrijzen’ en moeite hebben om nieuwe leden te verwelkomen, blijft het aantal commissies stabiel. Een groot gedeelte van de bewonerscommissies is met een afvaardiging vertegenwoordigd in de klankbordgroep. 

Daarnaast is er een grote groep actieve bewoners die individueel hun steentje bijdragen aan het verbeteren van de woonomgeving. Zo zijn er bijvoorbeeld bewoners betrokken bij het schoonhouden van de binnen- en buitenruimte, bij het uitvoeren van kleine reparaties of bij het ondersteunen van buurtbewoners. Zij doen dit op eigen initiatief, zonder deelname aan een bewonerscommissie.

Klankbordgroepen

De klankbordgroep bestaat uit ongeveer 50 huurders, zowel in Oss als in 's-Hertogenbosch. Een groot deel van deze groep bestaat uit een afvaardiging vanuit de bewonerscommissies. De klankbordgroep komt (normaal gesproken) vier keer per jaar bij elkaar. Tijdens deze bijeenkomsten informeren we de deelnemers over de ontwikkelingen binnen BrabantWonen en halen we ideeën en meningen van huurders over een bepaald onderwerp op.  

Er hebben vier bijeenkomsten plaatsgevonden in 2022 met de klankbordgroepen in zowel Oss als ’s-Hertogenbosch. De volgende vier thema’s zijn besproken:

  1. Langer zelfstandig wonen.
    Het doel van deze bijeenkomst was informatie te geven met welke ontwikkelingen wij bezig zijn in het kader van Langer Zelfstandig Thuis wonen, maar ook mensen bewust na te laten denken over hun eigen woonsituatie en hoeverre deze past. Welke zaken vinden zij belangrijk in de woning, omgeving en persoonlijke leven om zo lang mogelijk thuis te kunnen blijven wonen.
  2. Klanttevredenheid algemene dienstverlening.
    KWH heeft een toelichting gegeven op de behaalde cijfers van BrabantWonen, dit ook in relatie tot andere corporaties. We hebben daarna ingezoomd op een apart proces in de algemene dienstverlening. Wat BrabantWonen doet in het geval van (buren)overlast. We hebben uitgebreid stilgestaan bij de verwachtingen van mensen op dit thema en wat BrabantWonen kan doen om beter aan te sluiten bij de verwachtingen.
  3. Kennismaking met de nieuwe schoonmaakbedrijven.
    Sinds 1 januari zijn er 4 schoonmaakbedrijven verantwoordelijk voor de schoonmaak in alle complexen. Tijdens de bijeenkomsten is de kwaliteit van de schoonmaak met de bedrijven geëvalueerd. De schoonmaak is vaak van voldoende niveau, echter kunnen ook punten worden verbeterd. De deelnemers en de schoonmaakbedrijven hebben hierover afspraken gemaakt. 
  4. In december hebben we stil gestaan bij het thema armoede. Medewerkers van beide gemeentes hebben een toelichting gegeven op de regelingen die er zijn. We hebben daarna stilgestaan met de deelnemers wat zij kunnen doen om dit thema in hun eigen omgeving en complex meer bespreekbaar te maken. Want uiteindelijk werd vastgesteld dat er toch nog erg veel schaamte zit op het thema van armoede. 

Overleg met Stedelijk Huurders Platform (SHP) ‘s-Hertogenbosch

In maart heeft een excursie met de leden van het SHP plaatsgevonden. Het SHP behartigt en vertegenwoordigt de belangen van huurders en hun organisaties in ’s-Hertogenbosch en omgeving.

Het doel van de excursie was enerzijds het verstevigen van de onderlinge relaties en daarnaast het inspireren door het bezoeken van een tweetal vooruitstrevende projectlocaties. Dit hebben we samen met de andere corporaties georganiseerd om op die manier de contacten met het SHP en elkaar te verstevigen.

Cliëntenraden

Binnen onze intramurale locaties zijn de cliënten vertegenwoordigd via cliëntenraden. Binnen de bestaande overlegvorm tussen lokale cliëntenraden en BrabantZorg, is het gebouw een onderdeel van het overleg. Vanuit deze overlegvorm koppelt BrabantZorg aan BrabantWonen terug als het om onderwerpen gaat die de woon- en/of leefomgeving van de bewoners betreffen. In ontwikkeltrajecten van zorglocaties betrekken en informeren we de cliëntenraad ook altijd actief.

Samenwerking tussen BrabantWonen en BrabantZorg

Het doel van de samenwerking is en blijft de gezamenlijke klanten in een veilige leefomgeving zo lang, plezierig en thuis mogelijk te laten leven en wonen. Als dat niet meer gaat, streven we minimaal naar behoud van eigen regie. Waar mogelijk en nodig, werken we samen met één of meer welzijnsorganisaties. We pakken dit pragmatisch aan, waarbij samenwerking met lokale partijen en bewoners essentieel is.

De samenwerking met BrabantZorg is bijzonder en uniek maar niet exclusief. Wij nodigen ook andere (zorg)partijen uit om met ons samen te werken als het gaat om een integrale, gebiedsgerichte aanpak van leefbaarheidsvraagstukken. 

Woningcorporaties

‘s-Hertogenbosch
Binnen de gemeente ’s-Hertogenbosch werken we intensief samen met Zayaz, JOOST en Mooiland. Dit gebeurt onder andere tijdens het overleg van Bossche corporatiedirecteuren (DBW) en in de uitvoering van de prestatieafspraken en het duurzaamheidsakkoord. Ook in de communicatie is de samenwerking verstevigd. In de positionering treden we steeds meer gezamenlijk als Bossche corporaties naar buiten om zo de samenwerking extra te bekrachtigen.

Oss
In Oss is naast BrabantWonen ook Mooiland actief. We voeren overleg met deze corporatie en stemmen onze activiteiten en voornemens zoveel mogelijk af. We doen dit omdat we ervan overtuigd zijn dat een goede samenwerking met andere corporaties bijdraagt aan een betere dienstverlening aan onze klanten.

Regionaal Directeuren Overleg (RDO)
In de regio Noord Oost Brabant is er het regionale directeuren overleg woningcorporaties. Aan dit overleg nemen alle bestuurders van de regionale woningcorporaties deel. Op de agenda van dit overleg passeren allerlei onderwerpen de revue. Zoals in het afgelopen jaar de samenwerking rondom één woonruimtevindsysteem en de regionale woondeal.

Lente
In 2014 is het samenwerkingsverband ‘Lente’ van start gegaan. Binnen Lente werken 8 Brabantse corporaties samen (Tiwos, Zayaz, WonenBreburg, Casade, Area, Alwel, Stadlander en BrabantWonen). Deze corporaties koesteren wat ze, bewezen, goed doen en kunnen, laten waar ze niet van zijn en werken permanent aan datgene wat beter kan en moet. De uitgangspunten van Lente zijn:

  • We werken aan lokale verbinding.
  • We werken vanuit een dienstbare houding naar de gemeenschap.
  • We geven de regie over wonen zoveel mogelijk terug aan bewoners.
  • We staan open voor samenwerking met belanghouders.
  • We lopen niet weg voor leefbaarheidsvraagstukken.
  • We stimuleren zelfredzaamheid en samenredzaamheid.

Ook in 2022 werkten we intensief samen met collega-corporaties in Lente-verband. Naast het bestuurlijk overleg en het opleidingsprogramma dat voor bestuurders wordt georganiseerd, kent Lente 5 programma’s:  

  • Leefbaarheid
  • Criminele ondermijning in wijken
  • Innovatie informatisering
  • Inkoopprogramma
  • Duurzaamheid 

Organisatieontwikkeling en -structuur

Onze organisatievorm
De hoofdstructuur van onze organisatie bestaat uit:

  • het bestuur met daaronder de afdelingen Strategie & Ontwikkeling en P&O;
  • de directie Wonen met daaronder de afdelingen KIC & Verhuur, Dagelijks Onderhoud, Sociaal Beheer & Incasso en Zorgvastgoed
  • en de directie Vastgoed & Bedrijfsvoering met daaronder de afdelingen Bedrijfsbureau, Projecten Vastgoed, Financiën, Facilitaire Zaken, Informatiebeheer en Control.

Het organogram van onze organisatie is als volgt (klik om te vergroten):

Organogram BrabantWonen

Wonen
Vanuit Wonen zorgen we voor de lokale verankering, voor het overleg met onze belanghouders, voor het organiseren van participatie en voor de kwaliteit van dienstverlening aan onze klanten.

Vastgoed & Bedrijfsvoering
De verantwoordelijkheid van Vastgoed & Bedrijfsvoering is het behoud van de financiële continuïteit, het definiëren van de ‘budgettaire ruimte van het speelveld’ en het efficiënt exploiteren van het vastgoed. 

Versie:
v6.2.32

Met iWink Report maak je professionele online publicaties. Publicaties die je online, in print en als PDF-download kunt aanbieden.

En daarmee voldoe je direct aan de WCAG-wetgeving rond digitale toegankelijkheid.

Eenvoudig, veilig en efficiënt.

Meer over iWink Report